TRENGER IKKE VÆRE VANSKELIG: Det beste er naturligvis å lage pommes frites selv, men hvis du skal spise ute finnes det også triks som sparer deg for kalorier, fett og salt.  Foto: Thinkstock.com
TRENGER IKKE VÆRE VANSKELIG: Det beste er naturligvis å lage pommes frites selv, men hvis du skal spise ute finnes det også triks som sparer deg for kalorier, fett og salt. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Poteter

Slik gjør du pommes frites sunnere

Kutt ned på kalorier, umettet fett, salt og transfett.

Hvis du er opptatt av hva du spiser, gir kostholdet ditt sjeldent rom for mat som hamburgere og pommes frites.

De vil ikke bare tilføre kroppen din uante mengder kalorier og fett, men pommes frites kan i tillegg inneholde transfett - en type fett du bør sky som pesten.

Men det er ikke slik at denne typen mat bare har negative følger. Hvis du velger de rette ingrediensene, kan faktisk hamburgeren din være bra for deg.

Ifølge helsenettsiden Huffington Post er det også mulig å gjøre pommes frites sunnere.

LES OGSÅ: Slik kan du unne deg en burger

Unngå kalorier, fett og salt

For 20 år siden ville en porsjon med pommes frites inneholdt omkring 210 kilokalorier, men ifølge helsedepartementet i New York vil en normal porsjon i dag tilføre nesten tre ganger så mye.

Forskere ved Harvard University har også påvist en direkte sammenheng mellom pommes frites (og andre produkter som er basert på poteter - som potetgull) og vektoppgang. I løpet av ett år gikk deltakerne i gjennomsnitt opp en halv kilo, mens personer som spiste mer sukker gikk bare opp halvparten av det.

I tillegg til et høyt innhold av kalorier inneholder også pommes frites store mengder fett og salt på grunn av oljene som blir brukt, men det er mulig å gjøre det litt sunnere.

DEL MED NOEN: Selv om du kanskje legger litt kalorier over på neon andre, vil dere begge spise mindre enn hvis dere hadde bestilt to store menyer.  Foto: Getty Images
DEL MED NOEN: Selv om du kanskje legger litt kalorier over på neon andre, vil dere begge spise mindre enn hvis dere hadde bestilt to store menyer. Foto: Getty Images Vis mer

Trapp ned på størrelsen

«Alt med måte». Du har helt sikkert hørt det tusen ganger før, men det er faktisk et av de letteste og mest effektive kostholdsrådene. Det er stor forskjell på å ta noen få pommes frites i forholdt til å bestille den største porsjonen på menyen.

For eksmepel vil en medium pommes frites på McDonalds tilføre opp til 380 kalorier og 19 gram fett, i motsetning til den på barnemenyen som vil inneholde 100 kalorier og 5 gram fett.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Kutt fett uten at du merker det

Husk å dele

Det er naturligvis ikke slik at du skal prakke på alle andre personer kalorier og fett, men hvis dere begge trapper ned fra to medium pommes frites til én, vil det naturligvis være bedre for dere begge.

- Når det gjelder pommes frites er det bedre desto mindre du spiser. Derfor er det bedre å dele med noen og heller tilføre annen mat som er sunnere, forteller Gayl Canfield ernæringsfysiolog ved Pritikin Longevity Center.

Spør om oljer

Enkelte restauranter bruker peanøttolje til matlaging, som resulterer i en litt sunnere variant av pommes frites. Denne oljen egner seg godt til frityr fordi den tåler høy varme og har en nøytral smak.

Peanøttolje inneholder også mindre mettet fett enn det du vil finne i de andre oljene som ofte brukes for å lage pommes frites, og i tillegg inneholder oljen hjertevennlig enumettet fett. Spør derfor servitøren hvilken olje de bruker.

LAG DEM SELV: Det er mye lettere å holde oversikten over kalorier, fett, transfett og salt når du lager det selv.  Foto: Getty Images/iStockphoto
LAG DEM SELV: Det er mye lettere å holde oversikten over kalorier, fett, transfett og salt når du lager det selv. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Lag dine egne

Når du lager maten selv er det naturligvis mye lettere å ha oversikten over mye salt, fett og kalorierer du vil få i deg. Derfor kan det være store fordeler ved å lage potetene selv.

Ved å steke potetbåtene i ovnen eller i stekepannen vil du drastisk redusere mengden olje som trekker seg inn. I tillegg kan du bytte ut det usunne saltet med en av dine favoritt-urter. Stek dem til potetene er gyllenbrune.

(Artikklen fortsetter under bildet)






Grill dem

- Et annet triks du kan benytte deg av for at potetene dine skal bli litt sunnere er å grille dem. Bland dem gjerne sammen med andre grønnsaker, forteller Canfield.

Ved å grille dem kan du også få den sprø konsistensen du får fra pommes frites.

LES OGSÅ: Bladene med uante helseeffekter
Denne artikkelen har tidligere vært publisert på KK.no, men har blitt funnet frem for å glede nye lesere.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: