Luksusbutikker

Slik får de deg til å kjøpe designervesker

Har du lagt merke til noe spesielt i luksusbutikkene?

OVERLEGNE BUTIKKANSATTE: Har du opplevd å bli møtt med et kjølig blikk på skopping? Det er kanskje ikke helt tilfeldig. Foto: Tomasz Zajda - Fotolia
OVERLEGNE BUTIKKANSATTE: Har du opplevd å bli møtt med et kjølig blikk på skopping? Det er kanskje ikke helt tilfeldig. Foto: Tomasz Zajda - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Har du på storbytur gått innom en av luksusbutikker, kanskje Prada, Louis Vuitton, Chanel eller Gucci, og blitt møtt av et litt kjølig blikk fra personalet?

I så fall kan det være en helt bevisst strategi fra butikkens side.

Forskning viser nemlig at slik oppførsel, kan ha en positiv effekt på kjøpelysten din, og personalet oppfører seg derfor slik med vilje, skriver Forskning.no.

LES OGSÅ: Ville du kjøpt disse veskene?

Øker kjøpelysten vår

DRAR KORTET: Metoden forskerne viser til, fungerer kun på noen av oss. Foto: Rostislav Sedlacek - Fotolia
DRAR KORTET: Metoden forskerne viser til, fungerer kun på noen av oss. Foto: Rostislav Sedlacek - Fotolia Vis mer

Ifølge en kanadisk studie publisert i Journal of Consumer Research vil kjøpelysten hos enkelte kunder, øke dersom de blir møtt av en avvisende og overlegen butikkmedarbeider.

Dette kommer imidlertid helt an på hvor høye ambisjoner du har på luksusmarkedet – jo større behov du har for å eie designervesker og dyre merkeklær, jo større er sjansen for at du drar kredittkortet.

De kanadiske forskerne mener årsaken til dette er følgende:

- Når noen antyder at vi ikke passer inn i den eksklusive målgruppen, øker dette lysten vår til å være med. Ved å kjøpe en dyr designerveske viser vi at vi passer inn, sier de.

Dette virker vel å merke kun i de eksklusive luksusbutikkene. Å bli møtt av en overlegen selger i kjedebutikkene skal ikke ha samme effekten. Der har nemlig «alle» råd til å handle, og det er dermed ingen sosial status å strekke seg etter.

- Du må være rett snobb i rett butikk for at denne effekten skal virke, har Darren Ward, som er professor i markedsføring ved University of British Columbia og en av forskerne bak studien, fortalt på universitetets nettsider.

LES OGSÅ: 6 designerfavoritter som ALDRI går av moten

PASSER VI INN HER?: Det er ikke uten grunn at personalet i luksusbutikkene kan oppføre seg litt overlegent.  Foto: djile - Fotolia
PASSER VI INN HER?: Det er ikke uten grunn at personalet i luksusbutikkene kan oppføre seg litt overlegent. Foto: djile - Fotolia Vis mer

Musikk stimulerer kjøpelysten vår

Dette er imidlertid ikke det eneste som kan øke sjansen for at vi drar kredittkortet.  

En annen studie publisert i the European Journal of Scientific Research hevder nemlig at musikken butikkene spiller, også kan påvirke kjøpelysten vår.

Forskerne mener at høy og bråkete musikk får oss til å skynde oss gjennom butikken og gjøre impulskjøp, noen som er gunstig hos en fast food kjede for eksempel, mens lav og rolig musikk, gjerne klassisk, får oss til å bli værende lenger i butikken og kan dermed gjøre at vi bruker mer penger.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer