TRENING PÅVIRKER DETTE: Trening er sunt for både kropp og sjel, og trener du riktig kan det også bety et rikere sexliv.  Foto: Thinkstock
TRENING PÅVIRKER DETTE: Trening er sunt for både kropp og sjel, og trener du riktig kan det også bety et rikere sexliv. Foto: Thinkstock Vis mer

Sex

Slik kan du trene deg til bedre sex

Jepp, det er mulig.

Du har sikkert lagt merke til det. Etter et par dager eller uker på helsestudio, følger du deg mer sexy, mer selvsikker - og sexlysten kryper frem fra det skjulte. Flere studier viser at trening fører til den psykologisk og fysiologisk forbedring i sexlivet, ifølge Fitness.com

Fakta for menn

Flere studier har vist at trening har en positiv effekt på sexlysten til menn. For eksempel at menn som trenger én time per dag, tre til fem dager i uken, hadde sex hyppigere, de fungerte bedre i senga, og fikk flere tilfredsstillende orgasmer. Samlet ble deltakerne i studien mer fornøyd med sexlivet. Jo mer regelmessig treningsregime du har, jo høyere er sexlysten.

Fakta for kvinner

Trening har en positiv effekt på sexlysten til kvinner også. Studier har vist at kvinner som ofte trener tenner raskere, og er i stand til å oppnå en orgasme raskere (ikke at det nødvendigvis skal være et mål) og mer intenst (ok, det kan være et bra mål) . Selv en enkel og intens treningsøkt på 20 minutter gir effekt.

LES OGSÅ: Ha sex i dag - det gjør deg godt!

1. Du blir bedre i senga.

Sex i seg selv er en intens fysisk aktivitet som krever styrke og utholdenhet. Når du trener, vil både styrke og utholdenhet bli bedre, og det åpner muligheten for mer variert seksuelle stillinger som krever større fysisk kontroll. Det gjør jo heller ingenting at trening gjør oss mykere... I tillegg oppnår man økt blodtilstrøming til kjønnsorganene. Det gjør at vi får mer lyst - psykisk også.

2. Forbedret selvbilde gir økt lyst

En stor del av sex er å føle seg sexy. Forskning viser at personer som trener har et bedre kroppsbilde enn folk som ikke trenger. Å være komfortabel med kroppen sin fører til bedre og mer avslappet sex.

Studiene viser at kvinner og menn som er i god fysisk form vurderer de seksuelle prestasjonene og lystene som høyere enn andre. Jo flere dager på trening i uka, jo høyere rangerte de sexlysten.

LES OGSÅ: Sex som styrketrening

3. Den potente sexcocktailen

Vi snakker om testosteron, endorfiner og adrenalin. Etter å ha trent med vekter i seks uker (menn) og åtte uker (kvinner) er det målt høyere testosteronnivå hos begge kjønn. Det gjør at menn får hyppigere ereksjoner, økt lyst, større masse og muskelstyrke.

Kvinnene i studien opplevde blant annet at de hadde mer regelmessig sex, de fikk mer lyst, og høyere energinivå. Testosteron reduserer også depresjon og kronisk tretthet, noe som hindrer et godt sexliv.

Lange treningsøkter kan også føre til utslipp av endorfiner og adrenalin. Det kalles «runners high», og skaper en følelse av glede og velvære. Endorfiner har også vist seg å spille inn båe på seksuell opphisselse og orgasme hos kvinner. De reduserer også stress, som jo ikke passer inn på soverommet.

Forsiktig!

For mye trening kan ha motsatt effekt. Overdreven trening kan bryte ned kjønnshormonene, og øke produksjonen av stresshormoner i stedet. Riktig hvile og søvn spiller også en stor rolle i økningen av testosteronproduksjonen.

For optimal sexlyst bør du altså drive regelmessig trening - på moderat intensitet. Nyt mosjonen, søvnen og ditt sunne liv - og et lykkelig sexliv på toppen av det hele.







Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: