Hamburger

Slik kan du unne deg en burger

Kutt brus og pommes frites hvis du spiser «junk» ofte.

GREIT IBLANT: En burger eller litt junk food en gang i blant er ikke så skadelig som du tror.   Foto: Thinkstock
GREIT IBLANT: En burger eller litt junk food en gang i blant er ikke så skadelig som du tror. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert








Det er dagen derpå, du er sliten, hodet banker, fylleangsten pulserer i nervene, magen rumler, og alt du drømmer om er en skikkelig deilig cheeseburger fra Mac’ern, eller en tur på den lokale kebabsjappa.

Kjenner du deg igjen? I så fall har vi en skikkelig gladnyhet til deg!

En burger eller litt junk/fast food en gang i blant vil ikke ta livet av verken deg eller midjen din.

LES OGSÅ: Spis en brokkoli før hamburgeren

Spis med måte

Ifølge KK.nos trenings-og kostholdsekpert Ina Garthe tåler kroppen det meste av mat, så lenge du «spiser det med måte».

- Jeg kan godt si at du skal spise en salat dagen derpå, men vi vil ha junk, og det er fordi alkoholen «ødelegger» forbrenningen for en periode og spesielt blodsukkerkonsentrasjonen kan bli meget lav, sier hun til KK.no:

- Selvfølgelig kan du spise en burger en gang i blant. Bare gjør det med måte.

LES OGSÅ: Velg burger etter kroppstype

Lite næringsstoffer, men greit



Hvor ofte spiser du burgere eller annen fast food?




En enkel cheeseburger på McDonalds inneholder cirka 300 kalorier, som er et relativt lavt tall. Likevel er burgeren ganske liten, noe som gjør at du fort må ha to for å bli mett.

Ifølge Garthe kan dette være greit som en middagserstatning av og til, men ikke for ofte.

- Det er svært få som blir mette av den lille burgeren. Jeg må ha minst to for å kjenne det i magen. Da er vi oppe i 600 kalorier for svært lite mat. Men nå er det jo slik at en middag bør ligge på rundt 500 til 700 kalorier, så det kan jo erstatte middagen. Det er lite næringsstoffer i slik mat, men det er greit en gang i blant, sier hun.

LES OGSÅ: En hamburger kan trigge sultfølelsen

Én gang i måneden
 
(27%)
Svært sjelden
 
(22%)
Annen hver uke
 
(17%)
Én gang i halvåret
 
(14%)
Én, eller flere ganger i uken
 
(11%)
Aldri
 
(9%)

Hvor ofte, og hva bør du kutte?

Men hvor ofte kan du egentlig spise denne typen mat uten å legge vesentlig på deg? Og hvis du er på McDonalds eller Burger King én gang i uken, er det matvarer du bør droppe?

- Hvis jeg var på for eksempel Burger King én gang i måneden, ville jeg tatt alt jeg hadde lyst på. Er det oftere ville jeg imidlertid kuttet ut brusen og pommes frites. Bare burgeren (med ekstra salat for eksempel) er ikke så hakkende galt, og det tåler du – men det er ikke å anbefale hver dag, forklarer Garthe.

LES OGSÅ: Dette gjør fråtsing med kroppen din

Alternativer

Ifølge trenings-og kostholdseksperten finnes det også andre alternativer til den feteste burgeren eller pølsen.

- En italiensk pizza med skinke og tynn bunn, kyllingburger eller kylling i pita kan være ok alternativer, sier hun, og forklarer samtidig at det er flere grunner til at vi ønsker oss fet mat dagen derpå.

Hva bør du gjøre hvis du vil stagge suget uten å spise fast food?

- Det beste ville vært å spise noe med en del protein, litt salter og mye drikke til (gjerne Farris), for rask rehydrering og en mettende følelse, forteller Garthe.

LES OGSÅ: Velg sunn hurtigmat

OFTE PÅ MAC'ERN?: Hvis du er ofte på Mac'ern eller Burger King og bekymrer deg for vekten din, dropp brusen og pommes frits. Bare burgeren med litt ekstra salat er ikke så ille.  Foto: All Over PressAll Over Press
OFTE PÅ MAC'ERN?: Hvis du er ofte på Mac'ern eller Burger King og bekymrer deg for vekten din, dropp brusen og pommes frits. Bare burgeren med litt ekstra salat er ikke så ille. Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
LITE NÆRINGSSTOFFER: En cheeseburger fra McDonalds inneholder cirka 300 kalorier, men har lite næringsstoffer. Derfor bør du ikke erstatte middagen med en slik burger altfor ofte.
LITE NÆRINGSSTOFFER: En cheeseburger fra McDonalds inneholder cirka 300 kalorier, men har lite næringsstoffer. Derfor bør du ikke erstatte middagen med en slik burger altfor ofte. Vis mer
DET BESTE DAGEN DERPÅ: - Det beste ville vært å spise noe med en del protein, litt salter og mye drikke til (gjerne Farris), for rask rehydrering og en mettende følelse, sier Ina Garthe.
DET BESTE DAGEN DERPÅ: - Det beste ville vært å spise noe med en del protein, litt salter og mye drikke til (gjerne Farris), for rask rehydrering og en mettende følelse, sier Ina Garthe. Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer