TENK DEG LYKKELIGERE: Det er fullt mulig å tenke seg lykkeligere, sier mentaltrener Christine Otterstad. Foto: Scanpix Norway
TENK DEG LYKKELIGERE: Det er fullt mulig å tenke seg lykkeligere, sier mentaltrener Christine Otterstad. Foto: Scanpix Norway
Hvordan Tenke Seg Lykkelig

Slik kan du tenke deg lykkeligere

I disse situasjonene kan du vri om tankene dine!

KK.NO: Er du på evig jakt etter lykken og lurer på hvor du kan finne den?

Kanskje vil det overraske deg, men lykken ligger nok nærmere enn du tror. Den ligger faktisk enda nærmere enn din egen nesetupp:

- Lykken er i tankene, forteller KK-coach og mentaltrener Christine Otterstad.

Lykken kommer altså ikke fra ting vi tror vi må ha eller oppnå. Otterstad mener det absolutt er mulig å tenke seg lykkeligere og at det ikke skal så mye til:

- Vi styrer i stor grad tankene våre selv. Lykken er en innside-jobb og ingen lykke kommer utenfra. Å tenke seg lykkeligere handler om å heller være bevisst på tingene rundt som er bra enn det som er dårlig, sier hun.

- Dersom man tenker at det er en drittdag vil det generere vonde følelser. Tenker man i stedet på det positive som hendte den dagen vil man få positive følelser, sier Otterstad.

- Altså du våkner ikke sur. Det er en tanke du tenker som gjør deg sur - eller glad, sier hun.

LES OGSÅ: Lær deg å leve i nåtid

VRI TANKENE: På jobb velger man også om man vil tenke på at sjefen er sur og grinete, eller om man heller vil se på kollegene som hadde en god dag. Foto: Scanpix
VRI TANKENE: På jobb velger man også om man vil tenke på at sjefen er sur og grinete, eller om man heller vil se på kollegene som hadde en god dag. Foto: Scanpix Vis mer

Individuelt syn på ting 

Å tenke seg lykkeligere handler ifølge Otterstad først og fremst om å «vri om fokuset» og fokusere på de viktige små tingene i hverdagen. Da vil det være mye enklere å være lykkelig:

- For eksempel en vanlig hverdag. Da er det mange av oss som drar på jobb eller skole. Si at bussen eller trikken er forsinket. Noen vil fokusere på at det er irriterende, mens andre vil kose seg over at de rakk å ta seg en kopp kaffe, sier Otterstad.

LES OGSÅ: Dette skjer med hjernen når du er deprimert

Det er veldig forskjell på hvordan vi mennesker forholder oss til hverdagsproblemene. Noen fokuserer omtrent alltid på det negative, mens andre har et grunnleggende bra fokus, som om de på en måte har unike briller på. Otterstad kommer med et eksempel:

- Jeg har en gammel nabo på 80 - 90 år og hun har en fantastisk evne til å tenke positivt. Utenfor der vi bor har de holdt på å grave over lengre tid.

- I stedet for å irritere seg snakker hun om hvor spennende gravingen er og hvor fint det kommer til å bli til slutt. Tror du ikke hun har vært mye lykkeligere i det halvannet året gravingen har pågått ved å tenke slik, enn om hun hadde fokusert på bråket og hvor stygt det ser ut akkurat nå?

I BILEN: Å stadig irritere seg over andre bilister er noe man selv velger å gjøre. Foto: Scanpix
I BILEN: Å stadig irritere seg over andre bilister er noe man selv velger å gjøre. Foto: Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Slik kan du trene opp lykkefølelsen

Alle kan trene seg lykkeligere

Selv om utgangspunktet vårt er forskjellig kan alle trene på hvordan vi tar inn ting utenfra:

- Man kan «vri om hele nøtta», sier Otterstad.

Otterstad gir også et eksempel hvor hun selv bestemte seg for å vri om tankene:

- Jeg skulle begynne i en ny jobb som innebar en og halv time pendling i bil hver dag. Da bestemte jeg meg for å tenke det om til en positivt ting og at det ikke skulle bli et problem.

- Jeg gjorde det til min egentid, tok med kaffe og lyttet til radio. Slik ble pendlingen noe jeg kunne kose meg med og glede meg til heller enn at det ble stress, forteller hun. 

Neste gang du kjører bil og det oppstår kø kan du også prøve å vri om de negative tankene som nesten automatisk oppstår. Valget er faktisk ditt om du vil irritere deg over de foran deg, eller sette på favorittlåten og kose deg.

Otterstads lykketips:

  • Vit at du velger egne tanker.
  • Vit at det er tankene som skaper følelser.
  • Vit at vi i stor grad velger egne følelser ved å styre tankene.
  • Vit at det er flere nyanser i en hver situasjon og at du kan velge hvilke nyanser du vil se.
  • Velg å se etter nyansene. For å trene på dette kan du stoppe opp og spørre deg selv hva som er positivt i denne situasjonen. Spør deg selv hva kan jeg lære?
  • Velg å være bevisst på hva du tenker i en hver situasjon. Å tenke seg lykkelig handler om å ha riktig fokus. Man merker jo hvor lett det er å være positiv når man er forelsket, på samme måte er det andre som mater seg selv med negative tanker. 
  • Man velger å reagere negativt eller positivt, og det forplanter seg i følelsene man har den dagen og dagene.
  • I løpet av en dag er det mange hverdagssituasjoner hvor man kan velge å enten se det negative eller positive. Det er alle disse valgene som skaper grunnleggende lykke.
  • Lykke er noe du velger i likhet med andre ting som trening, jobb og kosthold. Man er ansvarlig for egen lykke alltid. Lykke er i stor grad mental trening.

Til forsiden