SJOKOLADE: Til manges store glede, så kan sjokolade ha sine fordeler for helsen din. Men hva er det best å velge? Ifølge ekspertene bør du se etter mest mulig kakao, lite raffinert sukker og lite melk.  Foto: Scanpix/Aftenposten
SJOKOLADE: Til manges store glede, så kan sjokolade ha sine fordeler for helsen din. Men hva er det best å velge? Ifølge ekspertene bør du se etter mest mulig kakao, lite raffinert sukker og lite melk. Foto: Scanpix/Aftenposten Vis mer

Sjokolade

Slik finner du den sunneste sjokoladen

Se etter minst mulig raffinert sukker, lite melk og unngå vegetabilsk olje.

KK.NO: Hvem elsker vel ikke sjokolade?

Og enda bedre er det når ekspertene kan fortelle oss at det også kan være bra for deg - ja, enkelte sammenligner faktisk sjokolade med en grønnsak.

Dette er fordi kakaobønnene du finner i sjokolade inneholder plantestoffer som kan ha positive effekter på helsen din.

Men for å få mest mulig helseeffekter ut av sjokoladen, gjelder det å velge riktig fra butikkhyllene - og her får du tipsene til hva du bør se etter.

LES OGSÅ: Sjokolade + kjeks = sant

Se etter naturlige søtstoffer og lite melk

- Vil du velge sunnere sjokolade bør du velge mørk sjokolade med høyt kakaoinnhold, eller rå sjokolade - som er det beste alternativet, sier Randi Eidsmo Flesjø, ernæringsfysiolog i Sprudlende Sunn.

- Her får du verdifulle antioksidanter, sunne plantestoffer, samt mineraler som jern og magensium, som ikke forsvinner under behandlingen av sjokoladen, sier hun.

RÅ SJOKOLADE: I motsetning til vanlig, mørk sjokolade blir ikke rå sjokolade brent - noe som gjør at den inneholder enda flere fordelaktige næringsstoffer. Foto: Elena Moiseeva - Fotolia
RÅ SJOKOLADE: I motsetning til vanlig, mørk sjokolade blir ikke rå sjokolade brent - noe som gjør at den inneholder enda flere fordelaktige næringsstoffer. Foto: Elena Moiseeva - Fotolia Vis mer

Hun forklarer at ved behandling av rå sjokolade, blir det ikke brukt like høy temperatur, trykk, lys eller mengde oksygen, som gjør at skjøre fettsyrer, vitaminer, mineraler og antioksidanter blir bedre bevart.

Men det er ikke alltid det passer med rå sjokolade - så hva ellers bør du se etter?

Lisbeth Finne, ernæringsfysiolog ved Son Helse, kan fortelle at det finnes flere gode triks for å sikre at du velger den sunneste sjokoladen i butikkhyllene. 

- Se etter høyest mulig andel kakao - minst 70 prosent og helst over 80 prosent.

- Sjekk også at den er uten raffinert sukker, men at det heller er brukt naturlige søtstoffer som råsukker, kokosblomstsukker, molasse eller lønnesirup.

I tillegg kan hun fortelle at få ingredienser på listen er et godt tegn, ettersom det indikerer at den er mer naturlig. Den bør også være tilsatt lite melk, siden det gir rom for mer sunne kakaobønner.

Eidsmo Flesjø legger til at du også bør prøve å unngå vegetabilsk olje.

- Det viktigste er at sjokoladen inneholder rene og naturlige ingredienser, forklarer hun.

LES OGSÅ: Alt du bør vite om fiber

Kan godt inneholde nøtter og tørket frukt

Ok, så har du bedre peiling på hva du bør se etter på ingredienslisten, men kan det være andre og enklere råd for hva du bør se etter?

Er det for eksempel en fordel å velge en sjokolade som inneholder nøtter og frukt?

- Sjokolade med nøtter kan være et godt alternativ. Nøttene tilfører essensielle fettsyrer og kan være med på å dempe bitterheten i mørk sjokolade, sier Eidsmo Flesjø.

- Gojibær er også fint å kombinere med mørk sjokolade. De har en rekke helsebringende effekter og gir en ekstra søt smak på sjokoladen, forteller hun.

Men det finnes dessverre også noen verstinger i butikkhyllene.

Ifølge eksperten finnes det god grunn til å styre unna de som inneholder både lys sjokolade, karamell og for eksempel lys kjeks - som i seg selv inneholder massevis av kalorier, fett og sukker, og ikke stort annet.

- Kombinasjon av lys sjokolade med enda mer søtt, som karamell og kjeks er uheldig for blodsukkeret, forklarer hun.

Hun forklarer at et stabilt blodsukker er nøkkelen til en kropp i balanse og ved å redusere på sukkerholdige matvarer har du bedre forutsetninger for overskudd og energi i hverdagen, samt forebygge en rekke sykdommer.

- Det viser seg også at melken i lys sjokolade kan redusere opptaket av de sunne plantestoffene i kakaoen, sier ernæringsfysiologen.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: