BEINSKJØRHET- VANLIG SYKDOM: Norske kvinner ligger på verdenstoppen når det kommer til benbrudd forårsaket av osteoporose.
BEINSKJØRHET- VANLIG SYKDOM: Norske kvinner ligger på verdenstoppen når det kommer til benbrudd forårsaket av osteoporose. Vis mer

Forebygge Benskjørhet

Slik forebygger du beinskjørhet

Nok sol er blant tingene som er viktig.

KK.NO: Vi nordmenn ligger på verdenstoppen hva gjelder benbrudd, og osteoporose - eller benskjørhet, er blitt kalt en folkesykdom i Norge.

Hva som gjør at nordmenn er mer utsatt for sykdommen enn andre finnes det ikke noe eksakt svar på, men professor og ekspert på osteoporose ved Oslo Universitetssykehus, Erik Fink Eriksen forteller at det stort sett har med genene våre å gjøre.

- Rundt to tredjedeler av risiko for benskjørhet er genetisk betinget. Det virker som om «viking-gener» er dårlige for skjelettet, idet Norge, Sverige, Danmark og Island ligger i topp hva angår osteoporosehyppighet, sier han.

50 prosent av kvinner og 22 prosent av menn vil oppleve å få et brudd som følge av sykdommen, opplyser han

LES OGSÅ: Dette bør du vite om musklene dine

Svekkes med årene

Ifølge Fink Eriksen er det ikke slik at kvinner her i nord har mindre ben i skjelettet.

KAN INNTREFFE TIDLIG: Man kan få brudd som følge av osteoporose i tidlig alder, men det vanligste er at det rammer et sted mellom 55- og 75-års alder. Foto: Scanpix
KAN INNTREFFE TIDLIG: Man kan få brudd som følge av osteoporose i tidlig alder, men det vanligste er at det rammer et sted mellom 55- og 75-års alder. Foto: Scanpix Vis mer

Han forteller om en nylig studie der spanske kvinner, som har halvparten så mange benbrudd som vi har her, ble sammenlignet med norske kvinner. Der fant de at det er selve benmaterialet som er skjørere hos norske kvinner.

Heldigvis finnes det likevel mye man kan gjøre for å forebygge sykdommen. Trening og livsstil har mye å si.

At benvevet svekkes er helt naturlig og del av aldringsprosessen. Osteoporose innebærer at beinmassen er redusert til et nivå som ligger under en definert grenseverdi, ifølge Folkehelseinstituttet, og dermed øker faren for benbrudd.

TRENING: Vektbærende trening er viktig for å forebygge osteoporose.  Foto: Scanpix
TRENING: Vektbærende trening er viktig for å forebygge osteoporose. Foto: Scanpix Vis mer

Du kan ha benskjørhet uten å merke noe til symptomene, men får du et lavenergibrudd - det vil si et benbrudd du får av noe kroppen din egentlig skal tåle, og spesielt om du får det i en ryggvirvel eller i hoften, er det sannsynlig at det skyldes benskjørhet. 

- De typiske aldrene for de tre store bruddtypene ved osteoporose er underarmsbrudd ved omkring 55-års alder, ryggbrudd ved omkring 65-års alder og hoftebrudd etter 75-års alder. Men unge og barn kan få osteoporotiske brudd også, forteller Fink Eriksen. 

LES OGSÅ: Er det vits i å amme i mer enn ett år? 

Belast skjelettet

Du tenker kanskje at det er de treningsformene som sies å være mest forsiktige med oss som er best om du står i fare for å utvikle osteoporose?

Ifølge Fink Eriksen er det vektbærende trening, det vil si treningsformer der du belaster skjelettet du bør drive med. Altså ikke sykling eller svømming, men gåturer, aerobics og styrketrening. 

Det som skjer når du driver med vektbærende trening er nemlig at du belaster skjelettet slik at det blir flinkere til å reparere seg selv. Cellene i benvevet vil gi beskjed om at det blir presset sammen, og dette signalet gjør at beinvevet vedlikeholdes bedre, ifølge Osteoporosedoktor.no.

Ellers er det viktig å få i seg nok kalsium, stumpe røyken og være forsiktig med alkoholinntaket, forteller han. 

Få nok sol

Du har nok hørt at kalsium er svært viktig for å passe på skjelettet, men i tillegg til å drikke nok melk og få i deg matvarer med kalsium som for eksempel brokkoli, spinat, gulrøtter og nøtter, må du også sørge for å få i deg nok vitamin D.

For at kroppen din skal kunne klare å ta opp kalsium fra kosten er du nemlig avhengig av å ha en god vitamin D-status. 

- Man skal egentlig få i seg nok vitamin D fra solen, men når man blir eldre er det ikke like lett for kroppen å ta det opp, forteller Fink Eriksen. 

FÅ NOK SOL: For at kroppen din skal klare å ta opp kalsium fra kosten er det viktig at du får nok D-vitamin.  Foto:  Scanpix
FÅ NOK SOL: For at kroppen din skal klare å ta opp kalsium fra kosten er det viktig at du får nok D-vitamin. Foto: Scanpix Vis mer

I tillegg er det sånn at vi her oppe i nord dessverre ikke alltid har så stor tilgang på sollys, samt spiser lite fisk, som er en god vitamin D-kilde og dermed er det flere av oss som har mangel på vitamin D. 

For å få i deg nok bør du derfor øke inntaket av matvarer som fet fisk, lever og egg, samt utnytte sommerdagene vi har fremfor oss, så vel som timene med sol vi får om vinteren.

LES OGSÅ: Uvanene som gir deg ryggproblemer

Kvinner med tidlig overgangsalder er utsatt

Det spekuleres også i om vitamin K kan ha en god effekt mot osteoporose. Som KK.no tidligere har skrevet er K2 svært gunstig for benhelsen. Ifølge en artikkel hos Norsk Helseinformatikk, produserer i så fall ikke kroppen vår nok K2, slik man tidligere har trodd, hvilket betyr at vi må få det i oss gjennom kosten. 

Fink Eriksen forteller imidlertid at det gjøres forskning på området, men at det ikke er bevist at vitamin K kan virke forebyggende på osteoporose. 

Flere tilstander kan fremkalle sekundær osteoporose. Røyker du, har cøliaki, tidligere anoreksi, gått igjennom en fedmeoperasjon, eller har problemer med stoffskifte, er du en av de som er mer utsatt for sykdommen. 

Det samme gjelder om du har en av en rekke andre sykdommer eller behandlingsformer som påvirker skjelettet, eller om du har osteoporose i familien. 

- Alle disse tilstander fremkaller såkalt sekundær osteoporose. Hos kvinner er 30 prosent av tilfeller av osteoporose sekundære. 

Hos menn er 50 prosent av tilfellene sekundære. 

LES OGSÅ: Slik kommer du i gang med løpingen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: