PÅ DOSKÅLA: Ekspertene forklarer at de hyppigste årsakene til fordøyelsesbesvær er mangel på kostfiber, uregelmessig inntak av måltider, væskemangel og lite mosjon. Foto: NTB Scanpix
PÅ DOSKÅLA: Ekspertene forklarer at de hyppigste årsakene til fordøyelsesbesvær er mangel på kostfiber, uregelmessig inntak av måltider, væskemangel og lite mosjon. Foto: NTB Scanpix
Forstoppelse

Slik får du fart på magen

Sliter du med å gå på do regelmessig?

KK.NO: Hard mage, treg mage, tynn i magen og magesjau. 

Sliter du med å få gått på do regelmessig? Da er du ikke alene.

LES OGSÅ: Slik bør avføringen din se ut

Det er nemlig veldig mange nordmenn som har problemer med akkurat dét, og skal vi tro den danske seniorforskeren Dennis Raahave, ved kirurgisk avdeling på Nordsjællands Hospital i Danmark, så er det en del grunner til nettopp dette:

- De hyppigste årsakene er nok mangel på kostfiber, uregelmessig inntak av måltider, væskemangel og lite mosjon. Men det er også en liten gruppe på mellom 5 til 10 prosent av befolkningen, som har kronisk forstoppelse på grunn av medisinske og nevrologiske sykdommer, sier han til KK.no.

FÅR FART PÅ MAGEN: Fiber er en sikker vinner om du vil få igang uttømmingsprosessen. Foto: NTB Scanpix
FÅR FART PÅ MAGEN: Fiber er en sikker vinner om du vil få igang uttømmingsprosessen. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Opptil tre tømminger er normalt per dag

Ifølge Raahave vil en «normal» person ha avføring cirka hver 24. time.

Gülen Arslan Lied, som er overlege og professor ved seksjon for gastroenterologi og seksjon for klinisk spesialallergologi ved Haukeland Universitetssykehus sier til KK.no at det er forskjellig fra person til person hvor mange ganger som er normalt å ha avføring i løpet av en dag:

- Det er varierende og individuelt, men opptil 2-3 tømminger er normalt per dag. Det er også normalt med 3 tømminger per uke.

LES OGSÅ: Derfor bør du ta en titt ned i toalettskålen

Gå på do når du må

Men dersom du har hard og sjelden avføring, færre enn tre ganger i uken, kalles dette forstoppelse.

Og det er en svært ubehagelig tilstand.

Overlege Jan Gunnar Hatlebakk ved Haukeland universitetssykehus advarer mot å utsette å få tømt seg for avføring:

- Særlig hos unge med sjelden og uregelmessig avføring er nok dette en form for irritabel tarm - en plage som ikke er farlig, men ofte riktig ubehagelig.

- Hvis vi ikke lytter til tarmen og går på do når tarmen gir signaler, ødelegger vi en god rytme og funksjon i tarmen. sier han til KK.no.

I HARMONI: - Å ha «en god magefølelse» for noe er ikke bare viktig for sjeleroen, men for fordøyelsen også, sier ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky i frukt- og grønnsaksdistributøren i Bama Gruppen AS. Foto: NTB Scanpix
I HARMONI: - Å ha «en god magefølelse» for noe er ikke bare viktig for sjeleroen, men for fordøyelsen også, sier ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky i frukt- og grønnsaksdistributøren i Bama Gruppen AS. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Viktig å ha «en god magefølelse» - også for fordøyelsen

Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky i frukt- og grønnsaksdistributøren Bama Gruppen AS utdyper:

- Det er mange grunner til at tarmene sier stopp i blant. Alle slags følelser kan sette seg i magen og påvirke aktiviteten til alle de tusenvis av nervene som styrer fordøyelsen. Å ha «en god magefølelse» for noe er ikke bare viktig for sjeleroen, men for fordøyelsen også.

Hun har skrevet boken «Kostskolen - 555 spørsmål og svar om mat, helse og trening», og har listet opp hva årsaken til treg mage og forstoppelse kan være:

  • Spiser uregelmessig
  • Drikker for lite
  • Er i liten fysisk aktivitet
  • Undertykker trangen til å tømme tarmen
  • Tar enkelte medikamenter eller jernpreparater
  • Har en sykdom i mage-tarmkanalen
  • Er gravid
  • Har en nedsatt tømmingsrefleks (vanligst hos gamle)


LES OGSÅ: Så ofte er det normalt å gå på do

Forstoppelse kan forebygges og behandles ved inntak av korn- og grønnsaksfiber, samt rikelig med vann.

- Fiber fra korn og grønnsaker øker tarmbevegelsene, det gir volum og smidighet til tarminnholdet og setter fart på det den siste og avgjørende veien til toalettskålen. Men for å oppnå denne effekten trenger du vann også. Vann løser og skyller tarminnholdet i riktig retning, sier Arsky til KK.no.

Advarer mot overdreven bruk av avføringsmiddel

Seniorforsker Raahave har utarbeidet en dagsplan for behandling av forstoppelse:

KOST: 3 hovedmåltider og 3 mellommåltider. Viktig: Bland kultura/yoghurt inn i frokostblandingen

VÆSKE: Drikk hver time - vann, saft, te, kaffe

TILSKUDD: 1 vitamin/minaeraltablett daglig

MOSJON: Minimum 30 minutter hver dag, året rundt. Kondisjon- eller styrketrening.

MEDISIN: Eventuelt stimulerende for tamfunksjon eller avføringsmiddel.

Arsky advarer dog mot overdreven bruk av tarmregulerende preparater:

- Før du går til anskaffelse av tarmregulerende preparater fra apoteket, bør du gi maten en sjanse. Det er verken ønskelig eller gunstig å være avhengig av avføringsmidler for å få fart på sakene. Det beste er å spise og drikke så du aldri mer får stopp.

I «Kostskolen - 555 spørsmål og svar om mat, helse og trening» gir hun også flere råd for hva du kan gjøre mot forstoppelse:

  • Bytt brød: Velg brød som er bakt av mye sammalt mel eller helkorn. Bruk grovhetsskalaen på brødposen og velg dem som er aller grovest. Loff, ciabatta og lyst brød stopper til tarmen.
  • Drikk vann: Start dagen med et glass lunkent vann, drikk gjennom dagen og avslutt med vann før du går til sengs. Få i deg minst to til tre liter væske per dag, og la minst én liter være vann.
  • Spis yoghurt: Alle slags surmelksprodukter kan anbefales, men tarmen har spesielt godt av probiotiske melkeprodukter som Biola. Mens syrlige melkeprodukter virker løsende, virker søt melk stoppende, så ikke drikk mer enn to glass søtmelk per dag.
  • Spis grønnsaker: Kokte eller rå, som suppe, mellommåltid eller ved siden av middagen. Alle slag er bra, men velg gjerne de harde rotgrønnsakene, det er her du finner det meste av fiberen.
  • Prøv naturens egen Plumbo: Drikk et glass sviskejuice til frokost og bland linfrø eller hvetekli i yoghurten. Dette gjør underverker for trege tarmer.
  • Spis regelmessig: Regelmessighet inn betyr regelmessighet ut også.
  • Beveg deg: En kropp i aktivitet har også bevegelige tarmer. Er du bundet til rullestol eller seng, kan du få hjelp til å massere tarmene. Det hjelper.
     
EKSPERTEN: - Her er et foto, hvor jeg har hånden på mage-tarmkanalen på en figur på Panum Instituttet i København, som huser det medisinske fakultet, sier seniorforsker Dennis Raahave, ved kirurgisk avdeling på Nordsjællands Hospital i Danmark, til KK.no. Fotograf er Dorte Raahave. Foto: Dorte Raahave
EKSPERTEN: - Her er et foto, hvor jeg har hånden på mage-tarmkanalen på en figur på Panum Instituttet i København, som huser det medisinske fakultet, sier seniorforsker Dennis Raahave, ved kirurgisk avdeling på Nordsjællands Hospital i Danmark, til KK.no. Fotograf er Dorte Raahave. Foto: Dorte Raahave Vis mer

Man slet mer med fordøyelsesbesvær før

Professor Gülen Arslan Lied sier til KK.no at man kan se en sammenheng mellom matinntaket før i tiden kontra matinntaket nå, med tanke på fordøyelsesbesvær:

- Ja, det kan det være at man slet mer med fordøyelsesbesvær før. Nå er folk mer bevisst på å spise sunt og å få i seg «5 om dagen», mye grønnsaker og mye fiber. Men dersom man har irritabel tarm er det ikke bra så å spise mye fiber. Da øker det mage/tarm-plagene. Da må de heller begrense inntak av fiber.

Denne teorien støtter også den danske seniorforskeren Dennis Raadhave:

- I gamledager spiste man mer «tung mat», det vil si med mer fettinnhold. Så forstoppelse hadde nok en mer hyppig forekomst den gangen. Men det er mulig man spiste mer fisk i Norge før, som jo er mye bedre å spise enn kjøtt, med tanke på forstoppelse.

LES OGSÅ: Slik fjerner du vond lukt fra do

Overlege Jan Gunnar Hatlebakk sier til KK.no at tidsklemma også har påvirket avføringssyklusen vår:

- Mindre tid til måltider, endret kost, mer opplevd stress, mer uregelmessige levevaner kan bidra til mer magebesvær som irritabel tarm. Irritabel tarm kan være ledsaget av både løs og hard avføring. Vi er kanskje mindre villig til å ta tid og rom for toalettbesøk?, undrer han.

Til forsiden