TRØTT? Lite søvn gjør at hjernen ikke fungerer optimalt.
TRØTT? Lite søvn gjør at hjernen ikke fungerer optimalt.
Søvn

Slik kan lite søvn skade deg

Dette gjør det med hjerne og kropp.

KK.no: I løpet av livet bruker vi i gjennomsnitt 1/3 av tiden vår på søvn, nærmere bestemt i cirka åtte av 24 timer - hver dag. 

Men hvorfor er egentlig søvn så viktig?

– Uten søvn fungerer vi ikke. Søvn er helt essensielt for normalt liv og god helse. Alle mennesker og dyr sover, sier professor Bjørn Bjorvatn til KK.no.

Bjorvatn er søvnekspert ved Haukeland Universitetssykehus, og har forsket på søvn i over 20 år.

LES OGSÅ: Stille om klokka - hva gjør det egentlig med oss?

Hva er for lite søvn?

– Flere og flere undersøkelser viser at for lite søvn over tid øker risikoen for å utvikle psykiske lidelser, og også for å utvikle overvekt, diabetes, hjerte- og karsykdommer og økt dødelighet, forklarer Bjorvatn. 

FOR LITE SØVN? Hvis du våkner opp og føler deg trøtt, er det nok fordi du har sovet for lite, ifølge søvnforsker. Hva som regnes som nok søvn, varierer fra person til person. Foto: Fotolia
FOR LITE SØVN? Hvis du våkner opp og føler deg trøtt, er det nok fordi du har sovet for lite, ifølge søvnforsker. Hva som regnes som nok søvn, varierer fra person til person. Foto: Fotolia Vis mer

Og hva regnes egentlig som «for lite søvn»?

– Vel, det er vanskelig å tallfeste, men generelt - hvis man er uthvilt neste dag, så har man fått nok søvn.

- Eller - hvis man er søvnig og gjesper mye, da har man fått for lite, påpeker søvneksperten.

Ideelt sett, når bør et voksent menneske legge seg og stå opp?

– Jeg er ikke tilhenger av å angi spesifikke tidspunkter. Dette kommer jo veldig an på jobb- eller skolesituasjon. Det viktige er at alle mennesker prøver å få nok søvn hver natt, slik at de fungerer best mulig, og dermed også har lavest risiko for å utvikle negativ helse, forklarer Bjorvatn.

VIKTIG Å SOVE: Søvn er viktig for å kunne fungere som normalt. Hvis du sliter med å sove, vil det kunne gå ut over psykisk helse, samt andre ting. Foto: Fotolia
VIKTIG Å SOVE: Søvn er viktig for å kunne fungere som normalt. Hvis du sliter med å sove, vil det kunne gå ut over psykisk helse, samt andre ting. Foto: Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Sover du på høyre side?

Verdensrekord i lite søvn

Det er faktisk blitt gjort verdensrekord i å holde seg våken lengst mulig.

I 1964 ville den 17 år gamle amerikaneren Randy Gardner bevise at søvnmangel ikke var farlig. Han slo verdensrekorden og holdt seg våken i 11 dager og 24 minutter, ifølge Videnskap.dk.

Men selv om gutten virket tilsynelatende frisk og rask, var han likevel ikke helt som før. Professoren William C. Dement fra Stanford University holdt nemlig et øye med Gardner, og oppdaget at han slet med både korttidshukommelse og konsentrasjonsevne. 

LES OGSÅ: Derfor bør du sove naken

Hjernen trenger søvn

Ifølge hjerneforsker Jeffrey Iliffs studier kan underskudd av søvn over en lengre periode være skadelig for hjernen vår, fordi vi må sove for at hjernen skal klare å kvitte seg med avfallsstoffer.

I dette YouTube-klippet fra TED talks forklarer Iliffs hvorfor vi trenger søvn:

Til forsiden