GJØR FROKOSTEN LITT MER SPENNENDE: Selv om det er fort gjort å ende opp med den samme frokosten hver morgen, er det ikke så vanskelig å lage en frokost som frister.  Foto: Getty Images/iStockphoto
GJØR FROKOSTEN LITT MER SPENNENDE: Selv om det er fort gjort å ende opp med den samme frokosten hver morgen, er det ikke så vanskelig å lage en frokost som frister. Foto: Getty Images/iStockphoto
Frokost

Slik gjør du frokosten fristende hver morgen

Knallgode, sunne og næringsrike tips til deg som trenger litt variasjon.

Frokosten omtales stadig vekk som dagens viktigste måltid - og det er ikke uten grunn.

Men hvis du er blant dem som i utgangspunktet syns det er vanskelig å få ned frokosten, er det ikke spesielt fristende med tørre brødskiver eller vassen frokostblanding.

Heldigvis er det ikke akkurat «rocket science» og få til en litt mer fristende frokost.

For eksempel kommer du langt hvis du bare har litt frukt og grønnsaker, hjemmelaget müsli, yoghurt eller grove knekkebrød.

OBS: Sjekk ut Instagram-konkurransen lenger nede i saken!



LES OGSÅ: Vet du forskjellen på fet og mager fisk

HAVREGRØT: Med litt frukt blir havregrøten raskt mer fristende. Foto: Thinkstock.com
HAVREGRØT: Med litt frukt blir havregrøten raskt mer fristende. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Gjør deg mer opplagt

En god frokost er ikke bare avgjørende for resten av dagen din, men den kan i tillegg være veldig bra for helsen din.

Studier viser at de som spiser frokost ofte har sunnere blodsukkernivåer, i tillegg til at kolesterolnivåene er bedre enn hos de som dropper den. Ikke nok med det, men forskning har også vist at frokostspisere har mer energi gjennom dagen, bedre kognitive evner og har mindre risiko for å bli overvektige.



Det er imidlertid fort gjort å begå noen tabber på dette området.

Ikke bare kan frokosten bli kjedelig og lite fristende, men den kan skjule uante mengder sukker. Visste du for eksempel at All Bran inneholder mer sukker enn Corn Flakes?

Det er også fort gjort å pøse på med for mye kalorier og fett, som til gjengjeld vil gjøre deg sulten igjen kort tid etterpå - og på lengre sikt, gjør deg mer utsatt for overvekt.

Veldig du riktig derimot, er det mange fordeler ved å spise frokost. Prøv derfor noen av disse alternativene:

LES OGSÅ: Sett dette på soverommet ditt

KNEKKEBRØD: Prøv hjemmelagde knekkebrød med litt mer spennende pålegg enn gulost. Foto: Linda Joachime Helgesen Aslaksen
KNEKKEBRØD: Prøv hjemmelagde knekkebrød med litt mer spennende pålegg enn gulost. Foto: Linda Joachime Helgesen Aslaksen Vis mer

Frokosten du bør prøve i morgen

I jakten på den perfekte frokosten, spurte Huffington Post leserne sine om å sende inn bilde og oppskrift på noen av sine frokostfavoritter, og dette er noen av forslagene som kom inn.

Frukt og kokos:
En av leserne sendte inn bilde av en lett og delikat frokost med noen skiver fersken, blåbær, økologisk yoghurt og revet kokos.

Grøt laget på bokhvete:
Grøt laget på bokhvete og vann, litt lønnesirup, litt kanel og supermat som blåbær, kakao eller chiafrø - men husk å ikke overdrive inntaket.

Smoothie
Lag en supersunn smoothie med mandelmelk, spinat, banan og enten bjørnebær eller blåbær. Du kan også ha i litt peanøttsmør eller honning for å gjøre den litt søtere. Proppfull av proteiner og næringsstoffer!

Prøv tofu til frokost
Du har helt sikker fått med deg helseeffektene av tofu? Vel, det er ingen grunn til å spare det til middag. En av leserne steker det sammen med løk, paprika, spinat og sesamfrø i pannen og spiser det til frokost sammen med et grovt pitabrød.

Hjemmelaget knekkebrød
En storfavoritt blant bloggerne er uten tvil hjemmelaget knekkebrød, og det er ikke så rart. De inneholder nemlig masse fiber og sunt fett. Prøv for eksempel denne oppskriften KK.no har skrevet om tidligere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Havregrøt
Havregrøt trenger absolutt ikke være kjedelig. Du kan enkelt gjøre den litt mer spennende med kanel og frukt - for eksempel jordbær og banan.

Gresk yoghurt:
Hvis du er av dem som syns det er vanskelig å få ned tørre brødskiver og knekkebrød, kan yoghurt være et godt alternativ. Frisk opp ytterligere med frukt og honning. Hvis du vil ha en lettere variant, prøv gresk yoghurt.

Tar det for langt tid å kutte opp frukten? Gjør det dagen før og klem litt sitronsaft over bitene før du legger det i en boks i kjøleskapet.

Frokostkonkurranse på instagram

KK.no vil gjerne også ha dine beste frokosttips. Legg ut et bilde med ingredienser/oppskrift på Instagram og tag det med #kkfrokost #kkmagazine #konkurranse, så er du med i trekningen av en liten «morgenpakke».

LES OGSÅ: Bønnene som får deg i bedre humør
Til forsiden