STORE MENGDER METTET FETT: To brødskiver om dagen med vanlig meierismør på brødskiva tilsvarer 27.000 kalorier i året. Foto: Colourbox.com
STORE MENGDER METTET FETT: To brødskiver om dagen med vanlig meierismør på brødskiva tilsvarer 27.000 kalorier i året. Foto: Colourbox.com Vis mer

Smør

Slik dropper du smøret på brødskiva

Det kan spare deg for opp til 27 000 kilokalorier i året.

Hva er vel den daglige frokosten uten et lag smør under gulostskiva?

Skal du fjerne smøret sitter du raskt igjen med en tørr og kjedelig skive.

Men det finnes bedre alternativer.

To brødskiver om dagen, med et lite lag vanlig meierismør, tilsvarer omkring 27 000 kilokalorier i året. Da kan det kanskje være verdt å droppe det likevel?

Enda viktigere er forskjellen på mettet og umettet fett. Mettet fett kan blant annet bidra til å øke risikoen for hjerte- og karsykdommer.

LES OGSÅ: Kutt fettet uten at du merker det

Prøv å bytte ut smøret med pesto. Det inneholder kun 20 kalorier og 1,9 gram fett. Foto: Colourbox.com
Prøv å bytte ut smøret med pesto. Det inneholder kun 20 kalorier og 1,9 gram fett. Foto: Colourbox.com Vis mer

Kan bidra til hjertesykdom

Meierismør inneholder store mengder mettet fett og dette fettet øker det «dårlige kolesterolet» i kroppen som kan bidra til å øke risikoen for slag og hjertesykdom. Faktisk tar det bare 45 minutter før det påvirker blodårene dine.





Men det finnes mange alternativer du kan bruke på brødskiva istedenfor smør. Du kan for eksempel gjøre det enkelt ved å bruke margarin, som er basert på planteoljer og ikke fløte slik som smør.

- Margarin, pesto, avokado og majones er kilder til sunt fett, i motsetning til ost og smør. Hvis du vil bruke smøreost som et alternativ til smør vil jeg anbefale mager ost. Men det handler selvsagt om hvor mye og hvor ofte du spiser det, forteller Camilla Andersen, klinisk ernæringsfysiolog og daglig leder av Somebody.no (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: Slik gjør du rekemåltidet sunnere

Dijon-sennep er et enda bedre alternativ og inneholder kun 7 kalorier og 0,5 gram fett. Foto: Colourbox.com
Dijon-sennep er et enda bedre alternativ og inneholder kun 7 kalorier og 0,5 gram fett. Foto: Colourbox.com Vis mer

Bytt ut smøret med disse:

Camilla Andersen forteller at hun liker spesielt godt å erstatte smør med pesto, majones eller avokado. Avokado skal i tillegg bidra til å forbrenne fett.

Men det finnes mange andre alternativer i tillegg til dette som inneholder både mindre fett og kalorier enn vanlig meierismør. Vanlig meierismør inneholder 37 kalorier og 4 gram fett per brødskive.

Tallene er regnet ut i fra en smørmengde på 5 gram som tilsvarer det man normalt
bruker på en brødskive.





  • Pesto (Umettet fett): 20 kcal og 1,9 gram fett
  • Avokado (Umettet fett): 10 kcal og 1 gram fett
  • Majones (Umettet fett): 36 kcal og 4 gram fett
  • Lett majones (Umettet fett): 16 kcal og 1,6 gram fett
  • Margarin (Umettet fett): 31,5 kcal og 3,5 gram fett
  • Lett margarin (Umettet fett): 18 kcal og 2 gram fett
  • Dion-sennep (Umettet fett): 7 kcal og 0,5 gram fett
  • Bod sennep (Umettet fett): 7 kcal og 0,4 gram fett
  • Mager skinkeost fra Kavli (Mettet fett, velg magert): 7,5 kcal og 0.5 gram fett
  • Philadelphia light (Mettet fett, velg magert): 8 kcal og 0,6 gram fett
  • Snøfrisk (Mettet fett, velg magert): 13 kcal og 1,3 gram fett

  • - Alle alternativene er det best å variere noe med. Hvis du er opptatt av kaloriene er det smartere å velge lett margarin og lett majones enn vanlig, forteller Andersen.

    LES OGSÅ: Fettet du kan fråtse i

    Husk også tilberedningen av matvarer

    På nettsidene til Helsedirektoratet (Ekstern lenke) står det at den største fettkilden i kosten vår kommer av meieriprodukter, kjøttvarer og margarin. Dette er til tross for at fett fra margarin og annet spisefett har sunket betraktelig de siste 30 årene.

    Helsedirektoratet anbefaler at du velger myk vegetabilsk margarin, flytende margarin eller olje framfor hard margarin eller smør. Dette gjelder både til steking, på brødskiven eller annen tilberedning av mat. Flytende margarin og myk margarin inneholder mindre mettet fett og mer enumettet og flerumettet fett enn meierismør og annen margarin som blir hard av å stå i kjøleskapet.