LIKE GODT: Tacomåltidet ditt blir minst like godt, men litt sunnere, dersom du bytter ut noen av råvarene med alternativene som blir foreslått lenger nede i denne saken! Foto: Colourbox
LIKE GODT: Tacomåltidet ditt blir minst like godt, men litt sunnere, dersom du bytter ut noen av råvarene med alternativene som blir foreslått lenger nede i denne saken! Foto: Colourbox
Kosthold

Slik gjør du tacoen sunnere

Enkle kalorikutt du ikke merker på smaken.

Taco er blant nordmenns favorittretter, og sammen med Grandiosa troner den på toppen av middagslistene her til lands.

Ikke bare er den meksikanske retten enkel, god og populær blant de små, men den kan også være sunn og næringsrik – så fremt du velger de riktige råvarene.

Det å hive i seg skjell og lefser proppfulle av kjøttdeig, ost og rømme riktignok godt, men ikke særlig bra for deg. Og dersom du er opptatt av å passe figuren kan det derfor være lurt å bytte ut noen av disse råvarene med andre, sunnere alternativer.

LES OGSÅ: Slik blir kosematen sunnere

1. Velg riktig kjøtt

Pleier du å bruke kjøttdeig eller familiedeig i tacoen? Du bør bytte til karbonadedeig, kyllingkjøttdeig eller svinekjøttdeig.

Vanlig kjøttdeig kan nemlig inneholde opp mot 14 prosent fett, mens den magreste varianten av kjøttdeig – karbonadedeig, kun har inntil fem prosent fett.

Kjøttdeig laget av svin eller kylling har også vesentlig lavere fettinnhold enn vanlig kjøttdeig av storfe.

Husk også å alltid sjekke fettinnholdet i varedeklarasjonen.

LES OGSÅ: Derfor bør du droppe lammekjøttdeig

2. Bruk bønner

Hvis du ønsker å begrense inntaket av kjøttdeig, kan du for eksempel bytte ut 1/3 av kjøtet med bønner og lage en kjøt/bønneblanding slik de gjør i de klassiske meksikanske rettene.

Alternativt har du bønner ved siden av.

Ikke bare vil bønnene tilsette god smak, men de er også svært næringsrikeog fulle av proteiner og fiber.

LES OGSÅ: Derfor er bønner supermat

3. Reduser tacokrydderet

Ferdigblandet tacokrydder du får kjøpt i butikken er veldig salt, så du kan med fordel redusere bruken.

Bruk halve krydderpakken til en 400 grams pakke kjøtt, og krydre litt ekstra selv med chili, pepper, paprikapulver eller spisskummen.

Eventuelt kan du også lage din egen, supergode (og mye sunnere) kryddermiks med oppskriften i denne artikkelen!

LES OGSÅ: Slik gjør du burgeren sunnere

4. Dropp tacoskjell

Tacoskjell er friterte, og dermed omtrent like fete som potetgull. Er du opptatt av å passe vekten kan det derfor være lurt å bytte ut skjellene med lefser - og aller helst de som er av fullkorn.

Er du glutenallergiker, så ha bønner eller ris ved siden av i stedet.

LES OGSÅ: Ti tips som kutter kalorier

5. Bruk masse grønnsaker

Når det gjelder grønnsaker finnes det faktisk ingen begrensninger, så her er det faktisk bare å pøse på!

Finkutt for eksempel agurk, paprika og løk, eller andre ting du vil ha på. Riv salat og ha gjerne på friske urter som koriander. Mais er helt ok, selv om den kan være tilsatt mye sukker (skyll den først). Du spiser uansett ikke så mye av det at det gjør noe.

Du trenger heller ikke være spesielt bekymret for tacosausen. Den består nemlig for det meste av tomater og løk.

LES OGSÅ: Disse grønnsakene er dynamitt

6. Bytt ut rømmen

Rømme er noe de aller fleste bruker til tacomåltidet sitt. Dessverre er det imidlertid slik at rømme - uansett om den er lett eller ei, ikke er spesielt sunt, og du kan med fordel bytte ut akkurat dette.

Kesam, matyoghurt eller vanlig yoghurt naturell er både sunnere, lettere og like godt på smak.

Yoghurt naturell inneholder bare 4 prosent fett, mot lettrømmens 18 prosent. Her er det altså mye fett å spare om du bytter.

LES OGSÅ: Velg lett-yoghurt fremfor yoghurtdrikker

7. Vær forsiktig med osten

Ost er også en av tingene det kan være greit å begrense bruken av, særlig hvis du er opptatt av å begrense fettinntaket i tacomåltidet ditt.

Du trenger ikke kutte osten helt, men det kan for eksempel være lurt å velge en vellagret ost som smaker mer, for da trenger du ikke bruke så mye.

Alternativt kan du kjøpe lettvariantene av favoritt-gulosten. De er gode på smak, sunnere og ikke minst – mye magrere.

De ferdigrevne pakningene finnes dessverre ikke i magre versjoner, så her må du gjøre osterivingen selv.

LES OGSÅ: Slik velger du riktig ost

8. Lag guacamolen selv

Sist, men ikke minst kommer guacamolen. Det er nemlig svært liten vits i å kjøpe den de har i butikken, så fremt den ikke er «hjemmelaget», da ferdigkjøt guacamole som regel inneholder veldig lite avokado.

Avokado inneholder riktignok en del fett, men dette er faktisk fett som er bra for deg, så det er helt ok å få i seg litt med tacomåltidet.

Mos den, og bland inn litt sitronsaft og en spiseskje yoghurt naturell. Krydre med chili, tomat, hvitløk og koriander.

LES OGSÅ: Derfor er du sugen på usunn mat
Til forsiden