DIABETES TYPE 2: Usunn livsstil og fedme er blant de vanligste årsakene til at man utvikler diabetes type 2.
DIABETES TYPE 2: Usunn livsstil og fedme er blant de vanligste årsakene til at man utvikler diabetes type 2. Vis mer

Diabetes 2

Slik kan du spise deg friskere fra diabetes type 2

Dette er endringene som gir raske resultater.

KK.NO: I dag er det fire ganger så mange som får livsstilssykdommen diabetes type 2, enn det var for 50 år siden. Og omtrent 12 prosent av befolkningen står i faresonen for å utvikle sykdommen.

Dårlig kosthold og lite mosjon kan med årene utvikle seg til denne sykdommen, særlig dersom du allerede er genetisk disponert for det. Dette kalles ikke en livsstilssykdom uten grunn.

Justering av kostholdet, økt fysisk aktivitet og i noen tilfeller også vektreduksjon er vanlige råd som gis til mennesker med diabetes type 2. 

Men vet du egentlig hvor stor forskjell disse rådene kan gjøre?

LES OGSÅ: Er du i faresonen for diabetes type 2?

Gjør varige livsstilsendringer

– Det er fortsatt sånn at mange ikke vet hvor mye man kan oppnå ved å endre kostholdet, og legge om livsstilen.

- Man kan faktisk spise seg frisk dersom man går inn for det, sier diabetessykepleier ved Dr. Fedon Lindbergs klinikk, Hege Barhaughøgda til KK.no. 

Dette gjelder selvsagt for de med diabetes type 2, men også de med diabetes type 1 kan dra god nytte av å gjøre livsstilsendringer.

Dette kan gjøre at du slipper unna noen av plagene, og du kan i større grad unngå senkomplikasjoner. 

FORBEDRING: Selv om diabetes type 1 er en kronisk sykdom, kan også slike pasienter dra god nytte av en livsstilsendring. Foto: Scanpix/NTB
FORBEDRING: Selv om diabetes type 1 er en kronisk sykdom, kan også slike pasienter dra god nytte av en livsstilsendring. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

Her er det altså mye å hente helsemessig. 

– Å få en godt regulert diabetes er bra for å unngå senkomplikasjoner. Diabetikere har svært høy risiko for hjerte og kar sykdommer, men nyresvikt, øyeproblemer og amputasjoner er jo ikke uvanlig. Det er jo senvirkningene som er det verste, og det er dette som kan korte ned livet ditt. Mange tenker bare på her og nå, men man må tenke fremover, forklarer hun.

SUNN OG MAGER MAT: Salat, gjerne med proteiner, grove karbohydrater og sunt fett, er topp kost! Foto: Scanpix
SUNN OG MAGER MAT: Salat, gjerne med proteiner, grove karbohydrater og sunt fett, er topp kost! Foto: Scanpix Vis mer

Mens diabetes 1 er en kronisk sykdom man ikke kan bli frisk fra, er type 2 en livsstilssykdom du kan bli kvitt dersom du går inn for å gjøre endringer. 

– I hvert fall 80 prosent av type 2 kan spise seg friske. Man kan klare seg uten medisiner så lenge man sørger for at blodsukkeret er bra, og det er hovedsakelig det man spiser som kontrollerer blodsukkeret, sier sykepleieren.

De fleste har høy insulinproduksjon, og er insulinresistente. Noen har også en annen årsak, nemlig at de ikke produserer nok insulin. Dette kan ikke repareres, og man kan da ikke bli frisk igjen. 

Resultatene kommer raskt

Alle som har forsøkt å slanke seg eller endre kostholdet vet at gamle vaner er vonde og vende.

Men har man fått en sykdom så må man forholde seg til det. Det er tross alt snakk om helsen din.

LES OGSÅ: Mørk sjokolade kan motvirke diabetes type 2

– Når man først har fått sykdommen er det mange som våkner opp og opplever at det blir lettere å gjøre disse endringene. De fleste har jo lyst til å slippe å gå på medisiner og å gå opp i vekt. Og det kan man jo ved å endre kostholdet, sier hun og legger til:

– Dersom man ønsker å få et normalt blodsukker så må man legge innsats i det. Medisiner kan ikke gjøre det samme for deg som en sunn livsstil kan gjøre. Gjør man endringene kan man over tid få normale blodsukkerverdier og sykdommen kan forsvinne.

KUTT NED: På karbohydratene, de grove kan du spise litt av, men også her skal du være litt obs.  Foto: Scanpix Norway
KUTT NED: På karbohydratene, de grove kan du spise litt av, men også her skal du være litt obs. Foto: Scanpix Norway Vis mer

Når du får et lavere blodsukkersvar kan du få lavere insulinproduksjon, i tillegg til at det kan påvirke vekta positivt. Og resultatene kan komme ganske raskt.Går man derimot tilbake til gamle vaner så kommer diabetesen tilbake.

– Blodsukkeret påvirkes ganske raskt, så det kan man se med en gang. Men først når man tar en langtidsprøve 8 til 12 ukers prøve kan man se den langsiktige endringen. Etter en stund kan man se på blodprøvene at det ser ut som en hvilken som helst frisk person, forteller Barhaughøgda.

Selv om man bruker veldig kort tid på å se gode prøveresultater vil vekta ta litt lengre tid. 

LES OGSÅ: Ned i vekt? Spis mer protein

Slik bør du spise

Det er generelt sett mye raske karbohydrater i kostholdet vårt, og dette øker insulinproduksjonen og fører til at vi lagrer mye fett rundt midjen.

– Det er bare karbohydrater som kan få blodsukkeret til å stige. Så om man skrur ned karbohydratene i kostholdet vil man se forandringen etter kort tid. Litt må man ha, men da bør man velge bedre karbohydrater, forteller hun. 

Hun anbefaler at du går for de grove og fiberrike produktene. De har flere viktige næringsstoffer, og fiber er spesielt viktig for de med diabetes siden det er blodsukkerregulerende. 

– Kostholdet må være satt sammen slik at det gir mindre belastning for blodsukkeret. Grovest mulig brød, og mindre av det. Først og fremst bør man få i seg nok proteiner. Det gir oss mest metthetsfølelse og er noe vi forbrenner veldig godt. Og blodsukker og forbrenning henger ganske godt sammen, forklarer sykepleieren.

Alt i alt betyr dette at du bør velge bort det fine melet, hvit pasta og ris, og heller spise sunt fett, grove karbohydrater og mye proteiner.

Belgfrukter nøtter og bær, fet fisk, avokado og mye grønnsaker og proteiner er eksempler på gode valg.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: