MOTIVERENDE MED VIRITUELL HARE: - Jeg skal nok ta deg igjen, ditt skjermtroll!  Foto: Colourbox
MOTIVERENDE MED VIRITUELL HARE: - Jeg skal nok ta deg igjen, ditt skjermtroll! Foto: Colourbox Vis mer

Trening

Slik kan du få tilbake motivasjonen på trening

Å trene sammen noen hjelper - og det kan godt være en virituell venn!

Puh, det er ikke alltid like lett å motivere seg til å løpe den siste kilometeren, eller tråkke til de siste ti minuttene på crosstraineren.

Dersom du sliter med å presse deg selv nok når du trener, bør du skaffe deg en treningsvenn. Da blir det ikke bare vanskeligere å skulke unna, men det blir dessuten lettere å gi jernet skikkelig.

I tillegg har det vist seg at de som trener sammen med noen har lettere for å gå ned i vekt.

Men det er jo ikke alltid så lett å finne noen å trene med. Da er det en god nyhet at en virituell treningsvenn gjør samme nytten!

I et forskningsprosjekt ved Michigan State University viste det seg at kvinnene som deltok syklet dobbelt så langt på ergometersykkelen når de hadde en virituell sykkelkompis å følge på en skjerm foran seg, skriver Forskning.no (ekstern lenke).

- At en persons prestasjon kan dobles på denne måten, er et viktig resultat, sa forsker Brandon Irwin, som ledet studien.




Konkurranseinstinktet vekkes

Forskerne mener at det er fordi vi ikke vil være dårligere enn de vi trener med at det fungerer bra å trene sammen med noen. Konkurranseinstinktet gjør at vi yter mer enn om vi trener alene. Og det gjelder altså selv om treningsvennen bare er virituell.

LES OGSÅ: Treningstriksene som virkelig virker!

Sett deg et mål

Nå er det ikke alle treningssentre som kan tilby deg en virituell treningsvenn du kan følge på en skjerm. Hvis du i tillegg ikke finner noen å trene sammen med, er det beste du kan gjøre å sette deg et konkret mål du skal nå, og jobbe mot det.

Kanskje vet du at den spreke kusinen din løper 5 kilometer på 22 minutter? Da kan du sette deg som mål å klare det samme. Har du lyst til å øke styrken? Sett deg som mål å klare 20 strake push ups innen to måneder, så har du noe å jobbe mot.

Eller kanskje du skal trene deg opp til å klare KK-mila i september? Meld deg på her!

Uansett er det å presse seg selv litt under trening viktig for å få fremgang. Du trenger ikke jobbe til du får blodsmak i munnen hver økt, men litt slit må til for å heve formnivået. Og du føler deg jo SÅ mye bedre etterpå!

LES OGSÅ: Derfor bør du trene med ball

TRÅKK PÅ: - Jippi, jeg sykler fortere enn naboen! Foto: Colourbox
TRÅKK PÅ: - Jippi, jeg sykler fortere enn naboen! Foto: Colourbox Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: