LAVT ENERGINIVÅ: Dersom du føler deg slapp midt på dagen kan dette skyldes at du er dehydrert. Ved å drikke rikelig med vann vil du føle deg mer opplagt.  Foto: PantherMedia
LAVT ENERGINIVÅ: Dersom du føler deg slapp midt på dagen kan dette skyldes at du er dehydrert. Ved å drikke rikelig med vann vil du føle deg mer opplagt. Foto: PantherMedia Vis mer

Energi

Slik får du mer energi

Nei, løsningen er ikke ti kopper kaffe og energidrikker.

Publisert
Mange opplever ofte at de har lite energi, er trøtte og slappe - spesielt nå på vinterstid.

Men det trenger ikke vedvare. Med noen få og enkle justeringer kan du få deg en skikkelig energiboost.

LES OGSÅ: Er du tappet for energi?

Få nok dagslys

Sola gir liv og energi til alle levende vesener. I vinterhalvåret hvor vi blir lite eksponert for dagslys, er det mange som sliter med lite energi, trøtthet og søvnproblemer.

Ifølge Dailymail.co.uk er tap av energi på grunn av for lite lys inn på netthinnen et problem som gjentar seg hver vinter. Når du er lite ute i dagslys får du ikke nok serotonin, som er et lykkepillehormon.

De som har mørketidsplager, som for eksempel vinterdepresjon, har for lite serotonin. Dersom du ikke får nok av dette hormonet vil kroppen produsere mer melatonin, som gjør at du vil føle deg trøtt. Det er derfor ekstra viktig at du får litt dagslys på denne tiden av året.

Vi reiser frem og tilbake fra jobb og skole i mørket, og tilbringer mesteparten av dagen innendørs. Det kan derfor være lurt å ta en 30 minutters tur ut i lunsjen for å få litt sol på kroppen. Hvis ikke du har mulighet til dette er det lurt å ha kontorpulten i nærheten av et vindu så du i alle fall får litt lys i løpet av dagen.

LES OGSÅ: De tre viktigste vannreglene

Drikk mye vann

Kroppen består av 65 prosent vann, som spiller en stor rolle for de fleste av dens funksjoner. Vi mister vann gjennom svette og pust, og det er derfor veldig viktig å fylle på jevnlig.

Den minste form for dehydrering kan gjøre at du føler deg trøtt og slapp. Tidligere har KK.no skrevet at bare du blir litt dehydrert merker du det på kroppen. Det skal faktisk ikke mer til enn at du mister under 1 prosent av væskenivået før det får konsekvenser for humør, energinivå og konsentrasjonsevne.

Det kan derfor være lurt å passe på at du har en flaske eller ett glass vann lett tilgjengelig. Drikk vann før alle måltider, ha en vannflaske i veska og et glass på pulten.

På denne måten kan du til en hver tid gi kroppen påfyll.

LES OGSÅ: Dette er ikke latskap

Ta deg en høneblud

Mange tror at fem til seks timers søvn per natt er nok, men de fleste har faktisk behov for hvert fall syv timer for å fungere optimalt.

Både hjernen og kroppen trenger å hente seg inn etter mange timer på skolen eller jobben. Dersom du føler et behov for å lade batteriene midt på dagen, kan det være lurt å ta en 15 minutters høneblund.

Dyp søvn gjør at man ofte føler seg kjempesliten når man våkner. Dersom du tar deg høneblund vil du ikke rekke å falle i denne dype søvnen, og du vil føle deg kvikk og opplagt etterpå.

Dette vil gjøre at prestasjonen din på skole og jobb vil bli mye bedre og energinivået ditt vil være betydelig høyere enn det det var tidligere på dagen.


LES OGSÅ: Så mye kan du egentlig spise

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer