Vann

Slik kan du gi kroppen mer væske

Forskjellige varianter av frukt og grønt inneholder over 90 prosent vann.

SPIS MER FRUKT OG GRØNT: flere varianter kan tilføre kroppen et glass med vann, i tillegg til viktige antioksidanter og vitaminer.  Foto: Thinkstock.com
SPIS MER FRUKT OG GRØNT: flere varianter kan tilføre kroppen et glass med vann, i tillegg til viktige antioksidanter og vitaminer. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Å ta vare på helsa er viktig, og noe av det enkleste du kan gjøre er å passe på at du får i deg nok væske.Kvinnekroppen består av mellom 50 og 60 prosent vann og siden vi mister vann både når vi puster, svetter, fordøyer mat og skyller ut avfallsstoffer gjennom urinen, er det viktig at vi jevnlig drikker vann slik at væskebalansen blir opprettholdt.Det er imidlertid veldig mange som glemmer å drikke nok vann - så sant de ikke ligger på en brennende het strand på Mallorca. Men å tilføre kroppen nok væske er viktig uansett hvor varmt det er, og med disse rådene vil du enkelt klare det. LES OGSÅ: Dette gir ikke nok beskyttelse i solen

Så mye trenger du i løpet av dagen

Vann er ikke bare viktig for å unngå hodepine, et matt blikk og sviktende konsentrasjon, som kan forekomme dersom du blir dehydrert.Kroppen din trenger nemlig vann for å ta opp viktige næringsstoffer og transportere disse til cellene som trenger dem. Dette er også en av grunnene til at nok vann om dagen kan gi deg finere hud. Menneskekroppen trenger omkring 2,5 liter væske hvert døgn. For at du skal oppnå dette anbefaler Helsedriektoratet (ekstern lenke) at du gjør vann til en vane i hverdagen. For eksempel å ha en vannflaske stående på arbeidsplassen. 2,5 liter er imidlertid en betydelig mengde drikke i løpet av en dag, men heldigvis vil du få i deg mye fra maten du spiser - faktisk så mye som rundt én liter. Dermed kan du faktisk sørge for at du spiser nok vann i løpet av dagen, hvis du syns vannflasken blir utrolig kjedelig. LES OGSÅ: Dette bør du vite om lettbrus

Slik kan du spise nok vann

Det er nemlig ikke bare i springen du finner store mengder vann. Enkelte varianter av frukt og grønnsaker kan inneholde så mye som 96 prosent vann, som defintitvt gir et godt tilskudd til dagsbehovet ditt. En annen fordel er at når frukten inneholder så store mengder vann, vil det bidra til at kaloriinnholdet synker, og du kan nærmest spise ubegrensede mengder. Som om ikke det var nok, vil saften fra frukt og grønnsaker tilføre masse antioksidanter du ellers ville gått glipp av. Hvis du begynner å bli lei av vannflasken som konstant må ligge i vesken din, kan bytte den ut med noen av disse matvarene.
  • Agurk: en hel agurk inneholder 96 prosent vann, og spiser du en hel agurk vil det tilsvare et glass vann.
  • Melon: Den forfriskende sommerfrukten inneholder 92 prosent vann, og er i tillegg en svært god kilde til C-, A-, B6- og B1-vitaminer, samt kalium og magnesium.
  • Spinat: Disse små bladene inneholder faktisk 92 prosent vann, og studier har i tillegg vist at bladgrønnsaken kan bekjempe dårlig syn og høyt kolesterol.
  • Avokado: Denne fantastiske frukten (ja, det er det faktisk) kan ikke bare bidra til å holde deg ung, men inneholder 82 prosent vann.
  • Granateple: Eplene inneholder 82 prosent vann. Hvis du klemmer på skallet rundt hele, og deretter lager et lite hull, kan du faktisk helle saften rett i et kjøkkenglass. LES OGSÅ: Matvarene du alltid bør ha i huset

  • Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.