STRESS NED: Det gjelder å bruke helgene på en positiv måte. Stress ned og lad opp batteriene til den kommende uken.  Foto: Getty Images
STRESS NED: Det gjelder å bruke helgene på en positiv måte. Stress ned og lad opp batteriene til den kommende uken. Foto: Getty Images Vis mer

Stress

Slik får du mer ut av helgen din

Lær deg å slappe av - vær uthvilt til mandag.

Nå som sommerferien har begynt å bli et fjernt minne, er det på tide å begynne å tenke på hvordan du kan få lignende utbytte i form av hvile og avslapning i løpet av helgene dine.

Mange av oss utsetter nemlig alle de store planene, handlerundene og ærendene våre til fridagene, og dermed blir det faktisk urovekkende lite tid til å ta en sårt trengt «pust i bakken».

Som resultat av dette våkner man kanskje opp og er like utslitt på mandagsmorgen, som man var da man forlot jobben fredag ettermiddag.

LES OGSÅ: Frokosten som gir deg masse energi

Aktivitetene har mye å si

En fersk studie, publisert i tidsskriftet Journal of Organizational Behavior (ekstern lenke), har funnet ut at visse helgaktiviteter og gjøremål er bedre for oss når det gjelder å hente seg inn etter arbeidsukens mange strabaser, mens andre typer aktiviteter og gjøremål gjør det stikk motsatte, skriver helsenettstedet til Fox News (ekstern lenke).

Forskerne bak undersøkelsen, som ble gjennomført ved universitet i Texas, fant ut at to ting må skje for at du skal føle deg uthvilt etter helgen:

1. Aktivitetene du gjør må minske negative følelser - som aggresjon, tristhet, frykt og utmattelse.

2. Aktivitetene du gjør må øke positive følelser - som glede, hygge, selvtillit og klarhet.

Det hele høres ganske logisk ut, men som de fleste av oss vet er det ikke bestandig så lett å faktisk få til.

LES OGSÅ: Ikke start slankekuren på en mandag

Slapp av – få overskudd

Ifølge Daniel J. Beal, assisterende professor i psykologi ved universitet i Texas, har resultatene av undersøkelsen vist at det er tre faktorer som fører til større overskudd og mer positive følelser i forbindelse med helgene.

Dette hjelper:


1. Bruk mer tid på å slappe av
Å slappe av kan betyr forskjellige ting for ulike mennesker. Ifølge Beal og teamet hans er det imidlertid best å gjøre aktiviteter som krever lite anstrengelse – som det å lytte til musikk, gå en tur, møte venner til middag og meditasjon.

- Aktiviteter du ikke må tvinge deg selv til å gjøre, eller som krever lite anstrengelse å få til, er spesielt hjelpsomt når det gjelder å komme seg etter en uke med stress, sier han:

- Personer som gjorde denne typen aktiviteter i helgene opplevde å ha langt mer overskudd den påfølgende uken.

2. Utfordre deg selv
Lær noe nytt, få en annen hobby, klatre en fjelltopp, gå på språkkurs, prøv en ny idrett. Ifølge forskerne vil det å mestre noe nytt øke følelsen av kompetanse og gi deg mer energi – selv om det krever litt.

3. Koble av fra jobben
Prøv å ikke tenke på jobb eller gjøre noe i forhold til jobben i løpet av helgen, dersom det er mulig.

Studien fra Texas viste nemlig at selv om det å koble av fra jobben ikke minsket negative følelser som aggresjon/fiendtlighet og frykt, så økte det følelsene av glede og klarhet, noe som gjorde det delvis effektivt.

- Når personer kobler av fra jobben, gjør det at de lettere engasjerer seg i mer givende aktiviteter., sier Beal.

LES OGSÅ: Stress ned på 60 sekunder

Ikke overlat ærendene til helgen

Studieresultatene viste også at én bestemt helgaktivitet økte stressnivået hos testpersonene – nemlig ærender.

- Ikke overlat alle gjøremål og ærender til helgene. Denne typen ting ødela mye av helgen for testpersonene og førte til at de ikke klarte å hente seg helt inn etter ukens anstrengelser, forklarer Beal.

Ærender og gjøremål som økte stressnivået i helgene var for eksempel; konflikter med familiemedlemmer og ting/ærender du må gjøre i hjemmet ditt (som handling, husrengjøring etc.).

- Det kan være lurt å gjennomføre noen av de ærendene du minst liker, eller ta opp vanskelige ting med familiemedlemmer etc. tidligere i uken, sier Beal:

- Dermed kan du bruke helgene til å slappe av og oppleve nye ting.

LES OGSÅ: 13 ting du IKKE skal ha dårlig samvittighet for

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: