REDUSER KARBOINNTAKET: Å redusere karboinntaket etter slankekuren har vist seg å være smart. Foto: Thinkstock
REDUSER KARBOINNTAKET: Å redusere karboinntaket etter slankekuren har vist seg å være smart. Foto: Thinkstock Vis mer

Slanking

Slik holder du vekten etter slankekuren

Mindre karbohydrater hjelper kroppen å holde forbrenningen oppe, viser ny studie.

Publisert
Er du en av dem som har prøvd deg på slankekurer opp igjennom, og opplevd den irriterende jojo-effekten?

Ingenting er vel mer demotiverende enn når vekten går oppover igjen straks du er ferdig med dietten.

Mindre karbohydrater

Nå viser en studie fra USA at å spise mindre karbohydrater etter slankekuren kan ha en gunstig effekt i forhold til å holde den nye, lavere kroppsvekten, skriver forskerne bak i en artikkel i det medisinske fagbladet JAMA.

Etter en slankekur er det ofte slik at kroppen, som opplever det den tror er sult, og begynner å tære på fettreservene, senker forbrenningen for å sikre seg harde tider. Når man så begynner å spise et normalt kaloriinntak etter en slankekur, kan man oppleve at man går opp i vekt.

Målet med studien var å se på om hva du spiste etter slankekuren kan påvirke kaloriforbrenningen. Det var bare 21 personer som deltok i studien, men den er likevel interessant, mener norske eksperter, ifølge Forskning.no.

LES OGSÅ: Halvparten av maten bør være raw food

DROPP DETTE: De få karbohydratene du spiser bør være grovkarbo, så pasta bør for det meste unngås.. Foto: Thinkstock
DROPP DETTE: De få karbohydratene du spiser bør være grovkarbo, så pasta bør for det meste unngås.. Foto: Thinkstock Vis mer

Slik spiste de

21 overvektige gikk på en klassisk kaloriredusert diett for å gå ned 10-15 prosent av kroppsvekta. Etter dette ble de i tilfeldig rekkefølge satt på tre ulike dietter med normalt kalorinivå for å sjekke hvilken diett som egnet seg best for å holde den nye, lavere vekta. Hver diett ble holdt i fire uker. (Altså gikk alle de 21 deltakerne på alle disse tre diettene i etterkant.)





Den ene var en isokalorisk diett der 60% av energien kom fra karbohydrater, 20 prosent fra fett, og 20 prosent fra proteiner (en høy GI-diett). Den andre var en lavglykemisk diett der 40% av energien kom fra karbohydrater, 40% fra fett, og 20% fra protein (en moderat GI-diett). Siste diett var en lavkarbodiett der 10% av energien kom fra karbohydrater, 60% fra fett, og 30% fra proteiner (en lav GI-diett).

I løpet av de 12 ukene forsøkspersonene testet de tre diettene, ble det målt kaloriforbrenning i hviletilstand og totalt daglig energiforbruk. Deltakerne hadde samme aktivitetsnivå perioden gjennom.

Resultatene viste at med lavkarbo-dietten holdt hvileforbrenningen og den totale daglige forbrenningen seg høyere enn med de andre diettene. Dårligst kaloriforbrenning fikk de med den isokaloriske dietten, som ligner mest på de klassiske kostholdsrådene. Lav GI-diett ga høyere forbrenning men aller best var det altså å spise svært lite karbohydrater. Faktisk dreide det seg om 300 kalorier i forskjell fra den isokaloriske dietten og lavkarbodietten. Det tilsvarer omtrent en times rolig sykling.

LES OGSÅ: Slik gjør du hamburgeren supersunn

Anbefaler lav GI-diett


Trass i dette vil forskerne anbefale lav GI-diett for folk som har slanket seg. Det er fordi lavkarbo-dietten ga forsøkspersonene høye nivåer av stresshormonet kortisol, og dette har blitt linket til hjerte- og karsykdommer.

Rådene sammenfaler med det Dr. Fedon Lindberg sier. Han mener å redusere karboinntaket er gunstig, men at noe karbohydrater er greit. Les mer om dette i saken To brødskiver om dagen holder. Han poengterer også at lavkarbokost ikke betyr at du skal spise masse fett. Sjekk forøvrig hvor mye mettet fett som er ok å spise i denne artikkelen.




Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer