<strong>HOLD DEG I FORM:</strong> Det kan være greit å prøve å få trent litt i ferien. Både for at du skal føle deg litt mer vel, men også for å opprettholde formen.  Foto: Getty Images/iStockphoto
HOLD DEG I FORM: Det kan være greit å prøve å få trent litt i ferien. Både for at du skal føle deg litt mer vel, men også for å opprettholde formen. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Treningseffekt

Slik holder du formen i ferien

Her er den beste og morsomste «treningen» for deg som egentlig ikke vil trene.

Publisert
Sist oppdatert
Endelig er jula her - med forhåpentligvis litt snø, mange fridager og tid til familie og venner. Men mellom de store middagsselskap, kaker, og julegodt hadde nok de fleste av oss hatt godt av litt mosjon.

«Problemet» for mange er imidlertid dette med tid. For selv om man har fri i jula, er ikke dette nødvendigvis synonymt med mye tid til en selv, for ikke å snakke om trening og fysisk aktivitet.

LES OGSÅ: Så fort daler formen din

<strong>GODE TIPS:</strong> Helene Havang, som er personlig trener og veileder, samt  utdannet sykkelinstruktør ved Norges Idrettshøyskole, gir deg gode tips til morsomme aktiviteter i jula.  Foto: Allévo
GODE TIPS: Helene Havang, som er personlig trener og veileder, samt utdannet sykkelinstruktør ved Norges Idrettshøyskole, gir deg gode tips til morsomme aktiviteter i jula. Foto: Allévo Vis mer

Ta en morgenøkt






Dette er likevel ingen unnskyldning til å ikke være litt i aktivitet i julehøytiden. Du trenger nemlig ikke legge ut på en flere timer lang langrennstur, eller joggetur for å opprettholde formen i ferien.

– Prioriterer du riktig, så er det fullt mulig å rekke både trening og familieforpliktelser, og det føles veldig godt etter et aktivt juleselskap, sier personlig trener og veileder Helene Havang, som også er utdannet sykkelinstruktør ved Norges Idrettshøyskole, til KK.no.

Et godt tips er å prøve å legge inn litt trening tidlig på morgenen, før alle andre har stått opp.

– Starter du hver morgen med en gå- eller løpetur på 30 til 40 minutter før de andre har gnidd søvnen helt ut av øya, så er det store muligheter for at formen holder seg gjennom hele jula, sier Havang:

– Er det vanskelig å komme fra, så legg opp til en liten sirkeltrening i stua, hvor du får trent hele kroppen.

Følgende øvelser vil da være bra å få med:
  • Knebøy (sving på armene, så blir du varm i hele kroppen)
  • Spenst-hopp – for sete og lår
  • Push-ups - for bryst og mage
  • Sit-ups - for mage
  • Ettbeins knebøy - for rumpe og lår
  • Rygghev - løft ben og armer
  • Sideplanken - for kjernemuskulatur og mage
  • Tricepspress - for armene

    – Start fra toppen, gjør hver øvelse så mange ganger du klarer, før du går til neste øvelse. Gjør sirkelen 3 ganger. Ta deg en deilig dusj og nyt en deilig og lang frokost, sier Havang.

    <strong>SUPER AKTIVITET:</strong> Snøballkrig er både morsomt og slitsomt. Få med hele familien! Foto: Getty Images
    SUPER AKTIVITET: Snøballkrig er både morsomt og slitsomt. Få med hele familien! Foto: Getty Images Vis mer

    Gjør morsomme aktiviteter

    Ifølge Havang er det ikke et must å trene hardt like i jula. Synes du det er helt grusomt å stå opp tidlig om morgenen, kan du for eksempel prøve å få til en morsom aktivitet på dagen, eller i forkant av en middag/selskap.

    – Hva med å gjøre en ny vri på juletreffene. Få med deg familie, venner eller naboer og ha litt aktiviteter mellom serveringene. Legg til rette for aktiviteter tilpasset alle alders- og ferdighetsnivåer, sier hun.





    Morsomme eksempler er:
  • Skiløp på idealtid. Istedenfor at beste tid vinner, går dere to runder med så lik tid som mulig.
  • Kappløp med barna på ryggen eller i akebrett (trillebår om snøen velger å holde seg helt unna). Husk bare at dersom du skal ha stafett, så sørg for at barn konkurrerer mot barn og voksne mot andre voksne.
  • Snøball på blink
  • Bygge snøhule, eller største og fineste snømann
  • Arrangere skattejakt

    – Det er bare fantasien som setter begrensninger. Middagen synker og kaffe og kaker smaker enda bedre. Bare husk vinterbukse. Og det gjør ingenting om du blir litt svett i julekjolen - det er bedre enn at den blir for liten, sier treningseksperten.

    LES OGSÅ: Tren uten at du merker det

    Gir knallfin rumpe

    En annen aktivitet Havang anbefaler, er skøyting. Det er morsomt for både store og små, i tillegg til at det gir bedre utholdenhet og fin rumpe.

    – Kanskje du er en av de heldige som har skøyteis i nærheten. Enten det er kunstisbane, ishall eller en frossen sjø. Skøyter krever også lite utstyr. De aller fleste av oss har et par skøyter liggende et eller annet sted. De er like gode som nye, bare husk å få dem slipt før du hiver deg utpå isen, sier hun:

    – Så finn frem skøytene fra ungdomstiden og ta med familie og venner før festen. Det gir både utholdenhet, sterke lår og sprettrumpe.

    Tips til andre morsomme vinteraktiviteter som brenner flust av kalorier, finner du i denne saken!

    LES OGSÅ: Fysisk aktivitet kan dempe søtsug

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer