Kostholdsråd

Slik bryter du dårlige matvaner

Stopp uvanene og lag nye og bedre rutiner.

OIOIOI: Vanskelig å velge riktig? Det er i hjernen du må bryte mønsteret. Foto: Getty Images
OIOIOI: Vanskelig å velge riktig? Det er i hjernen du må bryte mønsteret. Foto: Getty Images Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Vi er alle preget av vaner og uvaner. Vi handler etter faste mønstre, og har noen ganger vanskeligheter med å se det selv.

Egentlig viser det hvor fantastisk hjernen vår er. Det skal ikke mange forsøkene til før du «kan» den nye telefonen din, selv om tastene er plassert andre steder enn den gamle. Kanskje bare etter et par dager bruker du den omtrent som på autopilot.

LES OGSÅ: Hvor farlig er det å fråtse i helgen?

ET HUNDELIV: Må jeg GJØRE noe for å få godbit? Jeg ser ikke deg gi labb før du spiser godis ... Foto: Colourbox
ET HUNDELIV: Må jeg GJØRE noe for å få godbit? Jeg ser ikke deg gi labb før du spiser godis ... Foto: Colourbox Vis mer

Kino = smågodt?

Men så har vi dessverre tendenser til å tillære oss handlemønstre som ikke er så gunstige. For eksempel når du helt automatisk får lyst på smågodt når du skal på kino, selv om du aldri spiser det ellers.

Du assosierer rett og slett kinobesøk med smågodt, kanskje fordi du fikk det da du gikk på kino som barn.

Ikke for det, det er da lov kose seg med smågodt under kinofilmen. Men er det ikke rart hvordan hjernen din på en måte har koblet kino med smågodt?

Dette er temaet for en artikkel av Judith S. Beck, Ph.D. og ekspert på kognitiv adferdsterapi har publisert på Huffingtonpost.com (ekstern lenke).



Vi er lærevillige vanedyr

Forskning viser nemlig at det ikke skal mange repitisjonene til før vi utvikler belønningsmønstre vi har vanskelig for å bryte. Si du skal lære en hund å gi labb. Du sier «gi labb», tar tak i labben, og belønner med en godbit. Det skal ikke mange rundene til før bikkja begynner å asssosiere kommandoen «gi labb» med en godbit, og lynraskt setter seg og løfter labben.

Triggeren er kommandoen «gi labb», rutinen er at bikkja setter seg og gir labb, og belønningen er godbiten.

Det samme gjelder for deg. Og når det gjelder overspising eller sug etter snacks og søtsaker, kan det for eksempel henge sammen med at du er sliten. Når du er sliten fortjener du noe ekstra godt, som en sjokolade.

Og så skal det ikke mange slike handinger til før triggeren, en følelse av å være sliten, rutinen, at du spiser en sjokolade, og belønningen, følelsen av sukkerkicket sjokoladen gir, er blitt et belønningsmønster det er vanskelig å bryte.

Snart tenker du at sjokoladen er den eneste redningen når du føler deg sliten etter en lang dag på jobben. Faktisk er det som skjer i hjernen at en nevrolgisk kobling oppstår mellom følelsen av å være sliten og suget etter sjokolade.

LES OGSÅ: Slik får du slutt på småspisingen

DÅRIG VANE: Er ikke nødvendigvis så vond å vende! Foto: Getty Images
DÅRIG VANE: Er ikke nødvendigvis så vond å vende! Foto: Getty Images Vis mer
HELT SANT: Neida, du dør ikke om du ikke spiser sjokolade på sofaen etter en lang dag! Foto: Getty Images
HELT SANT: Neida, du dør ikke om du ikke spiser sjokolade på sofaen etter en lang dag! Foto: Getty Images Vis mer

Dette trigger lysten på mat

Ifølge Beck får vi triggere til å spise av forskjellige grunner. Her er de vanligste:



- Sultfølelse (naturlig nok)
- Synet eller lukten av mat
- Når vi omgås andre som spiser
- Kjedsomhet
- Tretthet
- Smerte, både fysisk og psykisk
- Behovet for å utsette noe

Videre forklarer hun at straks du begynner å spise, opplever du et eller flere av følgende:

- Du nyter smaken av maten
- Lettelse over å få stilt sulten
- Midlertidig distraksjon fra det som plager, om det er kjedsomhet, tretthet, fysisk eller psykisk smerte eller behovet for å ta en avgjørelse.

Problemet for dem som prøver å gå ned i vekt oppstår dersom:

- De blir trigget til å spise for ofte, av ulike årsaker nevnt over.
- De blir trigget av veldig mange mattyper (altså av synet og lukten av mange slags godsaker)
- De klarer ikke å stoppe å spise når de burde.

Og vips så blir det slik at de selv om de opplever en umiddelbar følelse av belønning når de spiser, vil de straks etterpå få dårlig samvittighet fordi de ikke klarte la være, eller begrense inntaket.

LES OGSÅ: Spiser du på riktig måte?



Handlingsmønstre kan brytes

Utfordringen er å bryte handlingsmønsteret, og det er fullt mulig. Du må bare øve inn andre rutiner som respons på triggeren, om det så er at du er sliten, at u kjeder deg, at du er stressa osv.

Beck anbefaler deg å lage en plan over hva du skal spise i løpet av dagen, og bestemme deg for at du skal holde deg til den. Skal du for eksempel heller spise et eple når søtsuget kommer? Da gjør du det.

Eller kanskje du bestemmer deg for at du får lov å spise sjokolade når du kjenner at energien er i bånn, men at du bare skal spise en eller to biter. (Du vil jo få den oppkvikkende effekten av disse to bitene, også).

Når triggeren dukker opp, skal du minne deg om at du har bstemt deg for å spise etter planen, og at grunnen er at du ønsker deg et sunnere kosthold og lavere vekt.

Hver gang du klarer å unngå den gamle utinen med å spise noe usunt, vil du forsterke det nye handlingsmønsteret, og samtidig kunne rose deg selv fordi du er så standhaftig og flink til å følge planen.

LES OGSÅ: Spis mindre, bli mettere


Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer