JA-MAT: Kostholdsguru Fedon Lindberg har mange gode råd når det gjelder sunn, god og næringsrik mat. Sjekk hans tre tips for å gjøre burgeren supersunn i denne saken! Foto: Colourbox
JA-MAT: Kostholdsguru Fedon Lindberg har mange gode råd når det gjelder sunn, god og næringsrik mat. Sjekk hans tre tips for å gjøre burgeren supersunn i denne saken! Foto: Colourbox Vis mer

Hamburger

Slik gjør du hamburgeren supersunn

Sjekk de overraskende ingrediensene som gjør burgeren saftig og full av næring.

Publisert
En skikkelig hjemmelaget burger er mat for mons. Og det trenger slett ikke være fy-mat, så lenge du er bevisst på hva slags kjøtt du bruker, steker i sunn olje, er forsiktig med ost og dressing, velger grovt brød til, og kjører på med grønt.

Det vet du jo, om du har fått med deg vår tidligere sak: Slik blir hamburgeren sunnere.

Dersom du har ønske om å gjøre burgeren enda sunnere, har kostholdslege Fedon Lindberg en rekke gode tips til deg.

LES OGSÅ: Lider du av vitaminmangel?



Tre sunne triks

De samme reglene som er listet opp i artikkelen nevnt over gjelder, men selve burgeren kan lages på en mye sunnere måte.

Du kan selvsagt ha i både finhakket løk, krydder, urter og alskens snadder som gir god smak i hamburgerkjøttet, men utvid horisonten og forsøk deg på Lindbergs tips neste gang du skal servere hjemmelagde burgere:

1. Blåbær
Joda, du leste riktig. Blåbær er helt supert å ha i burgeren. Det gjør den saftig, og dessuten vil syrene i bærene gjøre kjøttet enda mørere. Og så får du jo antioksidanter, c-vitamin, folater og kalium på kjøpet.

Til en pakke på 400 gram kjøttdeig eller karbonadedeig holder det med 1/2 kopp (de kan godt være frosne). Du må gjerne prøve blåbær i burger laget av svinekjøttdeig eller kyllingkjøttdeig også, men da vil nok burgeren bli ganske lilla i fargen - det vil kanskje ungene synes er kult?

2. Kikerter
Du trenger ikke egg eller potetmel for å få burgeren til å henge sammen. Du kan i stedet bruke kokte kikerter som du kjører i foodprocessoren, og ha dette oppi kjøttdeigen. Det gir sunne proteiner, og stivelsen du trenger for at burgeren skal henge sammen. I tillegg ineholder kikerter en del magnesium, som er et viktig stoff for skjelettet, humøret og omdannelsen av mat til energi.

3. Gulrøtter
Vi har tidligere skrevet at det å ha revne gulrøtter i kjøttdeigen gjør den saftig og god. Dette tipser også Lindberg om. Prøv det i hamburgeren, så får du a-vitamin og betakaroten i tillegg til antioksidantene, c-vitaminene og magnesiumet de andre ingrediensene tilfører.

LES OGSÅ: Blåbær gjør magen mindre

Stek den på sunt vis

Hamburgeren skal gjennomstekes før den spises, for å ta knekken på eventuelle bakterier.

Bruk en sunn stekeolje, for eksempel rapsolje, og ikke ha for sterk varme på. Burgeren skal bare få litt stekeskorpe på hver side, så kan du skru temperaturen helt ned og la den gjennomstekes sakte.

Skal du steke mange burgere, kan du sette ovnen på 150 grader og legge burgerne i ovnen etterhvert som du har gitt dem stekeskorpe. Da kan du bruke tiden til å forberede tilbehøret i stedet for å stå og mase ved stekepannen.

Det samme gjelder om du griller. Bruk god tid, bare gi burgerne en lett stekeskorpe først, og legg dem så ved siden av varmen, eller på hvilehylla, om grillen har det. Steker du for hardt kan det dannes skumle, kreftfremkallende stoffer.

LES OGSÅ Triksene som gjør grillingen vellykket

Denne artikkelen har vært publisert på KK.no tidligere, men er hentet frem til glede for nye lesere!

EKSPERTEN: Fedon Lindberg vet hva som er sunt for kroppen. Foto: Fedon Lindbergs Klinikk
EKSPERTEN: Fedon Lindberg vet hva som er sunt for kroppen. Foto: Fedon Lindbergs Klinikk Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer