Trening

Slik kan du enkelt doble treningsøkten

Ikke glem restituasjon og variasjon på treningen.

ELSKER DU Å TRENE? Da er det ingen ting i veien med å ta en dobbel økt, men det er enkelte ting du bør huske på.  Foto: Thinkstock.com
ELSKER DU Å TRENE? Da er det ingen ting i veien med å ta en dobbel økt, men det er enkelte ting du bør huske på. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Ifølge treningsekspertene er det beste å dele opp treningsøktene dine gjennom uken slik at de blir litt kortere, men mer effektive. Det er nemlig bedre med en treningsøkt som varer i 20 minutter og som virkelig lar deg få opp pulsen, enn en times treningsøkt hvor du ikke orker å yte maks. Men hvis du er blant dem som virkelig elsker å trene og helst vil holde deg i fysisk aktivitet hele tiden, kan det føles som litt lite. Da kan du trøste deg med at du faktisk ikke kan trene for mye, uansett hvor mange advarsler du får av venner og bekjente om at for mye trening ikke er bra. Det er imidlertid viktig med variasjon for å unngå skader og øke fremgangen din. Med disse tipsene dine får du en dobbel treningsøkt, i tillegg til variasjon. LES OGSÅ: Disse øvelsene bør kvinner kunneSlik kan du doble treningsøktenSelv om det er enkelte dager som man virkelig har vondt for å komme seg opp av sofakroken og ut på trening, er det også de dagene man virkelig ikke kan få nok. Enten det er fordi du bare elsker trening, vil forbrenne mer kalorier eller vil utfordre flere muskelgrupper, er det ikke noe problem og ta en dobbel treingsøkt. Da kan du prøve deg noen av disse tipsene fra helsenettstedet Fit Sugar.com (Ekstern lenke):Ta sykkelen til den 90-minutters yogatimen din.Hvis treningssenteret ditt har et basseng, kan du svømme en halvtime før en time med Body Pump.Ta deg en liten joggetur ute, eller på tredemøllen, før du tar med deg en venninne eller hunden på en gåtur. Husk at en gåtur også er god trening.Gjennomfør en styrkende treningsvideo hjemme om morgenen og gå på en spinningtime etter jobb. Ta deg en lang gåtur og stopp opp hver 20. minutt for å gjennomføre 3-5 styrkende øvelser fra denne appen. Etter en time med Zumba kan gjennomføre en runde med denne sirkeltreningen utarbeidet av ernøringsterapeut og personlig trener, Inge Thomas Ravlo.Prøv deg på en time med waterball, og dra ut for å danse senere på kvelden. Dansing er god trening, og det funker også like godt hjemme i stuen. Hvis snøen har kommet til deg kan du også ta en skitur som trening. Når du kommer tilbake kan du sørge for å tøye godt ut inne i varmen. Selv om du trives godt med doble treningsøkter, bør du imidlertid passe på at du ikke blir trøtt, unormalt støl eller at du mangler næringsstoffer. Når du trener så mye bør du også vurdere å trappe opp kaloriinntaket ditt. Eventuelt trappe noe ned på intensiteten på øktene dine, og i tillegg få tid til mye hvile. LES OGSÅ: Trener du? Da bør du spise detteIkke glem å variere treningenHvis du liker å trene mye, bør du imidlertid sette fokus på variasjon og restitusjon, hvis ikke blir det vanskelig for deg å oppnå målene dine. På et tidligere nettmøte med Ina Garthe spør en leser om hun trener for mye, når hun trener mandag til fredag i omkring to timer med høy intensitet. Til og med på hviledagen hennes går hun en lang tur, og Ina er ikke i tvil om at dette er for mye. - Jeg blir litt satt ut når «hviledagen» er en to timers «løpetur» i høyt tempo. Føler du ikke selv at dette ikke er så bra? Du kommer ikke til å bli i toppform med dette opplegget, rett og slett fordi du gjør en klassisk feil - for mye, for ensidig, for lite restitusjon, skriver treningseksperten.- Det er fint at du er glad i å trene og du må gjerne trene daglig, men få noen til å hjelpe deg med å sette opp et program. Dette programmet bør inkludere variasjon i opplegget (dager med høy og lav intensitet/ulik lengde og metode). I tilegg må du sørge for restitusjonen med mat og søvn. Da skal du se at fremgangen kommer!Garthe har tidligere uttalt at en grei treningsuke består av fire treningsøkter og at du legger vekt på variasjon. For eksempel to dager med styrke, to dager med kondisjon og med en hviledag i mellom. LES OGSÅ: Superøvelsen for strammere mage

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer