HA UTSTYRET KLART: Roar Pedersen, lege i Lommelegen.no, anbefaler deg å alltid ha treningstøy og utstyr lett tilgjengelig. Dermed blir det enklere å få gjennomført en liten økt, dersom du plutselig skulle få noen ledige minutter. Foto: 6PA/MAXPPP
HA UTSTYRET KLART: Roar Pedersen, lege i Lommelegen.no, anbefaler deg å alltid ha treningstøy og utstyr lett tilgjengelig. Dermed blir det enklere å få gjennomført en liten økt, dersom du plutselig skulle få noen ledige minutter. Foto: 6PA/MAXPPP
Trening

Slik får du tid til treningen i hverdagen

Ha utstyret klart, så kommer du kjappere i gang.

Vi er alle klar over at trening er viktig, både for kropp og sjel. Likevel kan de ukentlige øktene fort skape hodebry, bekymring og stress for mange av oss.

For hvordan skal vi egentlig få tid til å komme oss på treningssenteret, skifte, trene, dusje, skifte og kjøre hjem igjen, når vi har tusen andre ting vi også må ordne?

Som småbarnsmor, med hodet fullt av handlelister, vasketøy, foreldremøter og ryddeprosjekter, eller karrierekvinne med møter, lange arbeidsdager og en svært hektisk ukeplan, kan det være vanskelig å få tid til de ukentlige øktene.

Og vi kjenner vel alle til den vonde følelsen av dårlig samvittighet du kan få, når du ikke har fått tid til de øktene du lovte deg selv at du skulle gjennomføre etter nyttår?

LES OGSÅ:Tips til travle som vil trene

Ikke få dårlig samvittighet

Ifølge Roar Pedersen, lege på Lommelegen.no, bør vi slutte å stresse så mye med det vi skulle fått gjort, og heller fokusere på moderat fysisk effekt.

- Moderat fysisk aktivitet gir større helseeffekt hvis du kan opprettholde treningen over lengre tid enn om du er på treningssenter én gang i måneden, skriver han på Lommelegen.no.

Pedersen mener det enkleste grepet du kan gjøre for å få fysisk aktivitet inn i hverdagen, er å «lure» det inn i dagsprogrammet, og prøve å få beveget seg minst 30 minutter hver dag.

LES OGSÅ: Bør du trene før eller etter middag?

Ha utstyret klart

Et av hans beste råd er derfor å alltid ha treningsutstyret klart. Dersom du har joggeskoene eller klesskifte i nærheten eller med deg, så kommer du mye fortere i gang, og det er enklere å forhindre at du går hjem og legger deg på sofaen.

Andre gode tips:


  • Vær helhjertet!
    Du skylder deg selv og familien din å holde deg i form.

    LES OGSÅ:Gå 40 minutter hver dag

  • Sett mål
    Kortsiktige mål kan være å øke treningstiden med 1 minutt hver dag. Langsiktige mål kan være å gå ned i vekt eller senke blodtrykket.

    LES OGSÅ:Slik får du mindre fett og mer muskler

  • Tren i små biter
    Putt treningen inn i programmet der det passer og du har tid, det er tross alt bedre enn å ikke trene.

    LES OGSÅ:Her er treningsinstruktørenes beste treningstips

  • Skriv treningen inn i avtaleboken
    Lat som det er et viktig møte med en viktig kunde eller kjendis. La treningen bli det siste du utsetter eller avlyser.

  • Ikke la det bli alt eller ingenting
    Gjør det du kan og ikke ha dårlig samvittighet for det du ikke rekker. Hold ut!

    LES OGSÅ:Ti minutter ti ganger om dagen

  • Gjør noe du liker
    Det vil øke sjansen for at du holder ut!

    LES OGSÅ: Dette er de hotteste treningsnyhetene

  • Få med deg en venn
    Så slår du to fluer i en smekk; hold et vennskap ved like samtidig som du trener.

    LES OGSÅ:Finn en motivert treningspartner

  • Bruk overskuddstid
    Har du 15 minutter til overs fordi et møte ble avlyst? Ikke les avisen. Ta på deg skoene og gå en rask tur!

    LES OGSÅ:Trikset som får shopping til å bli trening

    Gjør dagen til en treningsøkt

    Et annet godt råd, er å forsøke å bruke tingene rundt deg i din daglige fysiske aktivitet. Et godt eksempel på dette er å ta trappen i stedet for heien. Her kan du for eksempel løpe opp trappen to sted om gangen, som vil få skikkelig fart på pulsen.

    LES OGSÅ: Bli med på KK-mila 2011

    Ellers kan du gjøre dette:
  • Gå når du kan. Parker bilen litt lengre bort enn vanlig og gå de siste kvartalene til jobben.
  • Kast fjernkontrollen.
  • Bær én handlepose om gangen inn fra bilen.
  • Bruk hagen til treningsarena, se på plenklipping som trening.
  • Skru av TV-en og lek med barna. (Ungene vil slite deg ut til du ikke orker mer...)
  • Øk intensiteten i daglige gjøremål. Beveg deg raskt mellom hyllene i butikken, gå raskt fra butikk til butikk og spring opp trappen til kontoret.

    Rør deg enda mer

    Dersom du følger disse rådene vil det etterhvert bli en livsstil å bruke kroppen hele dagen, du vil øke kondisjonen din og sannsynligvis også arbeidskapasiteten.

    Daglig mosjonering er nemlig svært viktig også med tanke på forebygging av fedme, rygg og nakkeproblemer.

    Jill Jahrmann, emneansvarlig for fitness ved Norges Idrettshøyskole, har tidligere uttalt til KK.no at du må prøve å røre deg litt mer enn 30 minutter om dagen for å få en virkelig helseeffekt.

    – De statlige anbefalingene på 30 minutter er en god anbefaling fordi det er dokumentert at denne mengden er passe for å senke risikoen for mange livsstilsykdommer. Det er helsemessig nyttig, men ytterligere intensitet eller mengde gir en masse andre fordeler ved siden av, har hun uttalt.

    Ikke unngå fysisk aktivitet

    Jahrmann mener at nordmenn ikke er flinke nok til å tenke på fordelene ved å få litt mer mosjon i hverdagen, men gjør hva som helst for å unngå bevegelse.

    – Vi parkerer helst så nærme døren som mulig, unngår å hente noe som andre heller kan ta med til oss, og tar mye heller heisen enn trappene. Tenk heller motsatt. Benytt enhver sjanse til litt ekstra bevegelse, har hun uttalt til KK.no.

    Her er turbotrikset for deg som vil mer:

    – I tillegg til de 30 minuttene er det supert å øke til 60 minutter med høyere intensitet enkelte dager i uken. Noen trener tilstrekkelig bare ved å sykle til og fra jobb for å vedlikeholde formen, sier Jahrmann.

    LES OGSÅ:Helsebomben du vil elske nå

  • Til forsiden