DU KAN VINNE FIRE ÅR: Bli aktiv, og vinn rundt fire år ekstra! Folk som er fysisk aktive har bare halvparten så stor risiko for hjertesykdom eller slag. Foto: Panther Media
DU KAN VINNE FIRE ÅR: Bli aktiv, og vinn rundt fire år ekstra! Folk som er fysisk aktive har bare halvparten så stor risiko for hjertesykdom eller slag. Foto: Panther Media Vis mer

Levealder

Slik kan du leve til du blir 100

Ifølge hjertespesialist vil du kunne forlenge livet og forbedre livskvalitet ved å følge disse syv livsstilsrådene.

Publisert
Det er ingen hemmelighet at god helse som oftest fører til et lengre liv. Og for å opprettholde god helse, er det viktig at du spiser sunt, trener regelmessig og holder en stabil vekt.

Forskning viser også at bestemte tiltak, som de nevnt ovenfor, kan gjøre at du øker livskvaliteten, samt forlenger livet ditt med mange år, skriver Daily Mail på sin helsenettside (ekstern lenke).

LES OGSÅ: 15 minutter om dagen forlenger livet ditt

Syv livsstilsendringer

Under en hjerte- og karkongress i Vancouver søndag holdt den kanadiske hjertespesialisten dr. Clyde Yancy et foredrag, hvor han listet opp syv skritt/livsstilsendringer man bør ta for å få et lengre liv og bedre helse.

Ifølge hjertespesialisten vil 90 prosent av mennesker som følger hans råd kunne leve til de blir 90 eller til og med 100 år, skriver Forskning.no (ekstern lenke).

LES OGSÅ: P-piller kan forlenge livet ditt

Ifølge dr. Yancy må følgende livsstilsendringer til:


1. Bli aktiv, og vinn rundt fire år ekstra! Folk som er fysisk aktive har bare halvparten så stor risiko for hjertesykdom eller slag.

2. Kjenn og kontroller kolesterolnivået! For høyt kolesterolnivå øker faren for hjertesykdom og slag.

3. Spis sunt - ett av de viktigste tiltakene for å bedre helsen!

4. Kjenn og kontroller blodtrykket! Det kan redusere faren for slag med 40 prosent og hjerteanfall med 25 prosent.

5. Pass på vekta! Å være overvektig kan redusere livslengden med nesten fire år.

6. Hold kontroll på sukkersyke! Diabetes øker faren for høyt blodtrykk, gjenstoppede blodårer, hjertesykdom og slag, hvis ikke blodsukkeret blir kontrollert.

7. Stump røyken! Etter 15 røykfrie år vil du ha nesten like lav dødsrisiko som en ikke-røyker.

Bedre livskvalitet

Nå er det jo selvfølgelig ikke slik at vi alle har som mål å leve til vi blir 90 eller 100 år, men det som også er et viktig poeng ifølge dr. Yancy, er at disse skrittene/livsstilsendringene vil kunne gi forbedret livskvalitet over lengre tid.

- Ved å gjennomføre disse syv enkle skrittene øker du sjansen for å leve til 90 eller 100 år med hele 90 prosent. I tillegg vil man kunne unngå hjertesykdom, slag, samt en rekke andre kroniske sykdommer, som kreft, sa dr. Yancy, som også er professor i medisin og hjertespesialist ved Northwestern University’s Feinberg School of Medicine i Chicago, under konferansen:

- Man vil også kunne opprettholde god livskvalitet lengre.

Ifølge dr. Yancy følger kun én av ti amerikanere disse rådene, noe som er bekymringsfullt.

I tillegg advarte han mot de stadig større kostnadene ved å behandle hjertesykdommer nå og i framtida.

Kongressen arrangeres av Heart and Stroke Foundation of Canada (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Bruk ti minutter på dette hver dag


Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer