GIR MANGE POSITIVE EFFEKTER: En treningsøkt om morgenen setter i gang forbrenningen og kan bidra til at du blir i bedre humør. Kom i gang du også! Foto: Getty Images/Hemera
GIR MANGE POSITIVE EFFEKTER: En treningsøkt om morgenen setter i gang forbrenningen og kan bidra til at du blir i bedre humør. Kom i gang du også! Foto: Getty Images/HemeraVis mer

Trening

Slik kan du bli en morgentrimmer

En gåtur på 20 minutter er alt som skal til for at du får effekt.

Du har helt sikkert hørt det før, men en treningsøkt om morgenen er veldig bra for deg.

Ikke bare får du en super start på dagen, men etter en lang dag på jobben slipper du treningssenteret og kan heller gjøre akkurat hva du vil.

Det kan imidlertid være en utfordring å stå opp før hanen galer, spesielt for dem som er ekstra trøtte i trynet i morgentimene.

Men hvis du legger bort de dårlige unnskyldningene, trenger det faktisk ikke være så vanskelig å få til litt trening om morgenen.

Alt du trenger er litt motivasjon, og den får du her.

LES OGSÅ: Appen som får deg på trening

Tre gode grunner til å trene om morgenen

- Det er flere årsaker til at trening om morgenen er spesielt bra. Blant annet er det sjeldent noe som kommer mellom deg og treningen, forteller ernæringsterapeut og personlig trener Inge Thomas Ravlo til KK.no.

For selv om du kanskje hadde trodd at mange har vanskeligere for å trene om morgenen, kan Ravlo fortelle at av planlagte treningsøkter blir 50 prosent flere av dem gjennomført om morgenen.

I tillegg vil treningsøkten bidra til at du blir i bedre humør gjennom dagen, som følge av at de positive hormonene i kroppen får en kickstart.

- Treningsøkten vil også sette i gang forbrenningen din, og sørge for at den holder seg høyere utover dagen, forteller eksperten.

LES OGSÅ: Vask huset oftere - hold hjernen frisk

20 minutter er mer enn nok

Til tross for fordelene kan det fortsatt føles som en utfordring å stå opp klokken halv seks for å trene, men det er fullt mulig å legge om rytmen sin.

- Start med å stå opp på samme tidspukt hver dag, for eksempel halv seks. Da vil søvnbehovet stabilisere seg, du sovner tidligere og du sover bedre, sier Ravlo.

Det er også en god idé å gjøre en avtale slik at det er vanskeligere å droppe det. Avtal med en trener, en venn eller sett deg opp på en gruppetime.

LES OGSÅ: Alle bør trene mer av dette

- Start med en kort, planlagt økt på for eksempel 20 minutter og heller øk underveis. Morgenøkten gir best utbytte når den ligger på mellom 20-40 minutter.

Det viktigste er at du får i gang forbrenningen, og alt over fem minutter har faktisk effekt. Du kan for eksempel gå en raskt tur før frokost eller gå opp og ned trappene hjemme 20 ganger. Det er faktisk ikke så mye som skal til for å få effekt.

- Slev trener jeg hver morgen. Jeg tar gjerne to espresso og et par glass vann før jeg tar 10-20 minutter gulvbasert styrketrening med fokus på rygg/mage og skulderblader, sier Ravlo.

LES OGSÅ: Så mye protein trenger du når du trener

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: