Slanking

Slik fungerer Dukan-dietten

Den har tatt Frankrike med storm, men virker den? Her får du vite det du trenger.

RELATIVT AVANSERTE RÅD: Hver andre dag i fase nummer 1 kan du spise så mye du vil av grønnsaker... i alle fall nesten. Foto: All Over Press
RELATIVT AVANSERTE RÅD: Hver andre dag i fase nummer 1 kan du spise så mye du vil av grønnsaker... i alle fall nesten. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert



Dukandietten

Tror du på denne typen dietter?




Dukan-dietten har allerede tatt Frankrike med storm, og nå er den introdusert til britene. Den lover rask vektnedgang – som så mange andre slankeopplegg. Men denne dietten inneholder også en kostholdsplan som garanterer at du vil forbli slank, mens du samtidig kan nyte nesten uante mengder grønnsaker, i alle fall ifølge legen bak dietten.

Kort fortalt går dietten ut på å spise hovedsaklig proteiner og grønnsaker. Dessuten har dietten flere faser med veldig konkrete instrukser for hva som er lov og ikke.

LES OGSÅ: Vær streng i 6 uker, og nå målet ditt

Ja, denne har jeg troen på!
 
255 (53%)
Ja, dette er en av mange tilsvarende som fungerer.
 
133 (28%)
Nei, dette virker som noe tull.
 
94 (20%)

Hjelper alle slankere

Dietten har vært i bruk i Frankrike i omkring ti år. Alt fra overvektige personer til personer som bare vil miste noen kilo, har vært tilhengere av dietten.

Dukandietten starter med at du bare kan spise proteiner – altså kjøtt, fisk, egg og melkeprodukter uten fett (se hele listen lengre ned). Dette kan du gjøre i bare en dag eller inntil ti dager, avhengig av hvor mye du vil ned i vekt. Noen vil oppleve å gå ned så mye som tre kilo på bare fem dager, ifølge Daily Mail.

Enkelte vil oppleve å få dårlig ånde og tørr munn under startfasen, men begge deler er tegn på at du går ned i vekt. Bli kvitt plagene ved å drikke vann.

Eller hva med å klikke deg slank?

Ikke noe mirakelopplegg

Ina Garthe, trenings- og kostholdsekspert her på KK.no og på Personligtrening.no, som til daglig jobber i ernæringsavdelingen til Olympiatoppen og er ansatt i en stipendiatstilling ved Norges idrettshøgskole, synes ikke Dukandietten er noe nytt.

- Det at du skal kutte ut karbohydrater er en kjent vektreduksjonsmetode. Hvem som helst vil gå ned på denne dietten som inkluderer rene proteinkilder og grønnsaker, samt inkluderer fysisk aktivitet. Spørsmålet er hvor lett det er å gå på denne dietten, sier Garthe.

LES OGSÅ: Lavkarbo gjør deg feit

Hun er skeptisk til slike dietter, fordi det viser seg vanskelig å følge over tid.

- De lar seg dårlig kombinere med familieliv og er såpass spesielle at det tar tid å foreberede/planlegge og følge. Dersom du spiser dette og inkluderer grove kornprodukter og spiser små og hyppige måltider, samt at du går 20-30 min hver dag, vil dette være like effektivt og ikke så vanskelig å følge, sier Garthe.


DUKAN-FASE 1: Dette kan du spise

Så tilbake til selve dietten: I proteinfasen kan du spise hva du vil fra listen under, men du kan kun spise dette og ikke noe annet:
  • 1. Magert kjøtt, som kalvekjøtt, kanin, kjøttboller som du lager selv eller biffburger som inneholder mindre enn ti prosent fett. Styr unna svin og lam, eller skjær bort alt fett. Grill kjøttet, eller stek/kok det uten å bruke smør, olje eller krem (du kan ikke bruke lettvarianter en gang). Du kan eventuelt «tørrfritere» kjøttet. Hell noen dråper olje på litt matpapir og gni det ut på stekepannen.
  • 2. Kylling og kalkun, men ikke gås eller and. Ta vekk skinnet fra fuglen før du spiser, og unngå utsiden av vingene, for her er det mye fett.
  • 3. Du kan spise skinke, så lenge den er mager og har lite fett. Unngå skinke som er røkt eller behandlet på annen måte, da disse inneholder mer fett.
  • 4. Lever fra fugl og dyr.
  • 5. All fisk er ok, enten den er hvit, fet, frossen, tørket, røkt eller hermetisert (men ikke de som er hermetisert i olje eller annen fet saus). Du kan også spise crabsticks og all form for skalldyr. Ler mer: Fiskespisere får flatere mage
  • 6. Inntil to egg per dag. Har du høyt kolesterol bør du nøye deg med tre til fire eggeplommer i uken, mens eggehviten kan du spise så mye av som du vil. Derfor er egg sunt
  • 7. Melkeprodukter uten fett som 0,1% yoghurt, cottage cheese og skummetmelk. Yoghurt naturell og smakstilsatt yoghurt (som vanilje, sitron og kokos) kan spises så ofte du vil, mens inntaket av fettredusert yoghurt som inneholder fruktpuré bør begrenses til to om dagen, eller unngås helt.
  • 8. Dette kan du også spise: Søtningsstoffer (som Canderel), stevia, eddik, krydre, urter, hvitløk, sylteagurk, syltet løk (men ikke i store mengder), sitronsaft (på mat, men ikke til å drikke), sennep og salt (moderat mengde), ketsjup med mindre sukker (moderate mengder) og sukkerfri tyggegummi.
Les også: Kan du gå ned tre til seks kilo i uka?

TILLEGGSREGLER: Du må drikke halvannen liter vann per dag, naturlig eller mineralvann. Drikk spesielt under måltid, for det gjør at du føler deg raskere mett. Du kan også drikke te, kaffe og lettdrikke som ikke inneholder mer enn én kcal per glass.

Spis også halvannen spiseskje med havrekli hver dag. Spis det som grøt eller hell det på yoghurten. Noen opplever å få forstoppelse under startfasen. Da kan du gjerne tilsette en spiseskje ristede hveteflak i havreklien.

Du skal også gå i 20 minutter hver dag.

LES OGSÅ: Denne slankemetoden bør du styre unna

DUKAN-FASE 2: Dette kan du spise

Den neste fasen, som kalles «cruisefasen» innebærer at det veksles mellom to dietter, først en dag med bare proteiner, og så en dag der du spiser masse grønnsaker inkludert proteinene.

Dukan anbefaler at du veksler mellom de to diettene inntil idealvekten oppnås. Dietten byttes hver dag. Hvis du vil ned bare noen kilo kan du ha for eksempel kjøre to proteindager i uken (mandag og torsdag) og resten protein- og grønnsaksdager.

Grønnsakene du kan spise i denne fasen er: Artisjokk, asparges, aubergine, brokkoli, kål (hvit, grønn, rød, blomkål, savoykål og rosenkål), selleri, sikori, squash, agurk, fennikel, franske bønner, purre, sopp, løk, paprika, reddik, gresskar, salat, soyabønner, spinat, kålrabi, mangold, tomater og neper.

I prinsippet kan du spise så mye du vil av grønnsakene, og når du vil, men hvis du vil oppnå rask vektreduksjon er det best å være litt moderat, og spise til du ikke føler deg mett, ifølge Dukan.

Du kan også spise gulrot og rødbeter, men disse inneholder mye stivelse, så unngå å spise disse grønnsakene til alle måltider. I denne fasen skal du holde deg helt unna poteter, ris, mais, erter, bønner, linser og avokado (som egentlig er en frukt).

Vekten kan gå litt opp på dager der du spiser grønnsaker, men dette forårsakes hovedsakelig av vann, og du vil gå ned igjen.

LES OGSÅ: Hjelper det å spise sakte?

TILLEGGSREGLER: Andre ting du må huske på er å øke inntaket av havrekli med to spiseskjeer per dag, øk den fysiske aktiviteten ved å gå 30 minutter hver dag og fortsette å drikke minst halvannen liter vann per dag.

Ha en treningsvenn. Det blir du slankere av!

DUKAN-FASE: Dette kan du spise

Du fortsetter å veksle mellom rene proteindager og protein- og grønnsaksdager, men tilføyer en frukt, to brødskiver og en porsjon ost per dag. I tillegg skal du spise ett til to måltider i uken som inneholder mat som er rik på stivelse, som pasta eller risotto. Ha også et par måltider der du feirer og spiser akkurat det du vil. Du holder deg i denne fasen i fem dager, for hver halve kilo du gikk ned i forrige fase. Sjekk hele opplegget litt lenger ned.

DUKAN-FASE 4: Dette kan du spise

I den siste fasen av Dukandietten kan du spise akkurat hva du vil. Det er bare én regel: Proteindag hver torsdag! For alltid.

LES OGSÅ: Disse kjendisdiettene bør du ikke følge

Derfor skal det virke

Størrelsen vår avhenger av mengden fettceller vi er født med, ifølge Dr. Pierre Dukan. Jo flere du har, jo større er sannsynligheten for at du legger på deg. Uheldigvis, er kvinner som regel født med flere enn menn!

Problemet er dette: Hvis du har et dårlig kosthold eller spiser for mye og går opp i vekt, vil fettcellene dine også legge på seg. Over tid vil fettcellene ese ut. På et tidspunkt vil de ikke kunne strekke seg mer, og dette er det kritiske øyeblikket.

For det som skjer når fettcellene ikke klarer å ekspandere mer, er at hver enkelt vil dele seg, og lage to datterceller. Dette vil doble kroppens evne til å lagre fett. Men ikke bare det, det vil også gjøre det vanskeligere å slanke seg, for selv om du klarer å redusere størrelsen til fettcellene, vil dattercellene aldri bli til én celle igjen, eller til en modercelle.

LES OGSÅ: Design din egen diett

Dukan har jobbet med tusenvis av pasienter, og han mener ting begynner å skje når kroppen når en BMI (kroppsmasseindeks) på 28. Her begynner det å bli vanskelig å kontrollere vekten. BMI mellom 25-30 regnes som overvekt.



SKEPTISK: Kostholdsekspert Ina Garthe i Personligtrening.no er enig i at de alle vil gå ned ved denne metoden, men påpeker at kompliserte dietter er vanskelige å følge i hverdagen. Foto: Astrid Waller
SKEPTISK: Kostholdsekspert Ina Garthe i Personligtrening.no er enig i at de alle vil gå ned ved denne metoden, men påpeker at kompliserte dietter er vanskelige å følge i hverdagen. Foto: Astrid Waller Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer