KROPPENS ALDRINGSPROSESS: Kroppens aldringsprosess starter når veksten er avsluttet i cirka 25-årsalderen. Da begynner organene våre sakte men sikkert å vise tegn på nedsatt funksjon.  Foto: WavebreakmediaMicro - Fotolia
KROPPENS ALDRINGSPROSESS: Kroppens aldringsprosess starter når veksten er avsluttet i cirka 25-årsalderen. Da begynner organene våre sakte men sikkert å vise tegn på nedsatt funksjon. Foto: WavebreakmediaMicro - Fotolia
Aldringsprosess

Slik er kroppens aldringsprosess

Sjekk hva som skjer med deg i 20, 30 og 40-årene.

Det er ikke til å komme unna at vi blir eldre – og selv om du kanskje føler deg ung i hodet og ikke ser forskjell i speilet, så eldes kroppen din både på utsiden og innsiden hver eneste dag.

Har du noen gang lurt på når kroppens aldringsprosess starter? Ifølge ekspertene er det mye tidligere enn det du kanskje skulle tro.

LES OGSÅ: Brystene merker aldringstegnene først

Begynner allerede i 20-årene

Erik Fink Eriksen, som er overlege, professor ved Medisinsk avdeling for Endokrinologi, Sykelig Overvekt og Forebyggende Medisin på Oslo Universitetssykehus, forteller til KK.no at kroppens aldringsprosess starter allerede i midten av 20-årene.

- Det er store genetisk betinget forskjeller når det kommer til hvor fort hver enkelt av oss aldres. Når det er sagt starter aldringsprosessen etter at veksten er avsluttet i cirka 25-årsalderen.

- Det er vanskelig å påvise store endringer i organene i denne alderen, men undersøkelser viser faktisk at hjernevevet begynner å vise de første aldringstegnene fra man er omtrent 25 år, sier han.

Anette Hylen Ranhoff, som er overlege og professor i geriatri, aldersykdommer, forteller til KK.no at det stemmer at hjernevevet begynner å eldes allerede i 20-årene.

- Det stemmer at hjernen vår er på topp i 20-årene, men igjen så er det jo slik at jo mer du bruker hjernen jo bedre blir den. Derfor kan man faktisk oppnå en bedre hjernefunksjon i høyere alder.

- Hvis man holder seg frisk kan man ha god funksjon frem til man er over 70 år. Etter  dette merker de fleste litt reduksjon i korttidshukommelsen som følge av normal aldersforandring, sier hun.

HJERNEN: I midten av 20-årene begynner hjernevevet å vise de første aldringstegnene. Foto: Syda Productions - Fotolia
HJERNEN: I midten av 20-årene begynner hjernevevet å vise de første aldringstegnene. Foto: Syda Productions - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Alkohol kan gi deg flere rynker

Hud og muskulatur viser tegn på elding

Mens kroppen vår ikke går gjennom de største endringene i 20-årene, begynner den derimot i 30-årene å preges av tidens tann.

Eriksen forteller at både hud og muskulatur begynner å vise sine første tegn til aldring i 30-årene - vi får redusert muskelkraft, tynnere hud og de første rynkene begynner å komme til syne.

- Heretter blir musklene i økende grad infiltrert av fettvev, som spiller en rolle for utvikling av insulin resistens og senere diabetes type 2. Den reduserte muskelkraft påvirker også lungefunksjonen, som viser de første tegn på svekkelse i 30-årene.

- Man kan også påvise begynnende reduksjon i gjennomblødning av leveren etter vi har fylt 30 år, sier han.  

Ranhoff forteller at det heldigvis er mulig å vedlikeholde muskulaturen slik at man kan holde seg frisk og rask mye lengre enn det.

- Om man er flink, kan man fint vedlikeholde muskulaturen nærmere 100 prosent frem til man er 40 år. Trener man regelmessig kan muskulaturen vedlikeholdes godt til man er cirka 65 år – dette vil være gunstig da det ikke bare opprettholder muskelfunksjonen, men også den fysiske formen og bevegelsesfunksjonen.

RYNKER: I begynnelsen av 30-årene får vi tynnere hud og de første rynkene begynne rå dukke opp. Foto: Lars Zahner - Fotolia
RYNKER: I begynnelsen av 30-årene får vi tynnere hud og de første rynkene begynne rå dukke opp. Foto: Lars Zahner - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Derfor legger du på deg når du blir eldre

Alle organene begynner å eldes

Hvis du synes aldringsprosessen i 30-årene hørtes ille ut, vil du neppe bli fornøyd når du hører hvilke endringer som skjer i 40-årene.

Eriksen forteller nemlig at de aller fleste organene våre begynner å vise tegn på nedsatt funksjon i denne alderen.

- Muskelkraften og lungefunksjonen minkes ytterligere, og man kan påvise nedsatt funksjon av nyrene. Hjertets pumpefunksjon blir merkelig nok først påvirket i denne alderen hos de fleste individer.

- Hos begge kjønn begynner også skjelettet å miste beinmasse i denne alderen, men mest hos kvinner da produksjonen av de kvinnelige kjønnshormonene reduseres på grunn av overgangsalderen, sier han.

YTRE FAKTORER: Røyk er en av de faktorene som spiller størst rolle for hvor fort vi eldes.
YTRE FAKTORER: Røyk er en av de faktorene som spiller størst rolle for hvor fort vi eldes. Vis mer

LES OGSÅ: Sliter du med sterke menssmerter?

Ytre faktorer spiller en stor rolle

Alle vet at det er umulig å stoppe kroppens aldringsprosess og at vi blir eldre uansett om vi vil eller ikke. Likevel er det ifølge ekspertene noe enkle grep som kan bremse aldringsprosessen.

Det finnes ikke noen universell måte å bremse aldringsprosessen på, men en sunn livsstil med moderat mosjon, sunn kost og lite røyk og alkohol, er ifølge Eriksen påvist å være gunstig.

- Det finnes nok ikke noen mer skadelig faktor for aldringsprosessen enn røyk. Røyk akselererer aldring i huden med økt rynkedannelse, forkalkning av blodkar og dermed økt risiko for hjerteinfarkt og slag - og dermed også utvikling av demens. Røyk nedsetter også lungefunksjonen og øker risiko for utvikling av kols, sier han.

Ranhoff forteller at hun for noen uker siden hørte et foredrag, hvor det ble fortalt at cirka 25 prosent av hvordan vi eldes skyldes arv, 10 prosent forhold i barndommen, mens de resterende prosentene påvirkes av livsstilen vår.

- Det er med andre ord mye en kan gjøre selv. Det er jo slik at man gjerne arver foreldrenes livsstil, men dette går det heldigvis an å gjøre noe med.

- Det som har stor betydning for aldringsprosessen er det man kaller personlig vedlikehold, og det er for eksempel fysisk aktivitet, ernæring, ikke-røyking og forsiktighet med alkohol. I tillegg er det viktig at man har mental harmoni - balanse mellom stress og avslapning, og at man har et lavt konfliktnivå, sier hun.

Til forsiden