IKKE ETT FETT: Gjør noen enkle endringer, og tacoen blir mye sunnere. Foto: Colourbox
IKKE ETT FETT: Gjør noen enkle endringer, og tacoen blir mye sunnere. Foto: Colourbox Vis mer

Taco

Slik gjør du tacoen sunnere

Dermed kan du kose deg med god samvittighet.

Er du skikkelig nordmann? Da spiser du garantert taco et par ganger i måneden, om ikke oftere.

Fredagstacoen er hellig i mange norskje hjem, og særlig om du har barn, for retten er en favoritt hos mange små.

Men hvordan er samvittigheten din etter at du har stappet i deg tacomiddagen? God eller dårlig?

Et tacoskjell fullt av kjøttdeig, salt, rømme og masse ost er ikke spesielt sunt eller næringsrikt. Men det finnes enkle triks som gjør fredagstacoen til rene helsekosten!

Vi fikk innsidetips fra Rannveig Førland og Kari H. Bugge i Grete Roede. Her er oppskriften for fredagstaco med god samvittighet:

Velg riktig kjøtt

Pleier du å bruke kjøttdeig eller familiedeig i tacoen? Du bør bytte til karbonadedeig, kyllingkjøttdeig eller svinekjøttdeig. Alle disse er magrere, og dermed sunnere. Du kan også velge renskåret kjøtt fra okse, svin eller kylling.

Bruk bønner

Bønner er næringsrike og fulle av proteiner og fiber. Bytt ut 1/3 av kjøttet med bønner, og lag en kjøtt- og bønneblanding i stedet for å bare ha kjøtt. Alternativt har du bønner ved siden av.

HELMAX MEX: Hva med fajitas med renskåret kylling og grønnsaksris ved siden av? Foto: Colourbox
HELMAX MEX: Hva med fajitas med renskåret kylling og grønnsaksris ved siden av? Foto: Colourbox Vis mer

Reduser tacokrydderet

Det ferdigblandede tacokrydderet er veldig salt, så du kan med fordel redusere bruken. Bruk halve krydderpakken til en 400 grams pakke kjøtt, og krydre litt ekstra selv med chili, pepper, paprikapulver eller spisskummen. Det er forresten spisskummen som gir den særegne tacosmaken.



Dropp tacoskjell

Tacoskjell er friterte, og dermed omtrent like fete som potetgull. Bruk heller tortillalefser, og aller helst de som er av fullkorn. Er du glutenallergiker, så ha bønner eller ris ved siden av i stedet.

Bruk masse grønnsaker

Finkutt grønnsaker som agurk, paprika og løk, eller andre ting du vil ha på. Riv salat og ha gjerne på friske urter som koriander. Mais er helt ok, selv om den kan være tilsatt mye sukker. Du spiser uansett ikke så mye av det at det gjør noe. Tacosausen er også helt ok, for den består stort sett av tomater og løk.

SPAR KALORIER: Bytt ut vanlig Jarlsberg med lett-versjonen. Foto: TINE
SPAR KALORIER: Bytt ut vanlig Jarlsberg med lett-versjonen. Foto: TINE Vis mer

Bytt ut rømmen

Veldig mange bruker lettrømme til tacoen. Det er en del å hente på å bytte den ut med kesam, matyoghurt eller vanlig yoghurt naturell. Yoghurt naturell inneholder bare 4 prosent fett, mot lettrømmens 18 prosent. Her er det altså mye fett å spare om du bytter.



Vær forsiktig med osten

Lesser du på med ost på tacoen? Prøv å reduser bruken. Kanskje du skal velge en vellagret ost som smaker mer, for da trenger du ikke bruke så mye. Alternativt kjøper du lett-versjonen av gulosten. De ferdigrevne pakningene finnes dessverre ikke i magre versjoner, så her må du gjøre osterivingen selv.

LES OGSÅ: Derfor er du sugen på usunn mat

Lag guacamolen selv

Ferdigkjøpt guacamole inneholder lite avocado, så her bør du lage den selv. Avocado inneholder mye fett, men det er fett som er bra for deg. Mos den, og bland inn litt sitronsaft og en spiseskje yoghurt naturell. Krydre med chili og koriander.


Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: