MMMMM... muffins med god samvittighet. Foto: All Over Press
MMMMM... muffins med god samvittighet. Foto: All Over Press Vis mer

Kaker

Slik gjør du baksten sunnere

Kaker, brownies og muffins lagd mye sunnere - og like gode.

Publisert
Sist oppdatert
Muffins, cupcakes, brownies, kjeks, boller, sjokoladekake, bløtkake... Sukker, fett, stivelse... Sideflesk, disserumpe, dårlig samvittighet...

Drar du kjensel på tankerekken? Nå er ikke hensikten her å gjøre samvittigheten dårligere. Selvsagt skal du unne deg godsaker iblant!

Men hva om godsakene kunne fortsette å være like gode, men i mindre grad sette seg på sidebeina? Er du med?

Helsenettstedet Health.com publiserte nylig en utmerket guide til hvordan du kan erstatte noen av ingrediensene i baksten med sunnere saker. Les og bli glad!

HVETEMEL. Kan byttes ut. Foto: Getty Images/iStockphoto
HVETEMEL. Kan byttes ut. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Mel og stivelse






Bytt ut hvetemelet med:
SVARTE BØNNER: Det gjelder om du baker brownies. Kjør bønnene til puré i blenderen. Bruk lik mengde bønnepuré som du ville hatt med mel.

NØTTEMEL: Funker i de fleste typer småbrød og småkaker. Erstatt 1/4 av hvetemelet med nøttemel. Du lager det selv ved å finmale ønsket type nøtter i blenderen. Mandler funker også fint.

KOKOSNØTTMEL: Må ikke forveksles med kokosmasse. Kokosnøttmel er usøtet, pulverisert fiber av kokosnøttkjøtt. Du finner det i helsekostbutikken og det passer i pannekaker, småkaker og kaker. Det er drøyt i bruk, så du trenger bare en tredjedel av mengden hvetemel du ville hatt, tilsett et egg, samt bittelitt vann.

TEST: Hvilken kakemiks er sunnest?

<strong>SUKKER:</strong> Kan byttes ut.
SUKKER: Kan byttes ut. Vis mer

Sukker






Bytt ut sukker med:
VANILJEEKSTRAKT: Her kan du kutte mange kalorier! En halv teskje vaniljeekstrakt erstatter to spiseskjeer med sukker. Og du kan bruke det både i småkaker, kaker, brownies og søt bakst.

STEVIA: Her har du skikkelig konsentrert søtsmak, så du trenger bare små mengder i det du skal lage. Én teskje flytende Stevia eller to spiseskjeer Stevia i pulverform erstatter cirka 2,5 desiliter sukker. En real kaloribesparelse!

LES OGSÅ: Få perfekt bakst - helt uten sukker!

EGG. Kan byttes ut.
EGG. Kan byttes ut. Vis mer

Egg






Bytt ut egg med:
FLAX-MEL: Rør tre spiseskjeer flax-mel sammen med én spiseskje vann. La blandingen hvile i fem til ti minutter. Den erstatter ett egg. Passer i muffins, kaker og småkaker. NB! Du bør ikke erstatte både egg og smør med flax-mel i én og samme oppskrift.

CHIA-FRØ: Rør ut 2-3 spiseskjeer chia-frø i 2,5 desiliter vann. La blandingen hvile i 15 minutter. Den erstatter ett egg. Passer i muffins, kaker og brød.

SMØR. Kan byttes ut. Foto: Thinkstock
SMØR. Kan byttes ut. Foto: Thinkstock Vis mer

Fett






Bytt ut fettet med:
SVISKER: Ja, tro det eller ei. I mørke herligheter som brownies og sjokoladekaker tilfører svisker den litt klissete konsistensen du vil oppnå. Kjør 3/4 svisker og 1/4 kokende vann i blenderen. Bruk lik mengde sviskemasse som du ville gjort med smør. Her får du mye søtsmak med på kjøpet, så du kan med fordel kutte noe av sukkeret i oppskriften.

AVOKADO: Her er det mye sunt fett. Kjør frukten til puré i blenderen og bruk lik mengde i oppskriften som du ville gjort med smør. Fungerer best i brownies og sjokoladekaker.

FLAX-MEL: Rør tre spiseskjeer flax-mel sammen med én spiseskje vann. La blandingen hvile i fem til ti minutter. Den erstatter én spiseskje smør. Passer best i kaker og bakverk med nøttesmak.

CHIA-FRØ: Rør ut 2-3 spiseskjeer chia-frø i 2,5 desiliter vann. La blandingen hvile i 15 minutter. Den erstatter 2,5 desiliter smeltet smør. Passer i muffins, kaker og brød.

BANAN: Naturens egen fast food er nyttig på flere vis. Én most banan erstatter 2,5 desiliter olje eller smeltet smør. Brukes i brownies og småkaker.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer