DYR MAT: Fersk mat kan ofte være dyrt. I denne artikkelen gir vi deg noen gode tips til hvordan du kan spare penger når du handler.
DYR MAT: Fersk mat kan ofte være dyrt. I denne artikkelen gir vi deg noen gode tips til hvordan du kan spare penger når du handler.
Mat

Slik handler du sunt OG sparer penger!

Næringsrike alternativer som ikke tømmer lommeboken.

Det er dessverre ofte slik at sunn mat, som ferske grønnsaker, fisk, frukt og kjøtt, er dyrt, og i et land som Norge, hvor mat allerede er ganske kostbart, kan det å skulle velge sunne produkter derfor bli enda tøffere for lommeboken.

Heldigvis er det ikke slik at all sunn mat er dyrt.

Dersom du har et lite budsjett, eller foretrekker å ikke bruke altfor mye penger på matvarer, finnes det faktisk billige, gode og næringsrike alternativer du kan bytte ut de mer kostbare produktene med.

Tina Haupert, er mat-og kostholdsskribent for helsenettstedet Health.com (ekstern lenke), og står også bak bloggen Trading Up Downtown (ekstern lenke), hvor hovedfokus ligger på å dele tips om hvordan man kan spare penger, men samtidig spise sunt.

I sin ukentlige spalte på Health.com har hun kommet med noen gode tips til sunne og rimelige matvarer du kan bruke som erstatning for de dyrere produktene.

LES OGSÅ: Ikke la deg lure på bensinstasjonen

Her er listen:


For dyrt: ferske bær
Alternativ: frosne bær

Ferske bær er ofte ganske dyrt (tenk jordbær på begynnelsen av sommeren…), særlig når de er ute av sesong. Frosne bær koster imidlertid mye mindre og inneholder like mange sunne næringsstoffer.

Et annet pluss med frosne bær er at du ikke trenger å bekymre deg for at du må spise de opp før de blir dårlige. Å kaste råtten mat er jo som å kaste penger, sier Haupert.

LES OGSÅ: Frukten du bør spise nå

For dyrt: grønnsakschips og potetgull
Alternativ: chips laget av grønnkål

Ok, så potetgull er nok ikke det dyreste du kan kjøpe. Men grønnsakschips (ala de du får i spesialforretninger og grønnsaksbutikker) er gjerne litt verre for lommeboken.

I stedet for å fly land og strand rundt på søken etter et sunnere og rimeligere alternativ til favorittsnacken, anbefaler Haupert deg å prøve å lage egne chips.

- Kjøpt grønnkål, spray med litt stekespray, ha på litt havsalt og bak flakene/salatbladene i oven på 350 grader i cirka 15 minutter. Dette er sunt, godt, billig og smaker bedre enn potetgull, sier Haupert.

LES OGSÅ: Snacks med bare 100 kalorier

For dyrt: fersk laksefillet
Alternativ: laks på boks

Vi burde nok alle bli flinkere til å spise mer fisk, som er rik på omega-3. Fersk fisk kan imidlertid være ganske dyrt.

Ifølge Haupert kan du imidlertid bytte ut den ferske laksen fra fiskedisken med laks på boks. Det er mye billigere, men du får fortsatt i deg alle de sunne næringsstoffene.

- I tillegg vil salat og laks på boks være en super lunsj du kan ha med deg på jobben, sier ernæringseksperten.

LES OGSÅ: Boksmaten du bør spise mer av

For dyrt: proteinpulver kjøpt på helsekost eller i sportsforretning
Alternativ: tofu

- Tofu har fått et ufortjent dårlig rykte på grunn av sin noe merkelige konsistens og smak. Men ved å bytte ut dyrt proteinpulver med tofu i shakene/smoothiene mine så sparer jeg faktisk mye penger, sier Haupert:

- Tofu er svært rikt på protein, og er i tillegg både sunt og billig.

Tips: Vil du lage «verdens sunneste» smoothie? Her er oppskriften!

LES OGSÅ: Sjokolademelk er den beste treningsdrikken

For dyrt: energibarer
Alternativ: nøtter og tørket frukt

Energibarer og mueslibarer du får kjøpt på butikken, i helsekostforretninger eller på treningssentrene kan ofte være ganske dyre.

Ønsker du et billig alternativ anbefaler Haupert deg å kjøpe usaltede nøtter og tørket frukt i dagligvarebutikken. Her i Norge selger for eksempel Rema 1000 usaltede nøtter fra det rimeligere merket Landlord, mens ICA har produkter fra Euroshopper og Kiwi har fra First Price.

- Ved å spise en håndfull tørket frukt og nøtter får du en næringsrik og mettede snack som også metter søt-suget ditt, sier Haupert.

LES OGSÅ: Derfor bør du velge valnøtter

Planlegg og bruk mindre penger

Det er vel og bra å velge ut sunne og rimeligere alternativer når du er i matbutikken. Men for at du skal spare de store summene, anbefaler Haupert også at du har en plan på hva du skal kjøpe før du går til butikken.

Her er tipsene hennes:

1. Planlegg én uke av gangen
- Hvis du ønsker å spare penger i matbutikken, så bør mye av planleggingen skje før du forlater huset ditt. Bruk for eksempel søndag ettermiddag til å sette deg ned og skrive en måltidsplan for hele den neste uken. Hvis du har en slik liste er det også enklere å ikke la seg friste av å kjøpe masse andre ting, sier Haupert.

LES OGSÅ: Spis sunt på budsjett

2. Rot rundt i kjøleskapet
- En av de første tingene jeg gjør når jeg skal planlegge den kommende ukens måltider, er å få oversikt over hva jeg allerede har i kjøleskapet og på kjøkkenet mitt. Ofte blir jeg faktisk veldig overrasket over hva jeg har og som fortsatt kan brukes. I stedet for å kjøpe disse produktene på nytt, eller la de bli dårlige, prøver jeg å få de med i ett av måltidene jeg planlegger, sier Haupert.

LES OGSÅ: Gi dette fast plass i kjøleskapet

3. Sjekk ukeplanen din
- Før jeg drar i matbutikken pleier jeg også å sjekke kalenderen min og kalenderen til kjæresten min for den kommende uken. Dermed blir det enklere å planlegge hvilke måltider vi faktisk kommer til å spise hjemme og hva vi trenger, forklarer Haupert:

- Når vi deretter begynner å snakke om hva vi ønsker å spise, tenker vi også over hvor mye vi trenger og om det kan bli noe rester igjen av det som vi kan spise en annen dag. Dermed unngår vi å handle unødig mye. Fredager og lørdager er ofte dager der vi finner på ting med venner eller familie, derfor unngår vi også å planlegge middager til de dagene.

LES OGSÅ: Så varm bør middagen din være

4. Se etter produkter på tilbud
- Det kan alltid være lurt å følge med på annonsene i aviser, på nett eller på plakatene i butikkvinduene. Her kan du gjøre noen skikkelige kupp og spare mye penger, sier Haupert:

- Er det matvarer på tilbud som du ikke hadde tenkt å bruke den kommende uken, men som du vet at du kan få bruk for senere, så kan det være lurt å kjøpe de og eventuelt fryse de ned. Da kan du spare mye penger.

LES OGSÅ: Bli slank på tilbudsmat

5. Ikke la deg friste
Ifølge Haupert bør du også prøve å holde deg til listen din når du går rundt i butikken.

Det er fort gjort å la seg friste til å kjøpe alt mulig annet når du først befinner deg der, og selv småting som tyggis, smågodt og sjokolade vil etter hvert kunne bli dyrt dersom du kjøper det hver gang du er i matbutikken.

Nettopp av denne grunn kan det også være en idé å prøve å limitere butikk-besøkene til én eller to ganger i uken.

KK.no har tidligere skrevet en rekke artikler om hvordan du kan handle sunn mat billig.

Her er noen av våre tips:


  • Spis først
    Ikke handle på tom mage, da er det lett å la den rumlende magesekken bestemme. Dersom du ikke rekker middag før handleturen, spis en liten mellomrett eller en snack som metter.

  • Start ytterst
    Har du noen gang tenkt på at den sunne maten og de ferske råvarene er plassert i ytterkantene av butikken? Midt på gulvet står derimot rad på rad med halvfabrikata og mer usunn mat, selvsagt med enkelte unntak som f.eks. frossen fisk.

  • Store kvanta
    I stedet for å plukke med deg noen få epler fra selvplukks-hyllen, gå for store poser med epler eller pærer. Det er nemlig mye mer økonomisk og kan spare deg for flere kroner.

  • Velg billigmerkene
    First Price, EuroShopper, Landlord og Coop Extra, kjært barn har mange navn. Vi snakker om billigmerkene, matvarekjedens egne merker. Billigmerkene inneholder som regel også like mange næringsstoffer.

  • Lag juicen selv
    Er du blakk, så unngå for en hver pris å kjøpe brus, juice - og såkalte energidrikker. Gå i stedet for ferskpresset juice ved å mikse fersk frukt i en blender eller juicepresse. Dersom du absolutt må kjøpe juicen ferdig, kjøp en stor juice uten mye tilsatt sukker.

  • Klar-ferdig-frys
    Det synes lettere å velge sunt om sommeren med alle grønnsakene og salatene til grilltilbehøret, lekre fisk og skalldyrretter, kirsebær i kremmerhus og struttende jordbærkurver. Ta med deg litt av dette inn i de kaldere månedene ved å kjøpe inn bær når bærsesongen er på hell og prisene stuper og frys dem ned. Dette kan du gjøre med grønnsaker også så du alltid har dette i hus.

  • Velg traust
    Et lite tips er å unngå å kjøpe frukt og grønnsaker med eksotiske farger. Grønn paprika ser riktig nok kjedelig ut, men koster mindre enn rød, oransje og gul. Kjøp alltid hele grønnsaker etc. og del opp selv og fross ned restene.

  • Vær utspekulert
    Som så vidt nevnt allerede, utnytt salget, men det gjelder ikke bare frukt og grønnsaker. Følg litt med; les kundeaviser, bersøk butikkenes egne hjemmesider på nettet og dra på en aldri så liten inspeksjonsrunde til de nærmeste matbutikkene. Kjøp magert og deilig kjøtt på tilbud, fross ned og nyt lekre middager hele uka.

    Flere tips til hvordan du finner mat som er billig og bra finner du her!
  • Til forsiden