Helse & Livsstil

Slik finner du riktig diett

Klarer du deg ikke uten pasta, rødvin eller kaker? Finn dietten som passer for deg.

Slik finner du riktig diett
Publisert
Sist oppdatert
Tekst: Marianne de Bourg

Stadig nye dietter dukker opp på markedet. Det kan være vanskelig å skille dem, og det kan være vanskelig å vite hvilken diett som passer best for nettopp deg og din
livssituasjon. Du har de med mye fett og de med lite fett. Du har de med mye proteiner og de med lite karbohydrater.
- Det finnes ikke noe fasitsvar, konstaterer klinisk ernæringsfysiolog Merete Hansen- Møllerud i HM Kostveiledning. Det eneste som er sikkert, er at det er mye lettere å unngå jojo-slanking hvis du finner et opplegg som passer.

- Et kosthold med best mulig råvarer og minst mulig ferdigmat er bra, likt det såkalte steinalderkostholdet. Kosten skal virke gunstig på hormonene våre, og da er vi nødt til å holde blodsukkeret stabilt. Lavkarbokosthold ligger mitt hjerte nærmest, selv om alle kostholdsretninger har sine fordeler, sier Hansen-Møllerud. Hennes beste råd for å oppnå et varig resultat er å alliere seg med en venninne eller andre som kan sørge for oppfølging.

- Gå gjerne til en fagperson, da blir du fortsatt holdt i ørene når nyhetens interesse har dalt. Mindre forpliktende er det å være med i en nettklubb, men det er noe som fungerer for mange. Ikke minst må man huske på at det tar år før en ny vane er etablert, så man må jobbe for å holde motivasjonen oppe.

Sjekkliste for diettsøkende:

BRØD: Sugen på hjemmebakst? Grete Roede, South Beach, Total Wellbeing Diet, Helgefri Slanking og Sonedietten er alle dietter for deg som vil fortsette å spise brød. Følger du Fedon Lindbergs eller Montignacs dietter, kan du spise noe brød med lav glykemisk indeks (GI).

PASTA, POTET, RIS: Klarer du deg ikke uten pasta, poteter eller ris? På Grete Roede eller Helgefri Slanking behøver du ikke å kutte ut disse matvarene. Sonedietten lar deg spise små mengder, og Fedon Lindberg tillater litt ris og proteinrik pasta. Ifølge South Beach- og Montignac-diettene, er brun ris og grov pasta lov.

FETT: Vil du gå ned i vekt med fett? Det kan du gjøre med diettene Atkins, Eat, Ketolyse og Norsk Senter for Riktig Ernæring. Følger du Helgefri Slanking, kan fettrik mat være en del av helgens utskeielser.

RØDVIN: Har du lyst til å nyte litt rødvin selv om du er på diett, kan du velge mellom mange dietter. Alle disse diettene tillater moderate mengder rødvin: Atkins, Montignac, Fedon Lindberg, Ketolysekuren, Grete Roede, South Beach, Sonedietten, Eat, Helgefri Slanking og Total Wellbeing Diet.

FRUKT: Følger du en av disse diettene, kan du nyte smaken av frukt, om enn i moderate mengder: Montignac, Fedon Lindberg, Grete Roede, South Beach, Sonedietten, Helgefri Slanking og Total Wellbeing Diet.

NORSK MAT: For deg som ønsker å følge en gjennomarbeidet norsk kostholdsfilosofi, bør du velge mellom diettene til Fedon Lindberg, Ketolysekuren, Grete Roede, Eat, Helgefri Slanking og Norsk Senter for Riktig Ernæring.

KJØTT: Selv om mange av diettene passer for vegetarianere, tillater også alle diettene at du spiser kjøtt om du vil det (med unntak av pulverdietter). Og i diettene til Atkins, Total Wellbeing Diet, Ketolysekuren og Eat er kjøtt en vesentlig del.

VEGETARMAT: Vil du leve som vegetarianer? Da bør du velge blant diettene Montignac, Fedon Lindberg, Grete Roede, South Beach og Sonedietten. Du trenger ikke å spise kjøtt for å følge disse programmene.

FAMILIEVENNLIG MAT: Har du barn og vil prøve en diett som passer hele familien? Dietter som lar deg spise omtrent det samme som resten av familien er Grete Roede, Fedon Lindberg og Helgefri Slanking.

SISTE TREND: Vil du prøve det siste av det siste, kan du følge Total Wellbeing Diet eller Helgefri Slanking, som er noen av de nyeste diettene på markedet.

NETTHJELP: Det finnes flere nettbaserte hjelpere som gir råd om trening og kosthold, og som også kan legge opp et slankeprogram spesielt tilpasset ditt behov. Sjekk for eksempel ut nettstedene www.weightconsultants.com/no, www.vektklubb.no, www.dinkost.no, www. dinkost.no og www.dagbladet.no/littlettere.

KURSHJELP: Ønsker du å følge et slankekurs sammen med andre? Ta kontakt med Grete Roede eller Fedon Lindberg. De har kurs over nesten hele landet. Eat holder også kostholdskurs.

FERDIGMAT: Vil du spise sunn ferdigmat? For deg som ikke er så glad i å lage mat, kan tilbudet fra Norsk Senter for Riktig Ernæring være et alternativ. De selger nemlig lavkarbomat på døren (foreløpig bare i østlandsområdet).

HELGEFRI: Vil du stå på litt ekstra i uken for så å kose deg litt ekstra i helgen? Da kan opplegget til Gunn Helene Arsky og Helgefri Slanking være noe for deg. Denne kuren gir deg slankefrie helger, mens du likevel skal gå ned i vekt. «Det finnes ikke noe fasitsvar.»

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer