Mat

Slik kan ost hjelpe deg ned i vekt

Du kan spare mange kalorier ved å gjøre disse byttene.

<strong>SPIS OST:</strong> Din første tanke er nok ikke at ost er slankemat. Ost inneholder riktignok en del fett i de fleste tilfeller, men kan likevel spare deg for mye kalorier.  Foto: photocrew - Fotolia
SPIS OST: Din første tanke er nok ikke at ost er slankemat. Ost inneholder riktignok en del fett i de fleste tilfeller, men kan likevel spare deg for mye kalorier. Foto: photocrew - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hvem liker vel ikke ost?

Det finnes uendelig med forskjellige varianter ost - manchego, gorgonzola, camembert, brie, mozzerella og parmesan er bare noen av dem.

Og er den smeltet - ja, enda bedre.

Ettersom ost gjerne blir servert på pizza, pasta eller med vin og kjeks, er nok kanskje ikke din første tanke at ost er noen slankemat, men det er faktisk ikke helt riktig.

Bruker du ost riktig, kan det hjelpe deg ned i vekt.

LES OGSÅ: Disse grønnsakene bør du prioritere

Spar kalorier på å velge ost

Dessverre er det nok ikke slik at du kan slenge på litt ost uansett hva du skal spise, og forvente at kiloene skal renne av.

<strong>GULOST:</strong> En av nordmenns favoritter på brødskivene - faktisk kan også ost i enkelte tilfeller spare deg for en del kalorier.  Foto: Fotolia
GULOST: En av nordmenns favoritter på brødskivene - faktisk kan også ost i enkelte tilfeller spare deg for en del kalorier. Foto: Fotolia Vis mer

Ost er som oftest en ganske fet matvare - noe som vil si at den også er ganske kaloririk.

Og til nå har du helt sikkert fått med deg den mest grunnleggende og avgjørende faktoren til ekspertene når det kommer til å gå ned i vekt - nemlig at forbruket ditt av kalorier må være større enn det du inntar.

Dersom du velger riktig ost, og bytter den ut med de rette matvarene, kan du imidlertid spare deg for en god del kalorier.

Tidligere studier har også vist at det finnes andre grunner til å spise ost. Britiske og nederlandske forskere har blant annet vist at ost kan redusere risikoen for utviklingen av diabetes – en sykdom som ofte forbindes med fedme.

Ifølge studien er to skiver om dagen best, og dette skal kunne redusere risikoen for type 2 diabetes med tolv prosent.

LES OGSÅ: Retten som passer til alle døgnets tider

Bytt ut smør med mascarpone

De fleste kjenner nok best til den friske og milde osten fra desserten Tiramisu, men det er absolutt ikke den eneste måten du kan bruke osten.

Blant annet er den et supert alternativ til meierismør.

Dersom du ønsker å spare noen kalorier i løpet av dagen, men ikke helt klarer å kutte ut smøret på brødskivene (som jo kan være en stor kilde til kalorier), må du gjerne bytte det ut med mascarpone.

Osten har en lignende konsistens og smak som smør, men inneholder kun 62 kalorier per spiseskje, sammenlignet med smør som har 102 kalorier per spiseskje, skriver Womanshealthmag.com.

Det er 40 prosent mindre kalorier, og en god start på dagen.

LES OGSÅ: Fjern disse fra nøtteskålen

Dropp majones til fordel for smøreost

Selv om majones er veldig godt, og passer sammen med de fleste pålegg, er det dessverre ganske så kaloririkt - også sammenlignet med smør.

<strong>PRØV SMØREOST:</strong> Dersom du er glad i majones, kan et godt alternativ være smøreost, som ofte inneholder mye mindre kalorier.  Foto: koss13 - Fotolia
PRØV SMØREOST: Dersom du er glad i majones, kan et godt alternativ være smøreost, som ofte inneholder mye mindre kalorier. Foto: koss13 - Fotolia Vis mer

Én spiseskje med ekte majones inneholder cirka 94 kilokalorier og over 10 gram fett.

Smøreost derimot - for eksempel skinkeost, inneholder 32 kilokalorier og 2,5 gram fett per spiseskje, mens Snøfrisk innholder 37 kilokalorier og 3,6 gram fett per spiseskje.

Det er imidlertid verdt å merke seg at det er forskjell på hva slags fett det er i dem. I motsetning til majones, som er en kilde til det sunne, umettede fettet som er bra for hjertet, er smøreosten en kilde til mettet fett, som betyr at du ikke her bør spise for mye.

Studier har vist at et høyt inntak av mettet fett blant annet kan skade hjernen.

Er du fan av potetgull?

Ja, da kan det faktisk være en fordel å bytte det ut med ost.

<strong>SMAKFULLT - MYE SUNNERE:</strong> Nei, det er nok ikke det samme som potetgull, men selv når du velger den festeste Mozzerella-osten i hyllene, så inneholder den bare halvparten av kaloriene.  Foto: Filip Corina - Fotolia
SMAKFULLT - MYE SUNNERE: Nei, det er nok ikke det samme som potetgull, men selv når du velger den festeste Mozzerella-osten i hyllene, så inneholder den bare halvparten av kaloriene. Foto: Filip Corina - Fotolia Vis mer

Det er ingen hemmelighet at potetgull inneholder mye kalorier - nærmere bestemt 520 kilokalorier per 100 gram, og når de fleste heller ikke klarer å avslutte før bollen er tom, blir det mye kalorier på én kveld.

Selv om det ikke er helt det samme, er det likevel mye kalorier å spare på å sette frem en tallerken med en smakfull og deilig ost.

For eksempel Mozzerella - som inneholder halvparten så mye kalorier som potetgull - selv når du velger den feteste varianten.

<strong>COTTAGE CHEESE:</strong> Det passer til det meste, inneholder lite fett og er en super kilde til protein og kalsium.  Foto: cook_inspire - Fotolia
COTTAGE CHEESE: Det passer til det meste, inneholder lite fett og er en super kilde til protein og kalsium. Foto: cook_inspire - Fotolia Vis mer

Serverer du den i tillegg med litt basilikum og tomat, øker du inntaket av en rekke vitaminer, samtidig som at du tar smakene til nye høyder. 

LES OGSÅ: Derfor er blåbærene hvite inni

Bytt ut dipp med cottage cheese

Enten det er til grillmaten eller til kveldsnacksen kan du spare kalorier på å bytte ut dippen med cottage cheese.

Ikke bare inneholder den lite fett, men den er en super kilde til proteiner og kalsium.

Den milde smaken gjør også at den har uendelig med bruksområder og i tillegg til en erstatning for dipp, kan du spise den ved siden av salaten i lunsjen, som et mellommåltid i seg selv eller som dessert. 

Bruk ricotta til friske bær

Nå som sommeren nærmer seg er det fristende med noen friske desserter, eller kanskje også en enkel middag.

Du kan imidlertid spare mye kalorier på å bytte ut is og creme fraiche med ost.

Prøv for eksempel å servere friske epler, bringebær og bjørnebær med den italienske osten ricotta, som bare inneholder litt over 120 kalorier per 100 gram.

LES OGSÅ: Bytt ut smør med tapenader

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer