ER DU PLAGET MED SMERTER I KORSRYGGEN? En ny studie viser at regelmessig gåturer kan være like effektivt som et treningsprogram på en rehabiliteringsklinikk.  Foto: Thinkstock
ER DU PLAGET MED SMERTER I KORSRYGGEN? En ny studie viser at regelmessig gåturer kan være like effektivt som et treningsprogram på en rehabiliteringsklinikk. Foto: Thinkstock Vis mer

Smerter

Slik kan du få bukt med ryggsmertene

Du trenger ikke bruke tusenvis av kroner på behandling.

En god holdning er viktig av mange forskjellige grunner. Ikke bare påvirker det utstrålingen din, men det har også en stor innvirkning på kroppen, skjelettet - og ikke minst ryggen.

De fleste av oss opplever ryggplager fra tid til annen. Det er imidlertid når smertene ikke vil gi seg at det virkelig blir et problem.

Det er ikke dermed sagt at du trenger å bruke tusenvis av kroner på behandling. Ifølge forskere kan for eksempel en enkel gåtur være løsningen for mange, skriver Science Daily.

LES OGSÅ: Ikke glem å trene ryggen din

Kan spare deg for tusenvis av kroner

Spesielt plager i korsryggen er et vanlig problem, og behandling krever ofte flere uker med regelmessig fysioterapi - som raskt kan bli en kostbar affære.

Nå hevder imidlertid legen Michal Ketz-Leurer, ved Tel Aviv University's Stanley Steyer School of Health Professions, at regelmessige gåturer kan være svært effektivt for å lindre smerter i korsryggen.

Faktisk mener han det kan være like effektivt som et treningsprogram på en rehabiliteringsklinikk som krever spesialisert utstyr.

De hevder at alt som skal til er en gåtur to til tre ganger i uken på 20 til 40 minutter.

LES OGSÅ: Hvor tung kan tursekken være?

GOD GRUNN TIL Å GÅ MER: En ny studie viser at en gåtur kan være et svært effektivt grep for å redusere smerter i ryggen, men eksperten er ikke helt overbevist om at det alene er nok. Foto: Colourbox.com
GOD GRUNN TIL Å GÅ MER: En ny studie viser at en gåtur kan være et svært effektivt grep for å redusere smerter i ryggen, men eksperten er ikke helt overbevist om at det alene er nok. Foto: Colourbox.com Vis mer

Styrker de samme musklene i kroppen

Ifølge Dr. Katz-Leurer vil en slik behandling enkelt passe inn i de daglige rutinene.

I tillegg har forskning vist at en gåtur får rygg- og magemuskler til å jobbe på samme måte som om man skulle gjort styrkeøvelser som fokuser spesielt på disse områdene.

I studien samlet forskerne 52 pasienter med smerter i korsryggen. Ved hjelp av spørreskjemaer kunne de analysere deltakernes smertenivå, hvordan smertene begrenset dem og deres aktivitetsnivå, i tillegg til at de kunne vurdere utholdenheten deres.

Deretter fullførte halvparten av deltakerne et program som er vanlig for rehabiliteringsklinikker, med to til tre økter i uken over seks uker. Den andre halvparten fullførte et seks ukers program med to til tre gåturer i uken, der de startet med 20 minutter og jobbet seg opp mot 40 minutter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Begge gruppene viste betydelig tegn på forbedring - som forskerne mener gir bevis for at regelmessig gåturer kan være like effektivt som behandling på en klinikk.

Det finnes også en rekke andre fordeler ved å gå tur, som at du blir mindre utsatt for plager, at det kan senke blodtrykket, øke hjernekapasiteten og redusere stress.

LES OGSÅ: Disse kan være helt uten effekt

Bør ikke erstatte trening av korsryggen

Kiropraktor ved «Klinikk for alle» på Storo, Sigmund Sagberg Andersen, kan si seg enig i at å gå er et godt grep mot plager, men han er i tvil på om det er så lurt å erstatte det med annen trening.

– Gåturer er veldig bra. Smerter i korsryggen sitter ofte i muskulaturen - og er som følge av at muskulaturen har stivnet og ikke fungerer som den skal, men en gåtur vil gjøre at du får tilbake bevegelsen i korsryggen, sier Andersen.

Men problemene kan også skyldes låsninger og funksjonsendringer i leddene i korsryggen, og over tid kan dette redusere funksjonen i muskulaturen og gi kroniske eller akutte plager.

I tillegg er det mange utfordringer i hverdagen som gjør at gåturer alene ikke er nok.

– Selv om du går hver eneste dag, så er det stor sannsynlighet for at du sitter mye mer rolig i dag, enn det ble gjort tidligere. Derfor syns jeg det virker rart at man skal erstatte trening av korsryggen og kjernemuskulaturen.

– Ved å trene kjernemuskulaturen er det lettere å opprettholde en god holdning og dermed minimere belastningen på korsryggen og resten av funksjonsapparatet, sier kiropraktoren.

Det kan med andre ord være lurt å gjøre begge deler - altså trene korsrygg og kjernemuskulatur, samt gå seg turer.

LES OGSÅ: Dette gir deg større føtter

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: