SLIK KAN DU REDUSERE RISIKOEN FOR KREFT OG HJERTE- OG KARSYKDOM: Ifølge ekspertene er det syv grep som betraktelig reduserer risikoen - blant annet fysisk aktivitet i hverdagen. Foto: Thinkstock.com
SLIK KAN DU REDUSERE RISIKOEN FOR KREFT OG HJERTE- OG KARSYKDOM: Ifølge ekspertene er det syv grep som betraktelig reduserer risikoen - blant annet fysisk aktivitet i hverdagen. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Helse

Slik kan du beskytte deg mot kreft

Kan redusere risikoen for kreft og hjerte- og karsykdom med 50 prosent.

Visste du at hjertesykdom er den hyppigste dødsårsaken blant kvinner? Heldigivs finnes det flere ting du kan gjøre for å redusere risikoen.

Studier har for eksempel vist at du børtrappe ned på sukkerdrikkene og øke inntaket av tomater.

Likevel er det hele livsstilen din som har størst innvirkning på risikoen, og eksperter har lagt særlig vekt på syv grep du bør ta - som kan virke forebyggende mot hjertesykdom.

Ny forskning tyder også på at du - ved å følge disse rådene, kan redusere risikoen for kreft, skriver forskningsnettstedet AlphaGalileo.org.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Slik øker du det gode kolesterolet

Kan redusere risikoen med 50 prosent

– Vi ble veldig glade for å finne ut at de syv grepene også kan redusere risikoen for kreft, forteller Laura J. Rasmussen-Torvik, professor ved Northwestern University Feinberg School of Medicine i Chicago ,og leder av studien.

– Dette vil gjøre det lettere for helsepersonell å gi et klart budskap om hva som er det viktigste for å beskytte helsen, og generelt redusere risikoen for kroniske sykdommer, sier hun.

Den nye studien - som ble publisert i «American Heart Association journal Circulation», viser at personer som fulgte seks eller syv av grepene reduserte risikoen for sykdommene med 51 prosent sammenlignet med dem som ikke fulgte noen.

Disse grepene er som følger:
  • Å være fysisk aktiv
  • Holde en sunn vekt
  • Ha et sunt kosthold
  • Holde kolesterolet under kontroll
  • Holde blodtrykket nede
  • Regulere blodsukkernivåene
  • Ikke røyke

  • Ikke overraskende er mosjon på listen - tidligere studier har nemlig vist at en stillesittende hverdag kan være direkte helseskadelig.

    LES OGSÅ: For høyt blodtrykk kan svekke hjernen

    INGEN GRUNN TIL Å GI OPP: selv om du røyker er det fullt mulig å redusere risikoen for kroniske sykdommer ved å ta andre sunne grep.  Foto: Thinkstock.com
    INGEN GRUNN TIL Å GI OPP: selv om du røyker er det fullt mulig å redusere risikoen for kroniske sykdommer ved å ta andre sunne grep. Foto: Thinkstock.com Vis mer

    Senker risikoen - selv om du røyker

    Hvis du syns de syv grepene blir for mye, viser det seg at du kan fortsatt kan redusere risikoen betraktelig ved å opprettholde noen av dem - selv om du røyker.

    Da forskerne så bort fra røyking på listen oppdaget de at det likevel var mulig å redusere risikoen for kreft med 25 prosent ved å følge fem eller seks av de gjenstående punktene.

    – Det å kutte ut røyken er veldig viktig, men det er også andre faktorer du bør være klar over hvis du ønsker å leve et sunt liv, forteller Rasmussen-Torvik.

    (Artikkelen fortsetter under bildet)






    Er du blant dem som røyker, kan det imidlertid være verdt å merke seg at det er spesielt god grunn til å droppe morgensigaretten, og at bare én røyk om dagen dobler risikoen for å dø av hjerteinfarkt.

    LES OGSÅ: Derfor må du tisse mer av dette

    Inkluderte 13.253 deltakere

    Undersøkelsen ble startet i 1987 og inkluderte 13.253 menn og kvinner fra fire forskjellige stater i USA.

    Disse ble intervjuet og undersøkt i begynnelsen av studien for å finne ut hvilke av punktene de fulgte, og eventuelt hvilke risikofaktorer de stod ovenfor.

    20 år senere undersøkte forskerne hvordan det var gått med dem, og fant ut at 2.880 av dem var blitt rammet av kreft - hovedsaklig lunge-, prostata-, bryst-, endetarms- og tykktarmskreft.

    Ut i fra dette kunne de se hvordan livsstilen deres hadde påvirket risikoen. Hudkreft var imidlertid ikke en av krefttypene, og de så heller ikke på risikofaktoren for kreft senere i livet.

    LES OGSÅ: Har du mye vondt i ryggen?

    SPIS SUNT: En sunn livsstil er alfa og omega for å holde deg frisk og rask.  Foto: Thinkstock
    SPIS SUNT: En sunn livsstil er alfa og omega for å holde deg frisk og rask. Foto: Thinkstock Vis mer

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: