<strong>SPIS MER - GÅ NED I VEKT LIKEVEL:</strong> Riktige kostholdsvaner holder både sulten og ekstrakiloene unna. Foto: Thinkstock
SPIS MER - GÅ NED I VEKT LIKEVEL: Riktige kostholdsvaner holder både sulten og ekstrakiloene unna. Foto: Thinkstock Vis mer

Slankekur

Slik kan du spise deg slank

Du trenger ikke gå sulten selv om du skal kutte kalorier.

Publisert
Sist oppdatert
Trodde du at det å gå ned i vekt krever at du må kutte ut all kosen og gå rundt sulten?

Nei, heldigvis er det ikke slik.

Å kutte kaloriinntaket, noe som må til om vekta skal ned, betyr ikke at du skal spise mindre mat. Faktisk kan du godt øke inntaket, så lenge du velger de riktige matvarene, og spiser til riktige tider.

LES OGSÅ: Derfor bør du droppe slankekuren

<strong>HELT FEIL:</strong> Å spise så lite at du går rundt og er sulten støtt er ikke bra. Foto: Colourbox
HELT FEIL: Å spise så lite at du går rundt og er sulten støtt er ikke bra. Foto: Colourbox Vis mer

Den klassiske feilen

Veldig mange av oss begår en typisk feil når vi prøver å gå ned i vekt. Vi starter dagen med en liten frokost, eller kanskje til og med ikke frokost i det hele tatt, fortsetter med en sunn og lett lunsj, for eksempel en salat, som egentlig ikke metter oss skikkelig.

Når det endelig er klart for middag er vi så skrubbsultne at vi hiver innpå en kjempemiddag.

Hvis vi mot alle odds klarer å begrense oss ved middagsbordet, er det fort gjort å bli småsulten og fysen på kvelden, og vi ender opp med å spise snacks eller godteri mens vi sitter i sofaen foran tv'en.





<strong>TA EN FORRET:</strong> En god, hjemmelaget suppe er supert som forret.
TA EN FORRET: En god, hjemmelaget suppe er supert som forret. Vis mer
<strong>IKKE GLEM PROTEINER:</strong> Sunne proteinkilder er gjerne magre kjøttyper som kylling, kalkun og svin. Mager kjøttdeig eller renskåret oksekjøtt er også bra. Foto: All Over Press
IKKE GLEM PROTEINER: Sunne proteinkilder er gjerne magre kjøttyper som kylling, kalkun og svin. Mager kjøttdeig eller renskåret oksekjøtt er også bra. Foto: All Over Press Vis mer

Velg det som metter og er næringsrikt

For å unngå dette gjelder det å spise smartere. Det betyr å få i seg frokost, lunsj og mellommåltider som fyller magesekken uten å være kaloribomber, og som samtidig tilfører deg næringsstoffene kroppen trenger for å fungere. Det er jo ganske selvsagt, og noe du sikkert egentlig visste.

Men hva bør du da spise for å få til dette?

Her er noen gode råd som burde være enkle å følge for de fleste:

Spis frukt og grønt til hvert eneste måltid
Du vet sikkert at du bør få i deg minst 500 gram frukt og grønt om dagen. De færreste av oss klarer det, men det er ikke egentlig så vanskelig. Bare bestem deg for at du skal inkludere frukt eller grønnsaker til hvert måltid. Det gjør at maten ser mye mer fristende ut, også.

Det betyr at du for eksempel at du pynter brødskivene med masse grønt, eller har frukt og bær på havregrynsgrøten eller müslien, og avslutter frokosten med et eple eller en appelsin, som er bedre enn å drikke juice, for du får fiber fra frukten i tillegg.

Få flere frokosttips her. Til mellommåltider kan du velge en gulrot eller en banan, og så passer du på å spise noe frukt og grønt til lunsj. Dersom middagen du har planlagt ikke inneholder så mye grønt, bør du lage en salat som forrett eller siderett.





Spis forrett
Som nevnt er en salat som forrett en fin måte å bli mett på få kalorier. Å starte middagen med suppe er også en god idé. Det tar jo ikke så lang tid å lage seg en god suppe fra bunnen av, men hvis du kjører posesuppe kan du prøve disse triksene for å jazze den opp. Har du ikke tid til å lage deg salat eller suppe, så spis en gulrot, litt kålrot eller en agurkbit, for eksempel.

Ikke kutt ut proteiner og fett
Å spise veldig mye karbohydrater er ikke spesielt sunt. Pasta, ris eller poteter tilfører energi, men lite næringsstoffer. Og om du ikke forbrenner energien, legger den seg som fett og spesielt rundt magen. Les mer om magefett og hva slags mat som trigger bilringene her. PS! Om du er ekstremt aktiv trenger du mer karbohydrater enn normalt aktive.

En sunn tallerken bør bestå av 1/3 grønt, 1/3 protein og 1/3 karbohydrater. (Du kan gjerne øke andelen grønt til 1/2 om du vil ned i vekt.) Protein gir god metthetsfølelse, så det er lurt å velge et proteinrikt pålegg om du spiser brød eller knekkebrød til frokost.





En salatlunsj holder deg ikke mett lenge om den ikke inneholder proteiner, og du kan fort bli sulten igjen om middagen består av for eksempel en pizza med mye bunn og lite fyll. Sunne proteinkilder er gjerne magre kjøttyper som kylling, kalkun og svin, men mager kjøttdeig eller renskåret oksekjøtt er også bra. Fisk er også glimrende, og cottage cheese, bønner, linser og tofu er fine kilder om du vil spise vegetarisk.

Å få i seg sunt fett er helt essensielt for at kroppen skal fungere. Fett skal være en del av kosten, men du må velge riktig type. Flerumettet og enumettet fett er det du skal gå for, og gode kilder til det er planteoljer, fet fisk og avocado, for eksempel. Når det er sagt skal du ikke sky alt som heter mettet fett. Se hvor mye du kan spise her.




Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer