SLIK UNNGÅR DU KALORIENE: Reduser sukkerinnholdet ved å droppe juice og fettinholdet ved å bruke skyr, lett yoghurt eller kesam. Litt frosne bær og vips, en supersunn smoothie! Foto: Thinkstock.com
SLIK UNNGÅR DU KALORIENE: Reduser sukkerinnholdet ved å droppe juice og fettinholdet ved å bruke skyr, lett yoghurt eller kesam. Litt frosne bær og vips, en supersunn smoothie! Foto: Thinkstock.com
Smoothie

Slik gjør du smoothien enda sunnere

Det er et supert alternativ til mellommåltid, men det gjelder å velge de rette ingrediensene.

Det er ikke uten grunn at smoothie har blitt en utrolig populær drikk. Den er nemlig både sunn, smakfull, og tilbereder du den med de riktig ingrediensene, kan den faktisk bidra til å senke risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Men selv en så sunn drikk kan «lure» deg.

Enkelte varianter kan nemlig inneholde opp mot 80 gram sukker og over 350 kilokalorier.

Derfor er det som oftest lurt å drikke hjemmelagde versjoner, hvor du selv har koll på ingrediensene.

LES OGSÅ: - Ikke kast bort kalorier på dette

GODT OG SUNT: Smoothie er både et godt og sunt alternativ dersom du er litt fysen, eller trenger et mellommåltid. Foto: All Over Press
GODT OG SUNT: Smoothie er både et godt og sunt alternativ dersom du er litt fysen, eller trenger et mellommåltid. Foto: All Over Press Vis mer

- Hvordan gjøre den sunnere?

Under Ina Garthes, KK.nos trenings- og kostholdsekspert, siste nettmøte - fredag 8. juni var det en av leserne som lurte på om en smoothie kan være et godt alternativ til kveldsmat når hun vil ned i vekt.

- Jeg lurer på om en smoothie (med yoghurt, juice og bær) er et godt alternativ til kveldsmat istedenfor en brødskive?, spør «Cecilie».

- Hvor mye kalorier er det i hver av dem, og hva er det best å avslutte dagen med når du vil ned i vekt?

- Kan jeg eventuelt lage en sunnere smoothie?, lurer hun på.





LES OGSÅ: Etikettene som kan lure deg

Fint som mellommåltid og kveldsmat

En smoothie er nemlig ikke bare en smoothie, og det varierer stort hva hver enkelt bruker når de lager drikken.

Med de rette ingrediensene, kan imidlertid smoothien din bli en helsebombe.

- Ja, smoothie er et godt mellommåltid og en god avslutning på dagen. Hvis du vil ned i vekt anbefaler jeg at du bruker sky, yoghurt/kesam, eventuelt cottage cheese og frosne bærblandinger, forteller Ina Garthe.

- Du kan også ha i korn eller müsli hvis du vil øke fiberinnholdet.

- Tilbereder du den på denne måten øker du innholdet av protein og reduserer energiinnhold. Vil du ha mer energi, er det bare å ta oppi banan, nøtter, frø, litt olje, juice og kanskje litt is hvis du skal kose deg, forteller hun.

LES OGSÅ: Ikke tin dette på kjøkkenbenken

Kan være mer fetende enn brus

Er du opptatt av å passe vekten, kan det være spesielt lurt å ha fokus på hva smoothien er laget av. Testing av ulike varianter har nemlig vist at noen av dem kan være like usunne som brus.

En tidligere studie utført av den danske nettsiden 24timer viste at en gjennomsnittlig smoothie inneholder halvannen gang så mye fruktsukker som brus.
Dermed kan den rakst bli mer fetende.

- Et lite glass et par ganger i uken kan være utmerket, men dersom du drikker det i større mengder risikerer du å bli overvektig, har Preben Vestergaard Hansen, som underviser i ernæring, tidligere uttalt.

Han påpeker at selv om smoothien består av naturlig fruktsukker, har det samme effekt som det hvite sukkeret som er i brus og andre godsaker når du inntar det i større mengder.

Men smoothien danker likevel ut brus og sukkerdrikker når det gjelder fiber, vitaminer og mineraler.

Anbefalingen er derfor; kos deg gjerne med en smoothie som et mellommåltid eller som kveldsmat, men ikke bruk det som drikke til andre måltider og begrens mengden.

LES OGSÅ: Drikker du filterkaffe? Les dette!
Til forsiden