<strong>GÅ:</strong> Bare det å gå litt mer, oftere og lenger kan ha mye å si for kaloriforbrenning. Ta trappen, gå til jobb og lignende.  Foto: www.imagesource.com
GÅ: Bare det å gå litt mer, oftere og lenger kan ha mye å si for kaloriforbrenning. Ta trappen, gå til jobb og lignende. Foto: www.imagesource.com Vis mer

Mosjon

Slik forbrenner du 80.000 ekstra kcal

Et enkelt hjelpemiddel hjelper deg å holde motivasjonen oppe.

Publisert
Sist oppdatert

Det er ingen tvil om at dette med trening har blitt et press for mange av oss.

Og for deg som allerede føler at tiden ikke strekker til i hverdagen, kan det føles totalt umulig å få tid til de 2-3 treningsøktene som er anbefalt per uke.

Heldigvis må ikke trening innebære at svetten hagler på et treningssenter, eller at du løper 2 mil i skogen annenhver dag.

Moderat mosjon og fysisk aktivitet er minst like effektivt for å holde seg i form, redusere risikoen for sykdommer senere i livet og gå ned i vekt.

Faktisk kan du forbrenne opp mot 80.000 ekstra kilokalorier i året (nei, det er ikke fleip) bare ved å gå mer!

LES OGSÅ: Mye stillesitting er svært helseskadelig

Skaff deg en skritteller!

<strong>SNØR PÅ SKOENE OG TA BEINA FATT:</strong> Bare med noen enkle grep kan du forbrenne opp til 70.000 ekstra kalorier i året, og hvis du mangler motivasjon vil en skritteller hjelpe deg.  Foto: Fotolia
SNØR PÅ SKOENE OG TA BEINA FATT: Bare med noen enkle grep kan du forbrenne opp til 70.000 ekstra kalorier i året, og hvis du mangler motivasjon vil en skritteller hjelpe deg. Foto: Fotolia Vis mer

Selv om du vet at mosjon er utrolig godt for kroppen din, er dette med motivasjon ofte et problem.
Det kan en skritteller hjelpe deg med!

– Alt av bevegelse er effektivt, og det dreier seg mest av alt om å finne noe som motiverer deg til å røre på deg. En skritteller er en slik sak, eventuelt også pulsklokke, har Inge Thomas Ravlo, som er ernæringsterapeut og personlig trener, tidligere uttalt til KK.no.

– Sett deg et minimum for antall skritt i begynnelsen, og et mål for hva du skal klare etter hvert. Dette er noe av det mest effektive for å få litt mer trim.

For å skape mer motivasjon kan du også lage en konkurranse blant venner og kolleger. Sørg for at det er en del som deltar, slik at dere kan gå sammen om en stilig premie til vinneren. Sett en start- og en sluttdato, og ta beina fatt!

LES OGSÅ: Her er det perfekte løpeantrekket

Bra for rygg/nakke og reduserer risikoen for sykdom

Med en skritteller (eventuelt også en konkurranse) er det mye lettere å finne motivasjonen, og det finnes mange kreative metoder for å bruke beina litt mer.

<strong>KOM DEG UT:</strong> Bare ved å sroppe bilen til jobb, ta trappnene fremfor heisen og gå til butikken, kan du forbrenne opp mot 70.000 ekstra kilokalorier i året. Dropp bilden til fordel for beina, ta t Foto: decisiveimages - Fotolia
KOM DEG UT: Bare ved å sroppe bilen til jobb, ta trappnene fremfor heisen og gå til butikken, kan du forbrenne opp mot 70.000 ekstra kilokalorier i året. Dropp bilden til fordel for beina, ta t Foto: decisiveimages - Fotolia Vis mer

– Teknikker for å bruke beina mer kan være alt fra å bruke trappene, parkere litt lenger unna, gå av en stoppeplass før eller være den som hopper ut av sofaen først når det ringer på, sier Ravlo.
Faktisk vil bare 20 minutter intens gange hver dag bli omtrent 7000 minutter i året, og for mange tilsvare energien fra 2,5 kilo kroppsfett.

– Gåing er super mosjon. Prøv å variere tempo og terreng, så blir det ikke for monotont. Ofte er det heller ikke nødvendig med treningsklær, eller en dusj etterpå, så det er lett å klemme inn i hverdagen.

En rekke studier viser også at gåing reduserer risikoen for:

  • Hjerte- og karsykdom
  • Diabetes 2
  • Kreft


– Det er også bra for rygg og nakke. For å gjøre gåingen mer effektiv, kan du vifte litt mer armene og klemme sammen musklene mellom skulderbladene, sier Ravlo.

LES OGSÅ: Får du like god effekt på mølla?

Så mye kan du forbrenne

Når du først er kommet i gang med skrittelleren, er det faktisk ikke så mye som skal til før kaloriene (eventuelt kiloene) svinner hen.

Bare ved å bruke beina fremfor bilen til jobb, ta trappene istedenfor heisen og la bilen stå når du går til butikken, kan du forbrenne opp til 80.000 ekstra kilokalorier - tilsvarende omtrent åtte kilo kroppsfett, i året.

Regnestykkene er basert på gåing hver dag 40 uker i året, altså er det medberegnet 1,6 fridager i uken. Tallene gjelder for en gjennomsnittlig kvinne.

Hvis det skulle vært for en mann, eller noen som veier mer, ville tallene vært høye.

  • Gå til og fra jobb (25 minutter hver vei): Cirka 200 kcal hver vei = 40.000 kcal/4 kilo fett per år.
  • Alltid ta trappene (f.eks 4. etasje, tre ganger om dagen): Cirka 100 kcal =20.000/2 kilo fett per år (trappegåing gir mer kalorier per minutt enn vanlig gåing).
  • Gå til butikken (10 minutter hver vei): Cirka 100 kcal hver vei = 20.000 kcal/2 kilo fett per år.
  • – Hvis du trenger trim, er en skritteller en såre enkel måte og få nok på - hvis du følger opp , sier Ravlo.


Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer