GODE RÅD: Helsedirektoratet har kommet med en rekke gode råd til hvordan du kan gjøre julemåltidene litt sunnere. Mer info finner du lenger nede i saken! Foto: Getty Images
GODE RÅD: Helsedirektoratet har kommet med en rekke gode råd til hvordan du kan gjøre julemåltidene litt sunnere. Mer info finner du lenger nede i saken! Foto: Getty Images Vis mer

Julemat

Slik kan du nyte maten uten dårlig samvittighet

Enkle triks som kan gjøre måltidene litt sunnere.

Nå som vi er kommet godt inn i julen, begynner du kanskje å bli litt lei av julematen?

Enten du er lei eller ikke, kan det imidlertid hende at du har fått kjenne følgene av den gode og fete maten på bukselinningen.

For de som er opptatt av å holde vekten kan høytiden og alle dens ekstra goder føre til litt bekymring. For det er jo lett å ta seg litt «vann over hodet» når det gjelder alle fristelsene vi utsettes for.

- Ikke ha dårlig samvittighet

Å unne seg litt god mat og drikke i julen, er imidlertid noe vi ikke bør ha dårlig samvittighet for, skriver Helsedirektoratet på Matportalen.no (ekstern lenke).

– Det er ingen grunn til at folk skal ha dårlig samvittighet rundt pinnekjøttet eller ribbemåltidet i jula. Velg det du liker best og som passer dine tradisjoner, oppfordrer avdelingsdirektør Henriette Øien i Helsedirektoratet:

– Det er som kjent ikke det du spiser mellom jul og nyttår som betyr mest for helsa, men det du spiser mellom nyttår og jul.

LES OGSÅ: Styr unna ribbe-krisa

Sunnere julemat

Ok, så du trenger ikke ha dårlig samvittighet for det ekstra ribbestykket, eller den andre porsjonen med multekrem. Dersom du imidlertid er opptatt av å velge litt sunnere, har Helsedirektoratet kommet med en rekke tips og råd som kan hjelpe deg på vei.

På julebuffetene kan du for eksempel velge mellom en rekke ulike alternativer. Og for de som ønsker å passe vekten, kan for eksempel silderetter, ansjos eller kokt, stekt, røkt, gravet og speket fisk være gode alternativer.

Ellers er også magert og godt kjøtt som røkt og kokt skinke, roastbeef, kalkun og reinsdyrkjøtt vanligvis tilgjengelig. I tillegg er det som regel et rikt utvalg av kabareter, salater, frukt og grønnsaker.

LES OGSÅ: Du trenger ikke angre i januar

Magrere varmretter

Dersom de kalde rettene ikke faller helt i smak, finnes det også sunnere varme retter du kan velge mellom, som for eksempel kalkun, lutefisk, kveite og skinkestek. Disse er fine alternativer sammen med for eksempel grønnsaker og litt poteter.

Et annet godt tips, særlig når det gjelder risiko for overspising, er å forsyne seg med litt mindre porsjoner og tygge maten grundig.

Som KK.no tidligere har skrevet kan det å velge en litt mindre tallerken også gjøre det enklere å kontrollere porsjonene dine og forhindre overspising.

LES OGSÅ: Slik kutter du ned måltidene dine

Frukt, grønt og nøtter

Én ting du ikke trenger å begrense i jula, er inntaket av frukt og grønt. Her bugner det av ulike varianter, og frisk frukt, tørket frukt som aprikos, fiken og dadler er utmerkede alternativer til for eksempel konfekt og kaker.

Ellers er frukt som appelsiner, mandariner, klementiner og juleepler gode kilder til vitamin C og kostfiber, i tillegg til at energinivået er lavt.

Nøtter og mandler er litt mer energitette matvarer, men inneholder mye av det sunne, umettede fettet og null kolesterol.

LES OGSÅ: Fyll kjøleskapet ditt med dette nå

Beveg deg

Sist, men ikke minst gjelder dette med bevegelse og fysisk aktivitet. Ikke hold deg i ro i hele romjula. Benytt fridagene til å ta deg en spasertur i frisk luft. Dette er bra for fordøyelsen og gir økt velvære, som også kan bidra til at maten smaker bedre.

En langrennstur, joggetur, eller det å leke med barna kan også være gode aktiviteter som holder kroppen i gang.

Tips til hvordan du kan velge sunnere mat på julebordet finner du her!

LES OGSÅ:
Ni kjoler for glade julemager

Denne artikkelen har tidligere vært publisert på KK.no, men har blitt funnet frem for å glede nye lesere.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: