Trening

Slik kan du gå deg i superform

Ett enkelt triks bidrar til å øke forbrenningen betraktelig.

TA HÅNDVEKTENE FATT: Har du hørt om øvelsen "farmers walk"? Ved å bære på vekter et kort stykke kan du forbrenne mer enn ved en joggetur.  Foto: Thinkstock.com
TA HÅNDVEKTENE FATT: Har du hørt om øvelsen "farmers walk"? Ved å bære på vekter et kort stykke kan du forbrenne mer enn ved en joggetur. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er anbefalt å øke pulsen slik at du blir sliten minst én gang i løpet av dagen. Og studier viser at 15 minutter med moderat fysisk aktivitet faktisk kan forlenge livet ditt med tre år. For å få den anbefalte mengden mosjon, kan en gåtur være et ypperlig alternativ. Men hva er egentlig status på gåing som «trening»? Ifølge helsenettsiden LiveStrong.com kan et enkelt triks øke forbrenningen din og gjøre det mye mer effektivt.LES OGSÅ: Gå deg til en smalere midjeKan gi større forbrenning enn ved en joggeturIfølge nettsiden kan dette trikset få kiloene til å renne av. Ja, faktisk kan det hende at det er mye mer effektivt enn alle timene du har brukt på jogging, sykling og trappeklatring. Hva det er? Jo «Farmers walk» kalles det. Øvelsen er spesielt kjent fra «strongman»-konkurranser, der enorme kroppsbyggere bærer et par ekstremt tunge vekter så langt de klarer. Men øvelsen er slett ikke begrenset til disse kjempene. Dette er en øvelse som er utrolig utfordrende, men med den rette teknikken (og naturligvis litt lettere vekter) vil den utfordre musklene i kroppen og hjelpe deg å bygge opp en solid kjernemuskulatur og forbenne mer kalorier enn ved noe annet. LES OGSÅ: – Viktig å gi seg selv en belønningSlik gjennomfører du øvelsenSelv om kroppsbyggere kanskje suser av gårde med nærmere 140 kilo på hver arm, trenger du absolutt ikke å være like intens. Oppskriften på suksess er rett og slett å ta tak i et par vekter som ikke er altfor tunge, men som gir deg en skikkelig utfordring, og bære dem et kort stykke. Øvelsen utfordrer magemusklene, underarmer, armer, ryggen og mye mer. Faktisk får den i gang alle store muskelgrupper, samtidig som den utfordrer det kardiovaskulære systemet og styrker hjertet.For å gjennomføre øvelsen riktig er det viktig å opprettholde en god holdning med bysten høy og ryggen rett. For å få til dette bør du begynne med lette vekter, og gradvis bygge deg oppover. Du kan også begynne med én vekt av gangen, slik at armen kan få hvile. Til å starte med kan du gå omkring 20 meter, og repetere 8-10 ganger. Jobb deg oppover til 30 meter og hold repetisjonene til det samme. Den viktigste regelen for «farmers walk», er at du ikke mister vektene. Du vil helt sikkert ha lyst til å gi opp, men bit tennene sammen og beveg deg fremover. LES OGSÅ: Trener du uten å gå ned i vekt?Forbrenn mer hele dagenHvis du syns at dette blir litt for krevende for deg, finnes det også andre løsninger som sørger for at du forbrenner mer - uansett aktivitet. Blant annet kan du få kjøpt vekter som du kan feste rundt anklene eller armene, og på den måten gi deg selv en litt større utfordring og samtidig øke forbrenningen gjennom hele dagen. Dette vil nok ikke ha like god effekt som «farmers walk», men får deg likevel et steg nærmere denne øvelsen. LES OGSÅ: Gå deg til en smalere midje

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer