Ned I Vekt

Slik kan du gå ned en halv kilo i uken

Å kutte 500 kalorier om dagen er alt som skal til.

NED I VEKT: Du kan gå ned en halv kilo i uken dersom du kutter 500 kalorier hver dag, forteller eksperten.  Foto: Michael Nivelet - Fotolia
NED I VEKT: Du kan gå ned en halv kilo i uken dersom du kutter 500 kalorier hver dag, forteller eksperten. Foto: Michael Nivelet - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO:  Ønsker du å gå ned i vekt? Da må du rett og slett forbrenne flere kalorier enn du får i deg – enten ved å trene eller å spise mindre. 

- For å gå ned cirka en halv kilo i uken, må du ha et kaloriunderskudd på 500 kalorier om dagen, har Kari Bugge, som er ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS, tidligere fortalt. 

Det høres kanskje umulig ut, men det er det ikke! Nettstedet Health.com har laget en liste over ti enkle måter å kutte kalorier på.  

LES OGSÅ: 5 tips for å gå ned i vekt

1. Bruk en mindre tallerken 

Hvis du legger den samme mengden mat på en mindre tallerken, vil det se ut som en mye større porsjon enn hvis du hadde lagt det på en diger en.

Noe så enkelt som å gå fra en tallerkendiameter på 30 centimeter til 25 centimeter kan faktisk få deg til å spise 20 prosent mindre

RØDT SERVISE: Det å spise av rødt servise kan gjøre at du spiser mindre enn du ellers ville gjort. Foto: Yury Zap - Fotolia
RØDT SERVISE: Det å spise av rødt servise kan gjøre at du spiser mindre enn du ellers ville gjort. Foto: Yury Zap - Fotolia Vis mer

Størrelsen på tallerkenen påvirker nemlig hva du anser som normal porsjonsstørrelse. En liten tallerken antyder at en mindre porsjon er vanlig. En stor tallerken har motsatt effekt, og får deg til å tro at store porsjoner er normen. 

2. Spis og drikk av rødt servise

Visste du at fargen på serviset din kan påvirke hvor mye du spiser? En tidligere studie gjennomført av tyske og sveitsiske akademikere viste at det å spise og drikke fra rødt servise er det lureste du kan gjøre dersom du ønsker å gå ned i vekt. 

150 studenter deltok i undersøkelsen – hvor den ene gruppen skulle drikke fra en rød eller blå kopp, mens den andre gruppen skulle spise ti saltkringler på en tallerken som enten var rød, blå eller hvit.

Resultatene, som ble publisert i tidsskriftet Appetite, viste at de som drakk fra røde kopper drakk 44 prosent mindre, mens de som spiste av de røde tallerkenene spiste færre saltkringler.

3. La maten bli stående på komfyren 

En annen ting som kan være lurt å gjøre er å la gryter og slikt bli stående på komfyren - og det spesielt hvis du er en av dem som stadig blir sittende ved middagsbordet og småspise. 

Lar du grytene stå må du gå ut på kjøkkenet for å forsyne deg, og det blir dermed en mer bevisst handling. 

Du bør heller ikke la maten stå fremme etter du er ferdig å spise. Rydd den vekk med en gang og unngå å småspise av den mens du gjør dette. 

SPISE FORAN TV-EN: Når man spiser middag foran tv-en er det fort gjort å overspise. Foto: Minerva Studio - Fotolia
SPISE FORAN TV-EN: Når man spiser middag foran tv-en er det fort gjort å overspise. Foto: Minerva Studio - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Så fort legger du på deg 

4. Unngå å spise foran tv-en 

Du skal være forsiktig med å spise middag og snacks foran tv-en, da det ofte gjør at man spiser mer enn man ellers ville gjort ut.  

Mange er nemlig mer eller mindre bevisstløse når de ser på tv, og da forsvinner maten som dugg for solen uten at man merke.

Sett deg heller ved spisebordet, tenn noen lys og sett på litt rolig musikk i bakgrunnen. Da er det lettere å ha oversikt over hva du spiser.

5. Lag passelige mengder

Som du sikkert vet kan ekstra god mat på bordet gjøre det vanskelig å begrense seg. 

Derfor bør du trene på å lage passelige mengder mat – og det spesielt når det gjelder tilbehør som for eksempel ris og pasta.

Mange av oss har for vane å slenge hele pakken med pasta i gryta, da det er så billig. Da er det fort gjort å ende opp med å spise langt mer enn kroppen egentlig trenger.  

6. Dropp det usunne salattilbehøret  

Salat er et ypperlig og sunt valg til lunsj eller middag. Du får i deg masse friske grønnsaker spekket med vitaminer, mineraler og fiber. Eller?

Jo, dette stemmer, men du kan også ende opp med å få i deg ganske mye annet som ikke er så veldig sunt.

De største synderne er pasta, krutonger, bacon, ost og fete dressinger. Bruker du både det ene og det andre over salaten vil vinninga fort gå opp i spinninga - og vips så har du fått i deg 500 kalorier ekstra. 

SALAT: Salaten blir ikke særlig sunn hvis du topper den med ost, dressing og masse annet usunt tilbehør.  Foto: Viktorija - Fotolia
SALAT: Salaten blir ikke særlig sunn hvis du topper den med ost, dressing og masse annet usunt tilbehør. Foto: Viktorija - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Middagene du kun bør spise én gang i uken

 7. Lag din egen sunne snacks  

Er du blant dem som er glad i salt snacks? Da bør du prøve å bytte ut det tradisjonelle potetgullet med kikert-snacks

Erten er et funn, fordi den inneholder 7,5 prosent proteiner, 6,2 prosent kostfiber og bare 2,5 prosent fett, og fordi 100 gram bare utgjør 125 kalorier. 

Alt du trenger er kokte kikerter, dine favorittkrydder og litt olivenolje. Etter 30 minutter i ovnen er kikertene blitt sprø og gode- og du vil sannsynligvis ikke savne potetgullet!

8. Spis mat med sterk lukt

KK.no har tidligere skrevet om en studie som har vist at sterk matlukt kan være en medvirkende faktor til at vi spiser mindre.

Aromaen og opplevelsen av en matvare er forbundet med dens konsistens og tekstur - men også størrelsen på biten du tar. Mindre biter medfører mindre smak, noe som kan være forklaringen på hvorfor vi ofte tar små biter av mat vi ikke er kjent med eller ikke liker.

For å finne ut hvordan matlukt påvirket appetitt, bit-størrelse og mengde som ble spist, fikk forskerne testdeltagerne til å spise en vaniljekremlignende dessert, mens ulike matdunster ble sluppet ut rett under nesen deres.

SMÅSPISING: Dersom du småspiser mye mellom måltidene er det fort gjort å spise 500 ekstra kalorier.  Foto: Fotolia
SMÅSPISING: Dersom du småspiser mye mellom måltidene er det fort gjort å spise 500 ekstra kalorier. Foto: Fotolia Vis mer

Resultatene viste at jo sterkere lukten var, jo mindre biter tok deltagerne. 

9. Unngå usunn småspising

I løpet av en dag utsettes vi for mange muligheter til å putte noe i munnen. Og gir du etter, er det stor sannsynlighet for at du får i deg mange tomme kalorier.

Ofte oppstår suget etter noe søtt etter jobb, eller på kveldstid. Da er det viktig at du i stedet for å gi etter, holder deg i skinnet og bestemmer deg for at du ikke trenger de ekstra kaloriene.

10. Kutt opp maten din 

Hvis du føler at du ofte spiser mye mer enn det du trenger, er det faktisk ikke sikkert du trenger å gjøre større tiltak enn å dele opp maten din.

Ifølge en studie utført KK.no tidligere har skrevet om, vil det å dele opp maten før du spiser føre til at du spiser mindre, men samtidig vil du føle deg like tilfredsstilt etterpå. 

I studien inkluderte forskerne 301 personer som ble gitt en hel bagel med kremost, eller en som var delt opp i fire biter. Resultatene var at personene som fikk en oppdelt bagel spiste mye mindre av bagelen, i tillegg til at de spiste mindre mat 20 minutter etterpå.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer