GÅ MER: Med noen enkle tips kan du enkelt komme opp mot 10.000 skritt om dagen. Alt du trenger er å være litt mer aktiv i hverdagen. Foto: Getty Images
GÅ MER: Med noen enkle tips kan du enkelt komme opp mot 10.000 skritt om dagen. Alt du trenger er å være litt mer aktiv i hverdagen. Foto: Getty ImagesVis mer

Mosjon

Slik får du dine 10.000 skritt om dagen

Det er viktig for å forebygge livsstilssykdommer.

Du har helt sikker hørt det før, men vi burde alle bruke beina mer.

Faktisk kan kun 15 minutter om dagen forlenge livet ditt med tre år, og med riktig teknikk kan en gåtur være like effektivt som å jogge.

Men går du egentlig nok?

Det er anbefalt at du skal gå omkring 10.000 skritt om dagen for at du skal opprettholde en god helse. Høres det for mye ut?

LES OGSÅ: Slik kommer du deg på trening oftere

Derfor bør du gå mer

Daglig mosjonering er spesielt viktig med tanke på forebygging av fedme, rygg- og nakkeproblemer, og det trenger ikke være så vanskelig å få litt mer aktivitet inn i hverdagen.

Jill Jahrmann, som er emneansvarlig for fitness ved Norges Idrettshøyskole, har tidligere uttalt til KK.no at det er veldig mange som ikke er flinke nok til å tenke på fordelene ved å røre på seg. I stedet unngår de enhver form for bevegelse.

– Vi parkerer helst så nær døren som mulig, unngår å hente noe som andre heller kan ta med til oss, og tar mye heller heisen enn trappene. Tenk heller motsatt. Benytt enhver sjanse til litt ekstra bevegelse, sier hun.

Gjør du det, kan du enkelt komme opp mot dine 10.000 skritt om dagen. Begynn med disse tipsene fra Health.com (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: Gå deg til en smalere midje

Kom i gang med disse 20 tipsene


1. På legekontoret: Ikke sett deg ned, men gå rundt i venteværelse til du kommer inn.

2. Skal du handle?en ekstra runde rundt i butikken før du går til kassen.

3. På jobben: Gå på toalettet i etasjen over eller under, istedenfor å ta den som er rett rundt hjørnet.

4. På jobben: Gjør det samme når du skal hente kaffen din.

5. I sofaen: Forsøk å røre på deg litt, også i sofaen. Legg fjernkontrollen et stykke unna, slik at du faktisk må reise deg opp når du skal skifte kanal.

6. I bilen: Ikke kjemp deg frem for å få parkeringsplassen nærmest døra, men gjør blodtrykket ditt en tjeneste og parker et lite stykke unna, slik at du kan bruke beina.

7. Med barna: Enten det er fotballtrening eller turning, prøv å gå litt rundt istedenfor å sitte rolig å se på.

LES OGSÅ: Så fort bør du gå

8. På bussen: Gå av et eller to stopp før du egentlig skal.

9. På badet: Gå på stedet når du pusse tenner. Eventuelt kan du gjøre disse øvelsene.

10. Hente posten? Ta en runde rundt huset eller bygningen først.

11. Til butikken: Skal du bare kjøpe noen småvarer kan du enkelt få litt ekstra trim ved å gå til butkken.

12. På jobben: Gå bort til kollegaen din og gi en beskjed istedenfor å sende en e-post.

13. Etter middag: Gjør det til en vane å gå en liten tur etter middag. Det kan også hjelpe på å få tilbake litt energi.

14. Tidlig ute til en avtale? Istedenfor å sette deg ned for å vente, gå deg en liten runde ute.

LES OGSÅ: Bli sprek på 15 minutter

15. I telefonen: Gå rundt i rommet når du snakker i telefonen. En samtale på en halvtime vil gi deg mange ekstra skritt.

16. På møte: Få med deg kollegaen din på et spasérmøte ute, i stedet for å sitte på et innestengt møterom.

17. På kjøpesenteret: Ikke gå rett løs på butikkene, men gå en runde rundt ført og tenk over hva du faktisk trenger. Kanskje du slipper unna noen bomkjøp.

18. På kontoret: Sett på en alarm på telefonen som gir deg beskjed om å ta en liten runde på kontoret en gang iblant. Eventuelt kan du bare ta en runde opp og ned trappen.

19. Overalt: Fortell deg selv at du er allergisk mot rulletrapper og heiser, og lev opp til det ved at du alltid tar trappene.

20. Når du skal gå: Pleier du å gå til jobb? Eller går du når du skal hente barna i barnehagen? Finn altid en ny vei. På den måten oppdager du alltid noe nytt og går litt ekstra.

LES OGSÅ: Slik strammer du opp kroppen i lunsjpausen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: