RINGER UNDER ØYNENE OG RYNKER: Kronsisk stress påvirker ikke bare helsen - men utseendet ditt også. Blant annet kan du få blå ringer under øynene, stressrynker kan dukke opp og ikke minst - stresskviser! Foto: Melinda Nagy - Fotolia
RINGER UNDER ØYNENE OG RYNKER: Kronsisk stress påvirker ikke bare helsen - men utseendet ditt også. Blant annet kan du få blå ringer under øynene, stressrynker kan dukke opp og ikke minst - stresskviser! Foto: Melinda Nagy - Fotolia
Stress

Slik gjør stress deg eldre

Sjekk hvordan det påvirker kroppen, helsen og utseendet ditt.

Du sover dårlig, kjenner at det verker i nakke og skuldre, men klarer ikke å koble av, finne hvilepulsen.

Har du det slik for lenge, kan du bli kronisk stresset.

Det kan føre til at kroppen eldes raskere og du blir syk.

LES OGSÅ: Slik sover du bedre

Dette er kronisk stress

Kronisk stress oppstår når du bruker flere krefter enn du har, hvis du er stresset lenge nok eller hyppig nok.

- Hvor lang tid det tar før stresset blir kronisk, varerier veldig. Det kan ta flere tiår, men det kan også skje i løpet av noen måneder, sier psykologisk rådgiver og stressforsker Linn Anette Solberg til KK.no.

Hun jobber som stressrådgiver og driver nettstedet Stressrådgivning.no. I tillegg skriver hun på tre bøker, blant annet om hvordan stress påvirker kroppen og hjernen.

Tidlige symptomer kan være problemer med å sove og roe seg ned.

- Noen mister motivasjonen, det de tidligere syntes var morsomt, er ikke så gøy lenger. Positive personer blir negative, noen endrer væremåte og er ikke helt den de en gang var, forteller Solberg.

En del opplever uro og en følelse av å være konstant giret, samtidig som de hele tiden kjenner tretthet.

LES OGSÅ: Kan være like skadelig som røyk

FYSISKE PLAGER: Kronisk stress kan få en rekke fysiske konsekvenser, blant annet problemer med mage og tarm. Foto: All Over Press
FYSISKE PLAGER: Kronisk stress kan få en rekke fysiske konsekvenser, blant annet problemer med mage og tarm. Foto: All Over Press Vis mer

Rynker og gusten hud

Kronisk stress er bevist å sette i gang en del prosesser i kroppen, som kan føre til at vi eldes raskere.

- Mange opplever smerter i musklene, veldig mange har for eksempel problemer med nakke og skuldre, sier Solberg.

Hun forteller at for mye stress kan føre til en ubalanse i nervesystemet. Går det lang tid, kan du for eksempel få problemer med mage, tarm og lunger.

Etter hvert kan det også gi høyt blodtrykk.

- De som kommer til meg er ofte «dratt» i ansiktet, bleke. Men, det er på innsiden de store endringene skjer, forteller Solberg.

Forskning, blant annet en stor norsk studie, har vist at det kan være en sammenheng mellom mye stress og uren hud.

En studie utført av kosmetikkmerket Esteé Lauder, viste at personer som strever med å sove har flere aldringtegn enn dem som stort sett sover godt. Det er også påvist en mulig sammenheng mellom kronisk stress og grått hår, ifølge The Telegraph.

De senere årene er det gjort mange studier på sammenhengen mellom stress og kreft.

Funnene spriker, men eggstokkreft er blant kreftformene som man mener muligens kan ha sammenheng med kronisk stress, ifølge Forskning.no.

LES OGSÅ: Bør du ta kreft-vaksine?

Forkorter cellenes levetid

At stress gjør at du kan eldes raskere, har også en gruppe norske og svenske forskere funnet bevis for.

I 2012 la forskere ved universitetet i Tromsø og universitetet i Umeå fram en studie, som viste at kronisk stress forkorter cellenes levetid.

Forskerne analyserte blodprøver fra 425 personer som led av kronisk stress.

- Vi så at hos dem som hadde vært utsatt for kronisk stress, var telomerene, endepartiet i kromosonene, kortere, forklarer psykolog og professor Jan Bergdahl til KK.no.

Forskerne kunne se hvor mange celledelinger en celle hadde vært gjennom, og på den måten anslå hvor gammel en celle var.

- De som led av kronisk stress, hadde rett og slett celler som raskere ble gamle, forteller Bergdahl.
 
LES OGSÅ: Slik blir nakke og skuldre bedre

HELSESKADELIG: Kronisk stress kan få konsekvenser for helsen, slik også sigarettrøyking kan det. Foto: All Over Press
HELSESKADELIG: Kronisk stress kan få konsekvenser for helsen, slik også sigarettrøyking kan det. Foto: All Over Press Vis mer

Slik unngår du kronisk stress

Det er viktig å være klar over at en viss mengde press og belastning er bra for oss.

- Det gjelder å finne balanse, og optimal mengde press og belastning. For lite er heller ikke bra, det ser man for eksempel på personer som blir arbeidsledige, sier Solberg.

Vi kan ha litt for mye eller litt for lite press over korte perioder, men hvis det vedvarer blir det et problem.

- Men, dette er midlertidig, så lenge du gjør noe med det, sier Solberg.

Hun mener restitusjon er essensielt.

- Hvis du ikke henter deg nok inn, aldri klarer å lande, så kan du bli syk, sier Solberg.

Trenger du hjelp til å håndtere stress, kan du oppsøke fastlege som kan følge deg opp og eventuelt henvise deg videre til for eksempel psykolog og fysioterapeut.

Til forsiden