Spar Penger På Julemat

Slik handler du smart til julen

Se hvordan du kan spare penger og unngå å handle for mye.

JULEHANDEL: Å handle inn all maten til jul pleier ofte å bli et mas. Ikke bare er du redd for å glemme noe, men det pleier også bli dyrt. Her får du tips til hvordan det an bli litt rimeligere. Foto: Kzenon - Fotolia
JULEHANDEL: Å handle inn all maten til jul pleier ofte å bli et mas. Ikke bare er du redd for å glemme noe, men det pleier også bli dyrt. Her får du tips til hvordan det an bli litt rimeligere. Foto: Kzenon - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Hva skal stå på handlelisten i år?

Å handle inn til jul pleier som regel å være et mas - ikke bare er man redd for å glemme noe helt essensielt, men det pleier også å bli utrolig dyrt!

Og når julen er over, er det masse mat og drikke som står igjen - uåpnet.

Selv om alle har sine tradisjoner i julen, er det noen generelle tips som kan sørge for at den siste handleturen ikke blir fullt så slitsom.

LES OGSÅ: Knekkebrødtrikset du må prøve

Ikke kjøp inn alt på en gang

- Det beste trikset for å redusere matkostnadene er definitivt planlegging, sier Marie Brochmann, som har en bachelorgrad i ernæring fra Atlantis Medisinske Høgskole og er ernæringsrådgiver ved ICON studio.

Å planlegge gjør du kanskje fra før, men trikset er veldig detaljert planlegging.

- Lag handlelisten så nøyaktig som mulig. Hvor mange skal ha frokost, lunsj og middag? Hvor mye trenger du av de ulike matvarene? Skriv også ned de ulike dagene du skal handle inn for - julaften, 1. juledag og lignende, forteller hun.

PLANLEGGING: Det viktigste stikkordet for at handleturen ikke skal bli for kostbar er planlegging. Sørg for å være så detaljert som mulig, så unngår du å kjøpe inn unødvendig mye. Foto: gpointstudio - Fotolia
PLANLEGGING: Det viktigste stikkordet for at handleturen ikke skal bli for kostbar er planlegging. Sørg for å være så detaljert som mulig, så unngår du å kjøpe inn unødvendig mye. Foto: gpointstudio - Fotolia Vis mer

Hun anbefaler at du gjør storhandelen i en av de billigere kjedene, og heller supplementerer med spesielle matvarer fra andre butikker hvis det er nødvendig.

- Se også etter tilbudsvarer fra de ulike butikkene - kanskje noe av det som står på handlelisten din er på tilbud?

En av de største årsakene til at mange fyller opp handlevognen til randen er nok tanken om at julen består av en del røde dager - da er det viktig å minne seg selv på at det slett ikke er stengt for alltid.

- Kjøp inn mat for de første fridagene rundt julaften, og ta heller en ny handlerunde før nyttår for å unngå å kjøpe unødvendig mye mat.

LES OGSÅ: Fem sunne ting du kan spise til kvelds

Sørg for å gjøre nytt av restene

Likevel er det mange som ender opp med altfor mye mat.

Charlotte Mohn Gaustad, som er kokk, matformidler og kursholder, har tidligere uttalt til KK.no, at impulsivitet og billig mat har ført til at vi har mistet respekt for forbruket vårt.

– Vi handler for mye mat i forhold til det vi evner å forbruke, og mye av grunnen til dette er nok at vi handler for ofte og vi handler på impuls. Jeg ser at de som handler én gang i uka etter en oppsatt plan har mye mindre svinn.

Ettersom nordmenn allerede er blant verstingene i den vestlige verden når det kommer til matsvinn, er det god grunn til å gjøre nytte av den maten du har.

- Reste-fest er en perfekt måte å spise opp maten fra dagen i forveien. I tillegg vil jeg påpeke at det er lov til å forsyne seg to ganger i stede for å fylle opp en stor tallerken slik at du må kaste maten som er igjen, forteller Brochmann.

KASTER 300.000 TONN I ÅRET: Nordmenn er blant verstinger når det gjelder å kaste mat, og mesteparten er i stor grad fortsatt spiselig. Bruk derfor nesa før du ukritisk kaster mat, og bruk det du har. Foto: Thinkstock.com
KASTER 300.000 TONN I ÅRET: Nordmenn er blant verstinger når det gjelder å kaste mat, og mesteparten er i stor grad fortsatt spiselig. Bruk derfor nesa før du ukritisk kaster mat, og bruk det du har. Foto: Thinkstock.com Vis mer

LES OGSÅ: Ser du hva som er feil her?

Sik handler du smart

Hvis du syns handleturen ofte pleier å bli dyr, kan du spare mye på å velge riktig. Her er noen tips du bør ha i bakhodet:

DROPP BEARBEIDET MAT: Bearbeidet mat er som oftest veldig dyrt, i tillegg til at det inneholder mye fett, sukker og salt. Dropp derfor ferdigmaten og lag det heller selv. Da sparer du kanskje halve summen og gir kroppen mye mer av de viktige næringsstoffer.

VELG FROSSEN MAT: Forleng holdbarheten og spar plass i kjøleskapet ved å velge frossent. Dette er på ingen måte mindre næringsrikt - snarer tvert i mot. For eksempel inneholder grønnsaker og frukt ofte mer antioksidanter og vitaminer enn ferskt.

VELG BILLIGMERKER: Det er mye penger å spare på å velge billigmerker, og det er ikke så stor forskjell på næringsinnholdet som du tror. Det viktigste er å sjekke saltinnholdet - som kan variere, men ellers er det som regel liten forskjell på næringsinnholdet.

– For eksempel gulost, som du får fra blant annet First Price og Coops egne merke, er helt identiske med vanlig gulost fra Tine eller Synnøve Finden. Her er det ingen forskjeller i næringsinnholdet, så du kan like godt kjøpe billig, har ernærngsfysiolog og fagsjef hos Grete Roede, Kari H. Bugge, tidligere uttalt til KK.no.

TØRKET MAT: I tillegg til hermetisert og frossen mat, er det også mye å spare på å kjøpe tørket mat - for eksempel tørket frukt. Ikke bare er det rimeligere, men det er også et godt alternativ til en bolle med sjokolade på bordet.

SPIS FØR DU DRAR: Noe av det viktigste for å unngå å fylle opp handlevognene til randen, er nok likevel å spise noe før du drar. Når magen rumler, er det lett å raske med seg alt som frister.

VELG GJERNE FROSSENT: Det er slett ikke noe mindre næringsrikt enn de ferske grønnsakene - snarere tvert i mot! Foto: Thinkstock.com
VELG GJERNE FROSSENT: Det er slett ikke noe mindre næringsrikt enn de ferske grønnsakene - snarere tvert i mot! Foto: Thinkstock.com Vis mer

LES OGSÅ: Ta deg en kopp te i dag

Et godt utgangspunkt for handlelisten

Hvis du fortsatt er usikker på handlelisten, har du forslag til noen grunnleggende matvarer under som kan hjelpe deg på vei til både frokost og middag de dagene det ikke er familieselskap.

FROKOST:

  • Brød, rundstykker, lefser. Kjøp gjerne frosne rundstykker, så kan du servere nystekte hver morgen - i tillegg til at de holder seg bedre.
  • Egg - egg har uendelige mange muligheter. Server en god omelett hvis du får uventet besøk, eller lag det som en rask middag hvis en av dagene er litt travle.
  • Kjøttpålegg - for eksempel kylling eller kalkun. Mager, proteinrikt og smakfullt på frokostbordet.
  • Fiskepålegg - for eksempel sild eller røkelaks. Gi plass til omega-3 - også i julen.
  • En god ost - velg gjerne en med litt smak, så trenger du ikke ha på så mye.
  • Grønnsaker - grønnsaker koster ikke så mye, og er i tillegg et friskt tilskudd i julen hvor det blir mye tung mat. Fyll opp med tomater, agurk, sylteagurk og rødbeter.

MIDDAG:

  • Kjøtt eller fisk - velg gjerne magert kjøtt, og gi plass til noen sunne fiskemåltider selv om det er jul.
  • Poteter - poteten har fått et noe ufortjent dårlig rykte, og inneholder faktisk flere viktige næringsstoffer. I tillegg er den rimelig, og har uendelig muligheter.
  • Grønnsaker - gå for juleklassikere som rosenkål og surkål (som også er proppet med næringgstoffer), eller prøv noe helt nytt. Her kan du også gjerne velge frossent.
  • Saus - velg gjerne en saus som ikke inneholder så mye fløte og smør - for eksempel peppersaus, sjusaus eller rødvin saus. Unngå også unødvendig mye salt ved å lage den selv.
  • Dessert - vet du ikke hva du skal lage? Prøv denne smakfulle desserten!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer