FARGERIK FROKOST: Frokost er en viktig del av påsken. Farg eggene dine ved å bruke løkskall eller kondittorfarge. Foto: Silje Ulveseth
FARGERIK FROKOST: Frokost er en viktig del av påsken. Farg eggene dine ved å bruke løkskall eller kondittorfarge. Foto: Silje Ulveseth Vis mer

Egg

Slik farger du påskeeggene selv

Kok eggene dine sammen med løkskall eller kondittorfarge.

Egg og påske er like viktig for mange av oss som jul og pepperkaker. Forbruket av egg dobles i påskeuka, da hver av oss (i snitt) spiser ett egg daglig.



Dette betyr at vi spiser gjennomsnittlig 4,6 millioner egg hver eneste dag i denne høytiden.«Normalt» går det 2,3 millioner egg daglig, ifølge Prior.

LES OGSÅ: Spis ett egg hver morgen - hold deg slank

IKKE FJERN SKALLET: Det er løkskallet som gir egget den gule fargen. Foto: Silje Ulveseth
IKKE FJERN SKALLET: Det er løkskallet som gir egget den gule fargen. Foto: Silje Ulveseth Vis mer

Smarte fargetriks

Eggets utseende spiller en viktig rolle i påsken og det finnes mange måter og tradisjoner for å dekorere egg.

En enkel måte å få påskegule egg på er å koke egget sammen med løkskall for å sette farge på skallet. Og nei, det funker ikke hvis du bruker løken uten skall.







Vil du ha andre farger på eget ditt? Da kan du koke det sammen med en solid dose kondittorfarge. Jo mer du bruker, desto sterkere blir fargen.


LES OGSÅ: Maten du kan spise etter utgått dato

FARGERIKE EGG: Finn kondittorfarge etter ønske og hell noen dråper i kjelen før vannet koker. Jo mer kondittorfarge, desto sterkere blir fargen. Foto: Silje Ulveseth
FARGERIKE EGG: Finn kondittorfarge etter ønske og hell noen dråper i kjelen før vannet koker. Jo mer kondittorfarge, desto sterkere blir fargen. Foto: Silje Ulveseth Vis mer

Slik koker du det perfekte egg

Det er alltid en fordel å bruke romtempererte egg til koking. Stikk et lite hull i den butte enden av egget, som vil forhindre at egget sprekker.

Du kan legge eggene i kokende eller kaldt vann, men beregn koketiden fra det kalde vannet begynner å koke, skriver Matprat.no

  • Bløtkokt egg: 3-6 minutter
  • «Smilende» egg: 6-8 minutter
  • Hardkokt egg: 8-10 minutter
  • Skyll eggene raskt i kaldt vann etter koking, for å forhindre at eggene fortsetter å stivne.
  • Hardkokte egg bør avkjøles i rennende vann like lenge som koketiden.







  • LES OGSÅ: Slik skal egg oppbevares

    Derfor bør du spise egg

    Egg er en viktig kilde til protein, og inneholder vitamin A, B, D, E og K. Egg er også rik på mineraler og inneholder både jern, kalsium, natrium, kalium magnesium, fosfor, sink og selen.

    Et norsk gjennomsnittsegg veier 63 gram. Av dette er cirka 22 gram plomme, 33 gram hvite og 8 gram skall, ifølge Matprat.no

    Hvis du virkelige vil optimalisere kalsiumopptaket ditt, kan det være lurt å kombinere gulosten sammen med et egg. Innholdet av vitamin D i egget bidrar nemlig til at kroppen lettere kan ta opp kalsiumet fra osten, og kan derfor beskytte mot beinskjørhet.

    LES OGSÅ: Slik holder du eggene friske og bakteriefrie

    LØKSKALL: Nei, det ser ikke særlig delikat ut, men effektivt er det. Foto: Silje Ulveseth
    LØKSKALL: Nei, det ser ikke særlig delikat ut, men effektivt er det. Foto: Silje Ulveseth Vis mer

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: