KRANGLER: Det er ingen som ønsker å havne i en krangel. Enten det er med en venninne, en kollega eller noen i familien finnes det noen grunnleggende grep som gjør det lettere å kommunisere.  Foto: Fotolia
KRANGLER: Det er ingen som ønsker å havne i en krangel. Enten det er med en venninne, en kollega eller noen i familien finnes det noen grunnleggende grep som gjør det lettere å kommunisere. Foto: Fotolia
Samliv

Slik kan du unngå krangler

Fort gjort i den stressende førjulstida.

Det er vel egentlig ingen som liker å krangle?

Likevel er det ikke til å unngå at det enkelte ganger oppstår diskusjoner, konflikter eller uenigheter mellom personer.

Men ved hjelp av god kommunikasjon kan du «krangle bedre», og i enkelte tilfeller unngå at diskusjonen i det hele tatt blåser seg opp til noe mer.

Ja, for det er god kommunikasjon som er nøkkelen til å unngå krangler.

Slik kan du bli bedre på nettopp det.

LES OGSÅ: Dette gjør forelskelse med deg

KOMMUNIKASJON ER STIKKORDET: Uansett hvem du er uenig med, er kommunikasjon nøkkelen for at det ikke skal oppstå en krangel. Kommunikasjon og forståelse for den andres meninger. Foto: Fotolia
KOMMUNIKASJON ER STIKKORDET: Uansett hvem du er uenig med, er kommunikasjon nøkkelen for at det ikke skal oppstå en krangel. Kommunikasjon og forståelse for den andres meninger. Foto: Fotolia Vis mer

Det viktigste av alt - lytte!

– Den vanligste årsaken til at krangler og konflikter oppstår er mangel på kommunikasjon, sier Christine Otterstad, livsstilscoach i KK.

– Ved mangel på kommunikasjon kommer gjerne misforståelsene som perler på en snor. Når vi ikke komminiserer godt, begynner vi ofte å komme med antagelser på andres vegne, da er vi gått rett i fellen.

Hva du tror en annen tenker eller føler, kan nemlig være langt fra sannheten. Du bør derfor være helt sikker på hva den andre personen vil og ønsker, ikke minst mener. Da blir det lettere å møte disse forventningene i hverdagen. Otterstad kan fortelle at det handler om åpenhet, vennlighet og ærlighet.

I tillegg er det ikke bare viktig å lytte, men forstå.

– Det er en grunn til at vi er utstyrt med to ører og en munn. Ikke bare lytt til den andre personen, men prøv å forstå. Vi mennesker har alltid behov for å forstå, og det gjør det mye lettere å respektere forskjellene hos andre, sier coachen.

– Still hverandre gode, vennlige spørsmål og lytt ferdig før du kommer med dine ønsker og krav. God kommunikasjon krever stor respekt mellom partene.






LES OGSÅ: Kjæreste med en kollega - kan det funke?

Gå inn i samtalen med beste hensikt

Siden det er vanskelig å kontrollere hvordan andre skal kommunisere, er det desto viktigere at du vet hvordan du kan uttrykke deg riktig.

– Vi kan aldri forandre et menneske. Det eneste vi har full kontroll over er oss selv, og vår egne reaksjoner. Alt avhenger av hvordan du kommuniserer, altså hvordan du selv reagerer og hvordan andre reagerer på din måte å kommunisere på, sier Otterstad.

– Gå alltid inn i en samtale med den beste hensikt. Så lenge du selv er vennlig, ærlig og åpen, vil du som oftest møte det samme tilbake.

Hun forteller at hvis det er noe du regaerer på hos andre mennesker, tør å spørre. Du kan nemlig spørre om nesten alt, så lenge du har en vennlig tone.

Bare ha i bakhodet at du ønsker den andre personen vel.

Hvis du er redd for at det skal blusse opp noen konflikter i julen, har Otterstad også noen gode tips. Fremfor å gå på tå for å unngå konflikter, råder hun til å fokusere på hvordan dere kan få det hyggelig.

– Hva kan du gjøre for at dere skal ha det best mulig sammen? Hva kan du gjøre for at dette skal bli en rolig og fredelig jul? Du kan kun ta ansvar for deg og dine handlinger, men husk at også du påvirker miljøet, sier hun.

På samme måte som positivitet smitter, smitter negativitet. Spørsmålet er hva du vil ha mest av? Når du begynner, vil sannsynligvis de andre følge etter.

LES OGSÅ: Slik takler du misunnelse

 Foto: Colourbox.com
Foto: Colourbox.com Vis mer

Syv enkle grep som gjør det lettere

Enten det er med familien, venner eller kolleger du er redd en konflikt kan oppstå, har Huffington Post laget en liste med syv tips til hvordan du kan komminisere bedre.

  • Lytt først, snakk etterpå.
  • Pass på kroppspråket - er du avslappet og rolig vil det hjelpe
  • Skriv ned tankene dine før du forteller dem.
  • Vit hvem du snakker til, og tilpass ordene dine deretter.
  • Kom med løsninger, ikke argumenter.
  • Snakk med overbevisning, ikke frykt.
  • «Glad i deg» kan ordne opp i nesten alt.

  • De understreker at de ulike personene i livet ditt også vil kreve forskjellig type kommunikasjon.






    Hvis det for eksempeler er en konflikt mellom to av søsknene dine er det viktig å støtte begge og være nøytral, fremfor å ta siden til noen. Med sjefen derimot, er det viktigere å velge ordene dine nøye, og ha tro på dem.

    Mellom venner kan det være litt vanskeligere, ettersom det ofte er mye ego på begge sider. Prøv å sette dette til side og forstå vennen din, og hvis det er uenigheter forklar hvorfor du er uenig, men at du likevel respekterer deres ståsted.

    Et av de vanskeligste konfliktene er imidlertid med kjæresten eller mannen.

    Dette skyldes at det er her det ligger mest følelser. Det er likevel fullt mulig å få til god kommunikasjon også her, og unngå de store kranglene. Det viktigste er å ta hensyn til partneren din sine behov, ord og hva han faktisk legger i dem.
    Til forsiden