STRESSKVISER: De fleste av oss slipper å få så mange av dem, men kviser dukker veldig ofte opp når vi stresser mye, og de legger seg gjerne rundt kjeven. For å forebygge dem, bør du finne en effektiv måte å få stresset ut av kroppen, forklarer doktor Claudia Aguirre.  Foto: Ocskay Bence - Fotolia
STRESSKVISER: De fleste av oss slipper å få så mange av dem, men kviser dukker veldig ofte opp når vi stresser mye, og de legger seg gjerne rundt kjeven. For å forebygge dem, bør du finne en effektiv måte å få stresset ut av kroppen, forklarer doktor Claudia Aguirre. Foto: Ocskay Bence - Fotolia
Kviser

Slik kan du unngå stresskviser

Har en tendens til å dukke opp når du minst ønsker det.

KK.NO: Kvisene vi får som voksne er annerledes enn dem vi slet med i ungdomsårene. Og i en del av tilfellene kan kvisene faktisk skyldes stress. 

Siden stress er noe vi kan lære oss å takle, kan vi også redusere forekomsten av såkalte stresskviser, forklarer ekspertene.

LES OGSÅ: Ti tegn på at du stresser mer enn du tror

EKSPERT: Kjersti Johansen, nordisk fagsjef i Dermanor. Foto: Yvonne Wilhelmsen
EKSPERT: Kjersti Johansen, nordisk fagsjef i Dermanor. Foto: Yvonne Wilhelmsen Vis mer

Hvorfor kommer kvisene?

– Kviser forårsakes av tette porer, økt talgproduksjon og inflammasjon (betennelse), har Kjersti Johansen, nordisk fagsjef hos Dermanor, tidligere uttalt til KK.no.
 
 
– Stress, både fysisk og følelsesmessig, øker nivået av stresshormonet kortisol i kroppen. Kortisol gir økt tendens til inflammasjon og kan forårsake utbrudd av kviser.
 
Også andre hormoner påvirkes av stress, deriblant testosteron, som påvirker talgproduksjonen.
 
– Økt talgproduksjon er en annen av faktorene som forårsaker kviser.
 

Vanlig problem

Stresskviser er et ganske vanlig problem, særlig for dem som sliter med uren hud. 
 
– Man har gjort studier på studenter og ser at mange får utbrudd rundt eksamenstiden på grunn av stress, sier Johansen.
 
– Det at hormonsvingninger påvirker huden ser vi også rundt menstruasjon hos kvinner.
HOLD FINGRENE AV FATET: Å klemme på kvisene er det verste du kan gjøre, ifølge ekspertene. Foto: PantherMedia
HOLD FINGRENE AV FATET: Å klemme på kvisene er det verste du kan gjøre, ifølge ekspertene. Foto: PantherMedia Vis mer

Oppstår ofte på haken

Johansen forklarer at det har vært diskutert om det virkelig er stress som utløser kvisene eller om det er generelt usunn livsstil – dårlig kosthold, lite frisk luft og dårlig hygiene – som gjør det. 
 
– Men dersom man korrigerer for dette i studier, er det kun stresset som påvirker utbruddene, sier hun.
 
– Det sies at stresskviser ofte oppstår på haken, men dette vil være veldig individuelt.
 

Slik forebygger du

For å forebygge eller unngå at kvisene dukker opp når du blir stresset, gjelder det å gi kroppen andre måter å kvitte seg med dette stresset på. 
 
– Stress kan takles på ulike måter. For å dempe kroppens stressreaksjoner trenger man avkobling og hvile, sier Johansen. 
 
Hun understreker dog at det ikke hjelper å ligge stille dersom hjernen kverner på stressende tanker, så du må lære deg metoder for å unngå følelsen av stress.
 
– For mange hjelper det å trene regelmessig, siden dette øker overskuddet og gjør at man er bedre i stand til å møte hverdagens utfordringer.
EKSPERT: Doktor Claudia Aguirre ved The International Dermal Institute. Foto: Privat
EKSPERT: Doktor Claudia Aguirre ved The International Dermal Institute. Foto: Privat Vis mer

Få ut stresset

Doktor Claudia Aguirre ved The International Dermal Institute har tidligere forklart KK.no at du må gi kroppen andre måter å kvitte seg med stresset på. 
 
– Finn den måten som føles komfortabel for deg. Det kan være å sette deg ned, å få en massasje, å løpe en tur ute i naturen eller drive med yoga, meditasjon … Alt som kan hjelpe deg med å få ut stresset. 
 
Hun sier at du vil se en stor forandring i huden når du finner din måte å takle stresset på. 
 
– For meg er det massasje som hjelper mest, sier Aguirre.
 

Se video om stress og kviser

 
For å lære mer om dette (og se de søte tegningene), kan du se videoen under:

 

Prioritér, prioritér, prioritér! 

Aguirre understreker også at det er ekstra viktig å prioritere ting som trening, hvile, hudpleie og et godt kosthold akkurat når du er mest stresset.
 
Dette kan selvfølgelig være ekstra vanskelig å få til i akkurat sånne perioder, men ved å utvikle gode rutiner i roligere perioder, har du allerede en kjempefordel.
 
– Kosthold spiller også en viktig rolle, særlig hos voksne. Etterhvert som vi blir eldre, tåler ikke kroppen alt av mat like godt. Passer du på å ha et sunt kosthold, vil det hjelpe, sier Aguirre.
 
Hun forklarer at for eksempel rødt kjøtt kan forårsake inflammasjon, og jo mer inflammasjon du får i kroppen, jo mer sannsynlig er det at du får inflammasjonsproblemer også i huden. 
 

Vær ekstra nøye

Johansen forklarer at du bør være ekstra nøye med mer enn kosthold og trening i slike hektiske perioder.
 
– Går du inn i en periode du vet forårsaker stress, kan det være en god idé å være ekstra nøye med eksfoliering av huden for å unngå tette porer, sier hun.
 
– Du kan også bruke hudpleieprodukter med vitamin A og salisylsyre som motvirker flere kviseutløsende faktorer, foreslår Johansen.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Til forsiden