NAM NAM: Iskrem er godt, men om den tas ut og inn av fryseren kan den fort krystallisere seg. Se hvordan du unngår dette. Foto: Brent Hofacker - Fotolia
NAM NAM: Iskrem er godt, men om den tas ut og inn av fryseren kan den fort krystallisere seg. Se hvordan du unngår dette. Foto: Brent Hofacker - FotoliaVis mer

Iskrem

Slik holder isen ekstra lenge i fryseren

Enkelt triks du bør prøve!

«Alle» liker iskrem, og svært mange har en iskremboks liggende i fryseren, klar til situasjoner der det er påkrevd med litt iskos.

Det kan være noen som har bursdag, yndlingsfilmen vises på tv, det er fryktelig varmt, eller kjærlighetssorgen må lettes ...

Da er det kjedelig hvis du åpner den halvspiste boksen, og ser at iskremen er full av harde iskrystaller.

LES OGSÅ: Hvor sunn er yoghurtisen?

Temperaturskiftninger har skylda

Iskrystaller formes når iskremen blir utsatt for skiftende temperaturer, altså når den blir stående ute i romtemperatur en stund, og så settes tilbake i fryseren. Det som skjer er at vannet i iskremen skiller seg fra fettet, og så fryser vannet til og danner iskrystaller.

Dermed forringes isens konsistens. Iskrystallene er harde og smaker bare vann, mens iskremen ofte kan bli litt seig.

LES OGSÅ: Lag din egen sunne ispinne

SMART: Bakepapiret hindrer at iskremen krystalliserer seg. Foto: Stine Okkelmo
SMART: Bakepapiret hindrer at iskremen krystalliserer seg. Foto: Stine Okkelmo Vis mer

Bakepapir er redningen

Hvis du vil unngå at dette skjer, er første bud å ikke la iskremen stå for lenge i romtemperatur. Sett den så raskt som mulig tilbake i fryseren. Fryseren bør forøvrig holde -18 grader eller kaldere.

Et smart triks som brukes av både iskremkiosker og ihugga iselskere er å legge et stykke bakepapir oppå iskremen, og klem det forsiktig ned så det klistrer seg til selve iskremen. Sett på lokket, og legg boksen i fryseren.

Bakepapiret hindrer at iskrystaller former seg, og isen vil holde seg fin lenger.

Lag din egen, sunne is

Du kan veldig enkelt lage deg en supersunn yoghurtis/frossenyoghurt med bær. Da får du et kosemåltid som er bra for magen og faktisk også hjertet på grunn av yoghurten, og dessuten fullt av antioksidanter på grunn av bærene.

Bruk naturell yoghurt - og gjerne den greske varianten, og finn fram frosne bær fra fryseren - blåbær, jordbær, bringebær, bjørnebær eller en miks. Ha 1-2 kopper bær i en blender, og hell i 1 1/2 til 2 dl yoghurt. Kjør til det er blitt en jevn masse. Det kan godt hende du må ha i litt mer yoghurt for få riktig konsistens.

Så er det bare å søte til med honning inntil isen er søt nok. Som nevnt er honning bra på grunn av næringsstoffene den inneholder.

NB! Denne isen bør spises straks, for den egner seg ikke så godt å lagre i fryseren.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: