ELSKER TRENING: Eventyrer, polfarer og fjellklatrer Cecilie Skog elsker trening og karbohydrater. Få hennes treningstips lenger nede i saken! Foto: Per Ervland
ELSKER TRENING: Eventyrer, polfarer og fjellklatrer Cecilie Skog elsker trening og karbohydrater. Få hennes treningstips lenger nede i saken! Foto: Per Ervland Vis mer

Trening

Slik feter Cecilie Skog seg opp før en langtur

– Da må jeg ty til vaniljesaus på cornflaksen og iskrem før jeg legger meg.

Med sitt store, krøllete hår, kritthvite smil og skremmende sterke viljestyrke, er det ikke rart eventyrer, fjellklatrer og polfarer Cecilie Skog har blitt et forbilde for mange kvinner.

På 38-åringens lange merittliste står ikke bare deltagelse i tv-program som «Skal vi danse» (som mange sikkert husker henne fra), men også turer til ekstreme destinasjoner som Mount Everest, Sydpolen og Nordpolen.

LES OGSÅ: Cecilie Skog vasket ikke håret på 70 dager

PÅ EKSPEDISJON:Cecilie avbildet i 2003 - rett før hun skal klatre Mount Everest. Bildet til høyre er også tatt i forbindelse med turen.   Foto: Jørn H. Moen/Agnete Brun/All Over Press
PÅ EKSPEDISJON:Cecilie avbildet i 2003 - rett før hun skal klatre Mount Everest. Bildet til høyre er også tatt i forbindelse med turen. Foto: Jørn H. Moen/Agnete Brun/All Over Press Vis mer

Sett av tid til å drømme

Ja, Cecilie er en dame som vet å følge drømmene sine, og det var nettopp i den forbindelse at hun holdt foredrag under Tine og YTs prestasjonsseminar på Bjørvika konferansesenter onsdag kveld.

– Jeg er jo en person som alltid har fulgt drømmene mine, og er veldig opptatt av å ha drømmer, ha mål. Og jeg tror det absolutt viktigste, for at det skal kunne bli noe av en drøm, er at du faktisk gir deg selv litt tid til å tenke på den. At du gir plass til den i hverdagen, sier hun til KK.no:

– Uansett om drømmen er å gå til Grønland, eller begynne å male, så er det best å starte i det små, ved å rydde tid i livet ditt. Ellers kan du ikke gjøre noe 100 prosent, og du må gjøre det 100 prosent for å få det til.






LES OGSÅ: Frisyrene som holder på fjellet

Vaniljesaus og is før sengetid

For å oppnå sine drømmer og ambisjoner, som ofte involverer lange ekspedisjoner med mye tungt utstyr, må Cecilie trene mye, og ikke minst - spise mye. For at kroppen skal kunne tåle den ekstreme påkjenningen, og vekttapet det medfører, må hun nemlig legge på seg en del i forkant.

– Hvis man skal ut på en lang ekspedisjon, bør man legge på seg en del, fordi du går det så fort av. Og dette er faktisk ganske vanskelig å få til, særlig når du samtidig må trene mye for å komme i form til turen, forklarer hun:

– Så da må jeg ty til vaniljesaus på cornflaksen og iskrem før jeg legger meg - den typen ting. Det er virkelig helt kvalmende, og jeg var skikkelig imot slike ting i begynnelsen av min polarkarriere, men etter hvert skjønner du bare at det er det som må til.

LES OGSÅ: Slik går du opp i vekt på en sunn måte

FAVORITTEN: Klatring og lange løpeturer i skogen er Cecilies favoritter. Det tenker hun ikke på som trening.  Foto: All Over Press
FAVORITTEN: Klatring og lange løpeturer i skogen er Cecilies favoritter. Det tenker hun ikke på som trening. Foto: All Over Press Vis mer

Trener dobbelt så mye som gutta

Treningen er også en svært viktig del av forberedelsene til en slik tur. Og Cecilie trener mye, ofte dobbelt så mye som gutta hun drar på turer med.

– Jeg vil jo si at jeg trener ganske mye. De gangene jeg for eksempel har visst at jeg skal ut på tur med gutter og dra en like tung pulk, samt bære en like tung sekk, da har jeg trent dobbelt så mye som dem. Rett og slett for å klare det. Og det å så se at jeg faktisk klarer det, det er utrolig motiverende for meg, forteller hun.






Det er imidlertid ikke bare i forbindelse med ekspedisjonene at 38-åringen trener hardt.

– Jeg trener hver dag, og fire dager i uken kjører jeg ofte to økter om dagen. Det er rett og slett fordi jeg elsker å trene. Jeg er jo ingen toppidrettsutøver, jeg har liksom ingen konkrete mål på den måten, men jeg er veldig glad i å være i aktivitet, forteller hun:

– Og det er viktig for meg å trene riktig til de ulike turene jeg skal på. I sommer var jeg for eksempel i Himalaya, og da visste jeg at det ville bli mye gåing med sekk i tynn luft, så da trente jeg utholdenhet. Jeg løp lange turer med sekk og gikk på ski. Ellers er jeg veldig opptatt av bevegelighetstrening, så jeg går på yoga og pilates. Og så er jeg glad i Zumba. Favoritten er lange løpeturer i skogen, og klatring med venner. Jeg tenker ikke på det som trening.

Men unner du deg selv noen pauser iblant?

– Ja, selvfølgelig! Jeg er ikke en fanatiker når det gjelder trening. Trenger jeg hvile, så tar jeg meg en pausedag. I går, for eksempel, hadde jeg tenkt til å trene, men da kjente jeg at jeg ikke hadde overskudd rett og slett, og da droppet jeg det. Jeg trener jo ikke for noen andre enn meg selv, det er da jeg er mest fornøyd, sier hun.

LES OGSÅ: Nei, du kan ikke trene for mye

- Lag treningsavtaler

Og Cecilie har selvfølgelig noen gode trenings- og motivasjonsstips å dele med KK.nos lesere.

Gjør avtaler, gjerne en stund i forveien. Da er det vanskeligere å skulke unna, pluss at det er mer motiverende. Sørg også for å finne en treningsform du synes er morsom, det skal jo være gøy å trene, sier hun:

– Ellers tror jeg det er viktig å hente motivasjon i den følelsen du hadde i kroppen etter treningen. Husk den god-følelsen og dra den frem hver gang du får lyst til å skulke.

Og når det gjelder mat, har Cecilie kun én regel:

– Karbohydrater er lik «hurra». Jeg er en høykarboperson og klarer meg rett og slett ikke uten, humrer hun:

– Jeg prøver jo å spise sunt og variert, men det er ikke alltid jeg får det til. I forrige uke var jeg for eksempel masse på farten, og spiste ikke middag en dag. Da ble det mye rosinboller og ferdigmat. Men det er helt greit i blant synes jeg.

LES OGSÅ: Så mye karbohydrater trenger du når du trener

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: