Fysisk Aktivitet

Slik går du ned i vekt på jobb

Triksene som holder både kiloene og helsefarene unna.

LAG DEG NYE RUTINER: En studie viste at noen forandringer i rutinene på jobb gjorde at deltakerne gikk ned fire kilo og reduserte triglyseridnivåene med 40 prosent. Foto: Colourbox.com
LAG DEG NYE RUTINER: En studie viste at noen forandringer i rutinene på jobb gjorde at deltakerne gikk ned fire kilo og reduserte triglyseridnivåene med 40 prosent. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er klart at arbeidsoppgave dine bør være førsteprioritet på jobben, men du bør likevel ikke glemme kroppen din.

For mange innebærer en arbeidsdag åtte timer sittende på en stol foran PC-skjermen, og derfor vil du ha godt av å finne metoder som gjør at du får rørt litt på deg.

Hvis du i tillegg har lagt til deg uvaner som boller under møtene eller en frokost-latte hver morgen, kan helsefarene og kiloene raskt snike seg på.

En stillesittende jobb trenger nemlig ikke bety at du legger på deg, skriver Prevention.com (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Derfor bør du ikke sluke maten

Kan være en livsnødvendighet

Å sitte hele dagen kan ikke bare gjøre at du legger på deg, men sittestillingen din kan på sikt gi problemer med både nakke, rygg, skuldre og øynene. Derfor lønner det seg å sitte riktig.

I tillegg kan risikoen for å rammes av blodpropp tredobles hos de kvinnene som sitter for lenge av gangen, så en kaffetur i ny og ned kan faktisk være en livsnødvendighet.

I en relativt fersk undersøkelse så forskere nærmere på hvilke resultater noen enkle forandringer i vanene på arbeidet kunne gi. Resultatet overrasket. Deltakerne gikk i snitt ned fire kilo, og triglyseridnivåene sank med 40 prosent på bare seks måneder. Høye nivåer av fettstoffet triglyserid i blodet kan øke risikoen for type 2-diabetes og hjerte-og karsykdommer.

Prøv deg på noen nye rutiner du også, og se resultatene.

LES OGSÅ: Øvelsene du kan gjøre i reklamepausen

Få deg en treningspartner

Start en konkurranse med en kollega hvor dere bruker en skritteller for å se hvem som går mest i løpet av en uke.

Konkurransen vil garantert få dere i gang, og hvis dere i tillegg finner en motiverende premie vil dere plutselig gå mer enn dere sitter rolig.

Gå når du er i telefonen

Hvor lenge snakker du egentlig i telefonen hver dag? Legger du sammen telefonsamtalene dine blir det fort en time, og bare én time mens du går rundt eller marsjerer på stedet kan faktisk få deg til å forbrenne 225 kalorier.

Du kan også prøve å marsjere på stedet mens du sitter, bare for å røre på deg litt mer.

LES OGSÅ:Så mange kalorier brenner du uten trening

Bruk små vannglass

Lag deg små vaner som gjør at du må røre på deg uten at du tenker over det. Noe så enkelt som et mindre glass gjør at du må hente vann litt oftere. Det er nemlig ikke så mye som skal til.

Hvis du i tillegg finner et toalett som ligger i en annen etasje, sniker du enda inn litt ekstra trim.

Dropp søppelbøtta

Å skyve epleskrotten fra pulten og ned i søppelbøtta rett under, gir deg ikke så mye mosjon, derfor kan det lønne seg å kvitte seg med den.

Bruk en søppelbøtte som ligger et stykke unna, slik at du får inn noen ekstra skritt gjennom dagen, og dermed for opp forbrenningen.

Ha en dag uten e-post

Det er faktisk mulig. Istedenfor å sende en beskjed til en kollega som sitter fire kontorpulter lenger bort, bruk beina!

Det er lar deg bli bedre kjent med kollegaene dine, og før du vet ordet av det har du forbrent masse kalorier. Visste du også at du kan forbrenne opp til 923 kalorier på shopping?

LES OGSÅ: Slik blir gåturen mer effektiv

Planlegg gående møter

Istedenfor å sitte på et innestengt og kjedelig møterom, kan du heller ta med deg kollegaen din på en liten gåtur. Den friske luften vil garantert føre til enda flere spennende ideer.

Hvis det er mange av dere eller det er nødvendig å notere, kan du finne et møterom som ligger litt lenger unna.

LES OGSÅ: Gå deg til en smalere midje

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer