MINDRE FETT: Dekk baconskivene dine med tørkerull, legg de på en tallerken og stek de i mikrobølgeovnen i cirka tre minutter. Da blir baconet sprøtt og godt, og mye av fettet suges opp av papiret.  Foto: Getty Images/iStockphoto
MINDRE FETT: Dekk baconskivene dine med tørkerull, legg de på en tallerken og stek de i mikrobølgeovnen i cirka tre minutter. Da blir baconet sprøtt og godt, og mye av fettet suges opp av papiret. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Bacon

Slik gjør du baconet sunnere

Hemmeligheten ligger i hvordan du steker det.

Få ting smaker så godt en søndagsmorgen som en skikkelig god, britisk-inspirert frokost med egg og sprøstekt bacon. Og i disse lavkarbotider har dette nærmest blitt hverdagskost for svært mange nordmenn.

For de av oss som ikke går på lavkarbo, er imidlertid bacon fortsatt «fy-fy»-mat, som kun spises i helger, eller når vi skal kose oss. Og hovedårsaken til dette er det høye fettinnholdet i de sprø, smakfulle skivene.

LES OGSÅ: Så mye fett kan du spise

Mettet fett bør begrenses

Vanlig bacon inneholder cirka 32 gram fett per 100 gram vare, noe som er relativt mye, særlig hvis du spiser det hver dag.

Helsedirektoratet anbefaler nemlig at kostens totale fettinnhold ikke bør bidra med mer enn 30 prosent av energiinntaket – og særlig mettet fett bør begrenses til cirka 10 prosent av energiinntaket.

Bacon, som er et rent animalsk produkt, består kun av mettet fett og transfett (herdet fett).

TA TESTEN: Hva vet du om fett?

Ifølge Helsedirektoratet skal sistnevnte fettype også begrenses mest mulig og helst ikke overstige én prosent av energiinntaket.

Får du i deg 2000 kalorier om dagen bør dermed ikke mer enn 200 av disse komme fra mettet fett, og ikke mer enn 20 av kaloriene bør komme fra transfett.

LES OGSÅ: Her er de vanligste kostholdsfellene

MINDRE FETT: Det lønner seg ofte å velge magre baconvarianter. Go' og mager bacon fra Gilde inneholder 6 prosent fett per 100 gram.  Foto: Produsenten
MINDRE FETT: Det lønner seg ofte å velge magre baconvarianter. Go' og mager bacon fra Gilde inneholder 6 prosent fett per 100 gram. Foto: Produsenten Vis mer

Sunnere bacon i en fei






Nå er det imidlertid ikke slik at du ikke skal kunne unne deg bacon en gang iblant, og i likhet med alt annet du spiser er det ikke skadelig i moderate mengder.

Det som det imidlertid kan være lurt å tenke på, er hva slags bacon du velger og hvordan du steker det.

Mager bacon (det finnes ulike varianter i butikken, som for eksempel Gilde Go' og mager, som inneholder seks prosent fett) er ofte det beste alternativet, og bruker du for eksempel en teflonpanne trenger du verken olje eller smør i pannen før du legger i skivene.

I tillegg kan faktisk mikroen bidra til å minske fettinnholdet i baconskivene.

Det du gjør er at du legger baconskivene dine på en tallerken i mikroen innpakket i tørkepapir. Da suges nemlig mye av fettet opp av papiret, men baconet blir likevel skikkelig sprøtt og godt.

Følg imidlertid godt med under stekingen, ellers risikerer du at baconet svir seg.

LES OGSÅ: - Lavkarbo er bortkastet

Denne artikkelen har tidligere vært publisert på KK.no, men har blitt funnet frem for å glede nye lesere.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: